Zvuk hrkotajúceho vozňa po železničných koľajniciach a jas svetla Martina už od detstva fascinovali. Keď z detských šiat vyrástol a na stole sa objavila možnosť stať sa elektromechanikom, neboli potrebné žiadne ďalšie úvahy. Navyše, dostať sa do školy, ktorá ponúka nielen teóriu v laviciach, ale zároveň aj prax priamo našitú pre vzdelanie, to už bol pre neho priam ideál. A tak sa Martin zaradil medzi deviatku dualistov, ktorí si vyskúšali prácu elektromechanika priamo na železničných koľajach. Teraz ju bude v Železničnej spoločnosti Slovensko aplikovať už ako plnohodnotný zamestnanec.
Sherlock Holmes medzi koľajnicami
Železničná spoločnosť Slovensko sa už v minulosti zaradila medzi firmy, ktoré sa aktívne zapojili do možnosti poskytovania duálneho vzdelávania. A že to dnes má už svoje ovocie, dosvedčujú aj čísla. Dopravca vďaka tomu, že podporuje duálne vzdelávanie, odprevadil v roku 2022/2023 úspešných deväť absolventov, dualistov v odbore mechanik-elektromechanik. A piati z nich k nim následne nastúpili na pozíciu rušňovodič. Martin sa rozhodol nadobudnúť skúsenosti v zahraničí. Teraz sa však vracia do Železničnej spoločnosti nazad. Darmo, práca elektromechanika, ktorá si ho získala, má pre neho ešte zvlášť pútavejší nádych, keď ju vykonáva v prostredí železníc. Robí pritom to, čo ho baví – pracuje s elektrickými časťami koľajových vozidiel, vozňov a silnoprúdových technických zariadení. A ako elektromechanik je občas aj priam filmovým Sherlockom Holmesom. Stará sa nielen o údržbu a obsluhu, ale za úlohu má aj vyhľadávať a odstraňovať chyby. Jeho náplňou práce je tiež vykonávanie prevádzkových ošetrení, periodických prehliadok, opráv a údržby, oživovanie a odskúšanie elektrických zariadení.

Zručný, spoľahlivý a samostatný
Medzi knihomoľov sa Martin nikdy neradil. Čítať však technickú dokumentáciu je pre neho hračka a záľuba zároveň. Aj tomu privoňal počas štúdia na strednej odbornej škole elektrotechnického zamerania (na pozíciu je nutné minimálne úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou). A, samozrejme, vhodný kandidát by bol aj ako absolvent vysokoškolského elektrotechnického vzdelania. Ešte aj prirodzené Martinove povahové črty sú v dokonalej symbióze s požiadavkami zamestnávateľa – manuálne zručný, fyzicky spôsobilý, samostatný a spoľahlivý. Všetko ďalšie, čo potrebuje, mu zabezpečí jeho budúci zamestnávateľ.
Pre post elektromechanika, ktorý vykonáva technické prehliadky vozidiel, je potrebné absolvovať príslušné školenie. Martin si ho ale hradiť nemusel, náklady naň zabezpečil dopravca. Na odbornú skúšku, ktorú tvorí písomná a ústna časť, sa pripravoval 12 hodín a pri nasledovnom zvyšovaní kvalifikácie ďalších 7 hodín. A to všetko v zmysle príslušnej Vyhlášky o určených technických zariadeniach a určených činnostiach a činnostiach na určených technických zariadeniach (č. 205/2010 z. z. § 24 – 26).
Prax, ktorá je ocenená
Martin má za sebou pár mesiacov v zahraničí a pred sebou dovolenku, ešte skôr, ako sa naplno vrhne do pracovného víru. Termín nástupu „na železnice“ je na dohode oboch strán, čo vníma ako benefit. Benefitom zvlášť je pre neho pracovný pomer na plný úväzok. A že elektromechanika potrebujú všade, prácu si nájde takmer na celom Slovensku – od Bratislavského kraja, cez Nitriansky, Žilinský, Banskobystrický až po Prešovský. Ak by pracoval mimo svojho domova, využiť môže i zamestnanecký benefit, ktorým je príspevok na ubytovanie až do výšky 400 eur za mesiac v prípade, že je miesto pobytu vzdialené minimálne 150 km.
Ozaj, a plat? Prax a odborná spôsobilosť je nad zlato, v tomto prípade aj ohodnotená. Priemerne môže Martin zarobiť v hrubom 1699 eur, ak už bude mať potrebnú prax i spomínanú odbornú spôsobilosť. Keďže však platí, že pomaly ďalej zájdeš, nástupný plat začína na nižšej cifre a je závislý od praxe. Prvá výplata tak môže byť na úrovni od 966 eur po 1342 eur. Pri výbere práce ho však oslovili aj benefity, ktorými sú príplatky nad rámec zákonníka práce a nadštandardne platené nadčasy (60% priemernej hodinovej mzdy). A za odporúčanie zamestnanca je možné si prilepšiť bonusom 500 eur.
Spoľahlivý zamestnávateľ, spokojný zamestnanec
O to, či mu peniaze cinknú na účet v stanovenom termíne, sa báť nemusí. V tomto prípade je garantovaná istota a stabilita. Akoby aj nie – veď Martin predsa nastupuje do kvalitatívne vysoko cenenej spoločnosti. Železničná spoločnosť Slovensko je dlhodobo perspektívnym zamestnávateľom. V kategórii Doprava a logistika získala ocenenie Najzamestnávateľ roka 2023. A tak sa pre najzamestnávateľa stane jedným z jeho naj zamestnancov už v roku 2024 aj Martin. Ten, ktorého zlákali koľajnice a vlakové súpravy ešte ako študenta počas duálneho vzdelávania. Teraz sa bude starať o ich kvalitu už ako fundovaný zamestnanec.
A to aj preto, aby i jeho rodina mohla cestovať komfortne. Mimochodom, súčasťou zamestnaneckých výhod a benefitov sú i odmeny pri pracovných životných výročiach až do 500 eur, sociálne výpomoci, MultiSport karta či finančné príspevky pri narodení dieťaťa aj v náročných životných situáciách. A zamestnávateľ prispeje i na doplnkové dôchodkové sporenie. A samozrejmosťou sú zamestnanecké cestovné výhody – režijné preukazy pre zamestnanca a rodinných príslušníkov na Slovensku aj v zahraničí.