Ich koníčky z nich urobili veľkoobchodníkov. Prepojili kamenné predajne s digitálnym svetom

Všetko sa to začalo záľubou v elektronike.

Spoločnosť NAY začala písať svoj príbeh na začiatku 90-tych rokov 20. storočia, v tom istom období sa na cestu trhom s elektronikou vybral aj Datart. Po troch desaťročiach sa ich cesty spojili. Podali si ruky a ďalej budú kráčať spolu. Od 1. septembra sa Datart zmenil na NAY.

Vznik NAY ovplyvnila láska k elektronike

Peter Zálešák si vedel čo-to poskladať i naprogramovať. V tom čase mali Slováci a Česi v obývačkách audio-video techniku domáceho koncernu Tesla, v kuchyni najmä spotrebiče Eta. Špičkovú elektroniku svetových značiek poznali len zo sporadických návštev v zahraničí, zo zahraničnej televízie alebo z katalógov.

Peter Zálešák mal aj podnikateľského ducha. A keďže ciest, ako sa dostať k vytúženému výrobku, nebolo veľa, zaviedol objednávkovú službu a ponúkol záujemcom, ktorí mali devízový účet, Hi-Fi techniku zo Západu dovážať. V Nemecku mu pri tom pomáhala rodina emigrantov. Od objednania po doručenie tovaru ubehli aj tri až štyri mesiace. Taká bola vtedy doba.

Keď po Nežnej revolúcii padá železná opona, mladí inžinieri Peter Zálešák a Ján Tomáš sú prvými, ktorí získavajú od ministerstva zahraničných vecí licenciu na cezhraničný obchod. Nasadajú do žiguláka, vyrážajú do Nemecka, kde ho vrchovato naplnia elektronikou, ktorú začnú predávať na Slovensku. Plán je jasný - fungovať ako veľkoobchod, teda dovozca a distribútor najväčších značiek spotrebnej elektroniky. Išlo najmä o značky Sony, Panasonic, Grundig, Jamo a Yamaha.

Na Slovensku však spočiatku chýbajú maloobchodné siete, do ktorých by mohli dodávať. A tak spoločníci prichádzajú s myšlienkou otvorenia predajní v centrách miest pod značkou NAY, ktoré by prevádzkovali miestni podnikatelia. Koncept, ktorý je dnes známy ako franchising, bol na začiatku 90. rokov na Slovensku novinkou, no ujal sa. Takto fungovali v rokoch 1991 až 1997.

V roku 1998 vytvára NAY, ako prvá v strednej Európe, koncept veľkoplošných predajní a to pod novou značkou NAY Elektrodom. Objektov s dostatočnou plochou na prenájom však na realitnom trhu niet a tak stavia vlastné. Verí v návratnosť investície, koncept totiž vychádzal z marketingovej myšlienky ponúknuť zákazníkom maximálny výber tovaru a služieb pod jednou strechou.

Do roku 2013 vyrástlo na Slovensku 31 predajní NAY Elektrodom.

Spoločnosť vždy patrila medzi inovátorov. Spomedzi ich nápadov môžeme spomenúť aj lojalitný program NAY Extra klub, V roku 1999, keď ho založila, bol jedným z prvých podobných programov vôbec a funguje dodnes, už 25 rokov. Do augusta okrem e-shopu prevádzkovala NAY na Slovensku 40 kamenných predajní, po spojení sa ich počet zvýšil na 60. V Českej republike je to sieť 40 kamenných predajní, ktorá do konca augusta fungovala pod značkou Electro World a tiež internetový obchod.

Zákazníckych ciest ako sa dopracovať k vytúženému produktu je veľa – cez mobil, aplikáciu, e-shop, kamennú predajňu. Snahou NAY je neohýbať tieto cesty, ale, podľa možnosti, ich všetky dobre pokryť, aby fungovali čo najlepšie.

Zrod Datartu? Záľuba v zahraničnej hudbe

Na začiatku bola partia študentov, ktorá obdivovala zahraničnú hudbu. Ešte za socializmu sa im podarilo usporiadať pár koncertov. V tej dobe nebolo také jednoduché obľúbené skladby obľúbených kapiel zohnať, alebo si ich nahrať. A tak si Pavel Sláma, Pavel Bádal a Petr Soukup občas vyrazili do Nemecka kúpiť originálne kazety alebo prázdne do nahrávačov. Pribalili aj pre známych.

Zlomové bolo stretnutie s Britom Charlesom Butlerem, ktorý ich priamo napojil na výrobcu kaziet.

Odvaha im potom už nechýbala. V roku 1990 zakladajú značku DATART a do vtedajšieho Československa začínajú voziť kamióny kaziet a iných nahrávateľných nosičov ako CD, VHS a MD. Časom k nim pribudli aj televízory, rádiá a vidorekordéry.

V roku 1992 otvárajú mladí podnikatelia popri veľkoobchode svoj prvý skúšobný obchodík v Prahe, po roku prvú stálu maloobchodnú predajňu. O šesť rokov neskôr už pozývajú zákazníkov do troch svojich veľkoformátových predajní v obchodných centrách v Prahe, Brne a Plzni.

Prvú predajňu na Slovensku otvára DATART v roku 1999 v Banskej Bystrici a po roku aj prvú slovenskú predajňu veľkého formátu v bratislavskom obchodnom centre.

