Zabudnite na Datart, lebo ten je už NAY. Zákulisie tohto spojenia dvoch konkurentov v extrémne konkurenčnom sektore spotrebnej elektroniky nám poodhalil generálny riaditeľ skupiny NAY, Roman Kocourek.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo sa konkurenčné firmy zlúčili,
- Prečo si Nay nemôže ponechať všetky prevádzky Datart,
- Čo môžu od spojenia očakávať zákazníci,
- Kam to posunie trh na Slovensku.
Do funkcie generálneho riaditeľa NAY ste nastúpili iba v januári a už sa môžete pochváliť úspešnou transformáciou spoločnosti. Všetci vieme, že svet technológií je rýchly, prebehla aj táto zmena rýchlo a hladko? Čo to vlastne obnáša?
Žijeme síce v rýchlej dobe technológií, ale projekt spojenia s Datartom nebol ani rýchly, ani ľahký a transformácia celej skupiny stále prebieha. Prvé diskusie na tému spojenia prebehli takmer pred dvomi rokmi. Na začiatku muselo dôjsť k dohode na budúcej štruktúre skupiny úrovni akcionárov, následne riešite súhlasy protimonopolných úradov v jednotlivých krajinách, potom dojednávate samotnú akcionársku dohodu a ak to všetko zvládnete, začína sa proces prípravy na integráciu, ktorý má dva základné pohľady. Prvý – ako bude prebiehať štrukturálne (čiže forma fúzie, predaj časti podniku atď.) a druhý – prevádzkovo-technický, čiže predajne, ľudia, zmluvy, zásoby a samotné dáta, bez ktorých by dnes vlastne nič nefungovalo. Zároveň musíte mať neustále na mysli, ako to bude vnímať zákazník.
Čo všetko ste zvažovali, keď ste sa rozhodovali o spojení s konkurenciou?
Pre spojenie s Datartom sme sa rozhodli po tom, čo sme si uvedomili, že zlúčením sme schopní vzájomne doplniť svoje slabé stránky a súčasne využiť budúce synergie. Datart mal na Slovensku podobnú pozíciu ako NAY v Čechách (prostredníctvom Electro Worldu). Datart dodával na Slovensko väčšinu tovaru z Čiech. Electro World nakupoval viac než polovicu tovaru zo Slovenska. Z tohto pohľadu sme držali dva sklady a realizovali drahé medzinárodné prevozy. Máte dve značky pre marketing, samostatné centrály pre každú značku a krajinu, a to všetko generuje náklady.
Aká je NAY firma? Aké sú jej hodnoty? Prečo si ju zákazníci obľúbili?
NAY je na Slovensku vlastne zakladateľom predaja elektroniky vo veľkoformátových predajniach. Pred 30-timi rokmi sme nastavili trend, že ak chceš nejakú elektroniku, musíš ísť do NAY. Postupne sme budovali sieť, učili sa online predaju, ale stále dodržiavali základné hodnoty, aby bola NAY jednoduchá pre zákazníka, férová v cenách a podmienkach pre zákazníka a uchovala si vášeň pre techniku, ktorú uplatňuje dovnútra firmy aj navonok, napríklad tzv. omnichannel prístupom k zákazníkovi.
Už aj pred spojením bol NAY najväčším predajcom elektroniky na Slovensku a mal za sebou dlhé roky úspešného podnikania. Čo bolo motiváciou ísť do takejto zásadnej zmeny? V posledných rokoch sme videli nárast online predaja, na trhu sa objavili silní hráči, aj globálni – je za tým rozhodnutím aj silnejúca konkurencia?
Určite. Trh predaja elektroniky sa neustále vyvíja a vy sa musíte prispôsobiť. V poslednom období sú to najmä globálni hráči internetových trhovísk, ktorí sa stále aktívnejšie snažia presadiť na slovenskom trhu, môžeme spomenúť napríklad TEMU, ale určite Allegro, ktoré takto masívne ovplyvnilo v minulom roku český trh. A je tu samozrejme Alza, ktorá túto zmenu tiež vníma a reaguje cenovo na týchto hráčov. Celkovo tak pochopiteľne rastie konkurenčný boj o zákazníka a to nielen doplnkovými službami, ale najmä rýchlosťou dodania a cenou.

Aká je budúcnosť kamenných predajní elektroniky na Slovensku? Potrebujú si Slováci stále tovar napozerať, ohmatať, vyskúšať, kým ho kúpia?
Kamenné predajne stále budú zásadným hráčom pre zákazníka, najmä v niektorých konkrétnych kategóriách sú zákazníci veľmi citliví na skutočnú prehliadku produktu. Pre zaujímavosť, vieme napríklad, že zákazníčky potrebujú vidieť chladničku osobne, aby zistili, či jednoznačne zodpovedá ich požiadavkám na vnútorné usporiadanie.
Zákazníci na východe napríklad vo väčšej miere využívajú nákup tovaru na splátky, rovnako podiel objednávok z e-shopu je tam nižší ako napríklad na západnom Slovensku, čo potvrdzuje, že tamojší zákazník chce tovar vidieť na vlastné oči. Naše spojenie s Datartom pre tak zákazníka výhodou, pretože na východe tým rozšírime našu sieť predajní.
Sieť predajní NAY sa na nejaký čas rozšíri na 60 predajní, no nezostane to tak dlho. Prečo a predajne v ktorých mestách to ovplyvní a kedy – ak to už viete povedať?
Vzhľadom na rozhodnutie Protimonopolného úradu na Slovensku, sme povinní v niektorých mestách SR odpredať naše predajne konkurencii (celkovo 9) a tento záväzok dodržíme. Protimonopolný úrad zo svojho uhla pohľadu vyhodnotil tieto mestá ako miesta, kde je vysoká koncentrácia našich predajní konkurenčnou výhodou a nariadil nám tento počet zmenšiť. Je pre nás veľkým prekvapením, že pri tomto rozhodnutí nevzal do úvahy veľkosť trhu, ako ho my vnímame a cítime, teda vrátane online hráčov a medzinárodných trhovísk pôsobiacich na slovenskom trhu, teda omnichannelový trh. Nie som schopný vám teraz povedať termín, kedy k tomu dôjde, ale môžem potvrdiť, že rokovania už prebiehajú.
Celý proces prevodu na iný subjekt podlieha okrem podmienky výberu nadobúdateľa schváleniu Protimonopolného úradu aj kontrole nezávislého monitorovacieho správcu, ktorý musí dohliadať na celý proces.
Ako tieto zmeny vnímajú vaši zamestnanci a ako si plánujete udržať zamestnancov, ktorí k vám prechádzajú z Datartu? Ovplyvní to nejako firemnú kultúru?
Našou snahou je udržať si všetkých zamestnancov, ktorí majú záujem a snahu sa integrovať. Pri takejto veľkej transakcii však vždy dochádza k drobným príbehom, keď si jednotlivé firemné kultúry v ojedinelých prípadoch vzájomne nesadnú, ale vždy je to o komunikácii. Za stranu NAY sa hlásime k základným hodnotám nielen voči zákazníkom, ale aj dovnútra firmy k zamestnancom. Teda hráme fér a jednoducho. Aby som odpovedal konkrétne, zamestnancom, ktorí prechádzajú z Datartu, zachovávame rovnaké podmienky, aké mali predtým.
Hovoríte, že aj pre zákazníka má toto spojenie viacero benefitov ako širšie portfólio produktov, viac odberných miest, modernejšie služby. Ako to ovplyvní kvalitu služieb či ceny?
Získa nielen VIP ceny, na ktoré bol zvyknutý zákazník z Datartu, ale aj možnosť vstúpiť do NAY Extra klubu, ktorý poskytuje NAY EXTRA ceny, dodatočné body na vernostnú kartu a teraz v súvislosti s kampaňou aj dopravu zdarma po dobu dvoch mesiacov. Samozrejme tým, že rozšírime sieť predajní, budeme bližšie k zákazníkovi na vyzdvihnutie tovaru z každého kúta Slovenska.
Pre nové NAY predajne (pôvodný Datart) rozširujeme služby o kalibráciu TV, čo pre zákazníka znamená, že si z predajne odvezie TV profesionálne pripravenú na používanie, vrátane nastavenia farieb pre konkrétny model. Zákazníkom garantujeme rezervovanie tovaru do 15 minút, čo zrýchľuje celý proces a môžeme tak povedať, že sme najrýchlejší retail na Slovensku.
Čo považujete za najdôležitejšie pre zákazníka? Čo z benefitov, ktoré prináša spojenie s Datart vám dáva tú najväčšiu konkurenčnú výhodu?
Istota, že tovar zákazník obdrží v termíne, ktorý sme sľúbili, a to bez starostí s dopravou (ak si vyžiada dodanie na adresu) a bez starostí s prípadnou budúcou reklamáciou.
Elektronika a technológie vo všeobecnosti sú segment plný inovácií. V čom vidíte budúcnosť predaja elektroniky?
Väčšina výrobcov skúša do svojich výrobkov implementovať modernú technológiu „AI“, teda pomocníka, aby sa zákazníkovi v domácnosti žilo lepšie. Napríklad TV vie reagovať na denné rutiny zákazníkovho správania, zapne správy presne o 19:00, chladnička vychladí pivo pred víkendom. V budúcnosti sa malý výkonný smartfón stane mozgom domácnosti, z ktorého ovládate všetko. Doprala vám práčka? Máte notifikáciu so štatistikou pracieho procesu a ušetrenej energie. Potrebujete ovládať solárny systém, klimatizáciu, zavlažovanie? Toto všetko už dnes ide a môžete to robiť odkiaľkoľvek, kde je pripojenie na internet. Tieto inovácie už dostať aj v našich predajniach.
Roman Kocourek
Pôsobí v skupine Nay už 15 rokov, pričom jej generálnym riaditeľom sa stal v januári 2024. Predtým zastával viacero kľúčových pozícií vo vedení spoločnosti ako finančný riaditeľ a neskôr riaditeľ a konateľ spoločnosti Electro World.