To bol len začiatok budovania jednej z najväčších sietí obchodov s elektronikou. Na Slovensku ich bolo 20, plus ďalších 11 pod značkou ETA. Len na Slovensku je ich dnes 31, v Českej republike spolu viac ako 150.

Píše sa rok 2005, keď DATART ako prvý maloobchodný reťazec na českom trhu zakladá svoj e-shop Datart.cz, jeho slovenská verzia Datart.sk funguje od roku 2007.

Spoločníci zažili raketový vzostup, ale prišli aj roky krízy a nedostatku peňazí, keď sa museli poobzerať po investorovi, ktorý by do firmy priniesol nejaký kapitál.

V roku 2017 sa spoločnosť stáva súčasťou skupiny HP Tronic, pričom nový majiteľ sa rozhodol pre elektropredajne naďalej používať značku DATART.

Cesty veľkopodnikateľov sa spájajú

Ako spoločnosť NAY tak aj DATART prešli za viac ako 30 rokov svojej existencie kľukatými cestami slovenského a českého podnikateľského prostredia. Dochádzalo k zmenám akcionárov, fúziám, akvizíciám.

Teraz sa cesty oboch silných hráčov na trhu so spotrebnou elektronikou stretli a vytvorili spoločný holding, ktorý spojil predaj elektrospotrebičov, ktoré sa doposiaľ predávali v sieti maloobchodných predajní, prípadne e-shopoch, pod značkou NAY, Electro World, Hej (na trhu nepôsobí už niekoľko mesiacov), DATARTA a Eta.

Prečo? „Spájame sa, aby ste sa mohli tešiť z nových predajných miest, ešte lepších služieb a ďalších odborníkov, ktorí vám radi poradia. NAY žije technikou a je najväčším maloobchodným predajcom spotrebnej elektroniky na Slovensku. DATART bol super, ale od 1. septembra je NAY.“

Datart sa zmenil na NAY, čo to znamená pre zákazníka?

IDE O SPOJENIE

  • Skupina NAY (prevádzkovateľ obchodov NAY na Slovensku a Electro World v Česku) sa spojil so skupinou HP Tronic (prevádzkovateľom značiek DATART a ETA v oboch krajinách). To znamená, že nikto nikoho nekúpil, nikto neskrachoval. Ide len o to, že kamenné predajne DATART pokračujú na Slovensku pod značkou NAY a e-shop Datart.sk je presmerovaný na NAY.sk
  • Pre zákazníkov to znamená, že ak doteraz nakupovali v predajniach či na e-shope DATARTu a majú tam aktívny zákaznícky účet, ten budú mať i s históriou objednávok aktívny na NAY.
  • NAY zabezpečí plynulé pokračovanie všetkých služieb, ktoré ponúkal DATART.
  • Zlúčenie nemá za následok zvyšovanie cien. Cenová politika vo všeobecnosti vychádza zo situácie v celom sektore elektrickej energie.
  • V NAY chcú zachovať to najlepšie z oboch značiek. Môžete tešiť na služby, na ktoré ste zvyknutí, aj na ich rozširovanie a zvyšovanie kvality.

AKO SA MENIE PREDAJNE A AKO WEB

  • V predajniach vás budú stále obsluhovať skúsení a usmievaví predavači.
  • Sieť predajní prejde optimalizáciou. „Budeme robiť revíziu predajní tak, aby sme boli pre zákazníkov čo najlepšie dostupní. Našim veľkým cieľom je, aby sme boli v dojazdovej vzdialenosti do 30 minút od bydliska zákazníka.“
  • Na Slovensku prišlo k presmerovaniu DATART.sk na NAY.sk Zákazníci DATARTu nájdu na NAY.sk všetko, na čo boli zvyknutí doteraz.

REKLAMÁCIE

  • Ak ste zakúpili tovar v predajni alebo v e-shope DATARTu a nefunguje, ako má, alebo dokonca vypovedal službu, reklamáciu prevezme NAY a vybaví ju v čo najkratšom možnom termíne. NAY preberá všetky záväzky po DATART vrátane reklamácii a služieb zákazníkom.

VERNOSTNÝ PROGRAM/APLIKÁCIE

  • Súčasťou prechodu DATART na NAY je i nastavenie benefitov pre zákazníka tak, aby získal lepšie podmienky, ako mal doteraz. NAY ponúkne alternatívu k VIP účtu DATARTu, v rámci ktorej budete môcť nakupovať za zvýhodnené ceny.
  • Všetky vaše doklady sú automaticky prenesené do NAY. Budete ich mať stále dostupné, ako na e-shope, tak v predajniach.

POISTENIE A SPLÁTKOVÉ ZMLUVY

  • Ak ste si zakúpili tovar v obchode alebo e-shope DATART a máte k nemu uzatvorené akékoľvek poistenie alebo zmluvu o splátkovom predaji, zodpovednosť za vedenie potrebného poistenia a splátkových zmlúv v plnej miere preberá spoločnosť NAY, ktorá ich bude vybavovať podľa štandardných pravidiel a právnych predpisov. Nič sa nestratí.

DARČEKOVÉ KARTY

  • Darčekovú kartu/darčekový poukaz zakúpený v DATART môžete uplatniť v NAY počas doby jeho platnosti. O peniaze z karty alebo poukazu neprídete, NAY zabezpečí, aby ste ich mohli použiť po dobu ich platnosti. Rovnako to platí o pri iných zľavových voucheroch.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 561
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 017
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 169
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 934
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 651
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu