Meškania klesajú, pribudli moderné súpravy. Cestovanie vlakom zažíva renesanciu

Advertorial

ZSSK modernizuje svoj vozidlový park jednotkami KISSZSSK modernizuje svoj vozidlový park jednotkami KISS

Nový grafikon reštartoval záujem o cestovanie vlakom, železničiari uviedli najčastejšie príčiny meškania spojov. Čoraz častejšie problémy pri preprave ľudí po ceste sa odrážajú aj na postupnom zvyšovaní dopytu po cestovaní vlakom.

Aj problém so sanáciou svahu na kritickom úseku cesty I/18 medzi Strečnom a Dubnou Skalou ukázal, že ľudia využívajúci železničnú prepravu, môžu ušetriť aj niekoľko hodín. Opravy ciest na obchádzkových trasách aj ďalšie dopravné obmedzenia vedia tiež poriadne potrápiť.

Cestovanie vlakom sa tak stáva výhodnou alternatívou. Železničiarom sa darí postupne zvyšovať podiel nových vlakových súprav a znižovať počet meškajúcich vlakov. Podľa slov generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexa sa v Železničnej spoločnosti Slovensko od začiatku roka výrazne zamerali na plynulosť dopravy.

Nasadili nové technológie

Ide najmä o investície do nových vlakov a moderných technológií. Do prevádzky zaviedli nové vozidlá s modernými bezpečnostnými systémami, ako sú jednotky KISS a Panter, ktoré umožňujú rýchlejšiu jazdu a znižujú pravdepodobnosť meškania.

„Moderné technológie sme implementovali aj do ďalších vlakov, čo ešte viac zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť vlakových spojov. Aj vďaka tomu sa na sieti slovenských železničných tratí zlepšila presnosť vlakových spojení, kde došlo k zníženiu meškania vlakov v cieľovej stanici, pri porovnávaní druhého kvartálu roka 2023 a druhého kvartálu 2024, v priemere takmer o dve minúty,” informoval Helexa.

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický uviedol, že meškania vznikajú aj z dôvodu mimoriadnych udalostí na zahraničnej železničnej infraštruktúre, čo následne ovplyvňuje aj naše vnútroštátne spoje. „Železničná spoločnosť Slovensko vo významnej miere nemá v týchto prípadoch priamy vplyv na všetky meškania,“ informoval Drevický.

Cestovanie vlakom zažíva renesanciu

V decembri 2022 vstúpil do platnosti nový koncept grafikonu vlakovej dopravy. Zaviedol pravidelné intervaly vlakov (tzv. taktový režim) a viac rýchlikov, posilnil dopravu na najvyužívanejších linkách a skrátil prestupy v uzlových staniciach.

Po prvom roku fungovania nového grafikonu Útvar hodnoty za peniaze a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spoločne vyhodnotili jeho dopady na cestujúcich a finančnú efektívnosť železničnej dopravy. Útvar hodnoty za peniaze ministerstva financií konštatoval že nový koncept cestovného poriadku vlakovej dopravy celoslovensky zvýšil záujem cestovať vlakmi a zefektívnil železničnú dopravu a pomohol oživiť dopyt po cestovaní vlakmi po pandémii.

V porovnaní s rokom 2018 sa počet cestujúcich cez pandemické obdobie znížil o viac ako 40 percent. V roku 2023 sa počet cestujúcich vrátil opäť na predpandemickú úroveň.

K najvýraznejšiemu nárastu prepravy došlo na tratiach, na ktoré bola zmena zabezpečenia dopravnej obsluhy a nového konceptu grafikonu cielená. Ide o koridorové trate Bratislava – Žilina – Košice a Bratislava – Nové Zámky s podielom 73 percent na celkovej preprave platiacich cestujúcich.

Zmena grafikonu pomohla aj turizmu. Vďaka posilneniu dopravy cez víkendy a v lete v turisticky atraktívnych lokalitách došlo aj v nich k výraznému nárastu vlakovej prepravy.

Meškaní je menej

Dodržanie časov príchodov a odchodov vlakov zo strany Železničnej spoločnosti Slovensko sa za prvý polrok 2024 zvýšilo na priemerne 98,34 %, čo je pri stále sa zvyšujúcom počte cestujúcich citeľne lepšie ako v roku 2023. Podľa vyjadrenia hovorcu Dominika Drevického tieto výsledky odrážajú úspešné úsilie spoločnosti v optimalizácii znižovania meškaní.

Podľa jeho slov meškanie spôsobuje napríklad aj sled vlakov, teda usporiadanie jázd vlakov na traťovej koľaji.

„Znamená to, že vlak, ktorý ide po svojej trase načas, mešká pre uprednostnenie iného, už meškajúceho vlaku, respektíve naň čaká preto, že je využívaný ako prípojný vlak a väčší počet cestujúcich doň chce prestúpiť. Na železnici totiž platí pravidlo, že vlaky vyššej kategórie majú prednosť. Napríklad medzištátny vlak či vlak kategórie Ex má prednosť pred osobným vlakom a vlakom kategórie REX,“ dodal s tým, že pretrvávajúce meškania sú zároveň výsledkom najmä aktuálneho stavu infraštruktúry a relatívne vysokej poruchovosti vozidiel.

Napriek týmto výzvam Železničná spoločnosť Slovensko pracuje na minimalizovaní meškaní a zabezpečení čo najspoľahlivejšej dopravy pre svojich cestujúcich.

O meškaniach informuje Mastodon

Železničná spoločnosť Slovensko odporúča pre aktuálne mimoriadnosti na tratiach sledovať svoj profil na sociálnej sieti Mastodon, ktorý slúži ako kanál pre dopravné spravodajstvo. Národný dopravca tam pravidelne zverejňuje aktuálne informácie o meškaniach a operatívnych zmenách. Tento „feed“ je prístupný aj na webovej stránke ZSSK, a na jeho sledovanie nie je potrebný Mastodon účet.

Najčastejšie dôvody, ktoré spôsobujú obmedzenie jazdy vlakov a následné meškanie:

  1. Čakanie na prípoje a zmenené poradie (zmenený sled) vlakov
    Niekedy vlak musí čakať na iné vlakové spoje ovplyvnené mimoriadnosťou, aby zabezpečil prestup cestujúcich. Toto čakanie môže spôsobiť meškanie a na mnohých traťových úsekoch dokáže citeľne ovplyvniť viaceré spoje. Uvedené situácie sú citlivo posudzované na strane dopravcu aj správcu dopravnej cesty.
  2. Oprava, údržba a rekonštrukcia železničnej trate
    Plánované výluky zo strany manažéra železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky sú nevyhnutné pre pravidelnú údržbu a komplexnú rekonštrukciu železničných tratí. Počas týchto prác môže dôjsť k zmene odchodových a príchodových časov, prípadne k zrušeniu niektorých vlakov bez náhrady.
  3. Technické problémy na trati
    Nečakané technické problémy, ako napríklad spadnuté troleje alebo poruchy zabezpečovacích a signalizačných zariadení, môžu spôsobiť nezjazdnosť trate. Tieto situácie môžu viesť k výrazným meškaniam alebo úplnému zrušeniu vlakov, keďže sa čaká na opravu alebo odstránenie technického problému.
  4. Porucha vozidla
    Porucha rušňa alebo vozňa môže zapríčiniť meškanie, zmenu radenia vlaku alebo jeho úplné zrušenie. Technické poruchy vozidiel sú problémom, ktoré môžu narušiť plynulosť železničnej dopravy.
  5. Počasie
    Nepriaznivé poveternostné podmienky, silné búrky, ale aj extrémne teploty môžu výrazne ovplyvniť dopravu a spôsobiť meškanie alebo obmedzenie jazdy vlakov. Napríklad, silný vietor alebo extrémna búrka môže poškodiť trolejové vedenie, čo zastaví prevádzku vlakov.
  6. Príroda
    Zrážky s lesnou zverou alebo padnuté stromy na trati môžu spôsobiť meškanie, obmedzenie jazdy vlaku alebo jeho náhradu. Tieto situácie sú často nepredvídateľné a môžu výrazne ovplyvniť plynulosť dopravy.
  7. Nehoda na trati
    Zrážky s vozidlami, cyklistami alebo chodcami v koľajisku môžu viesť k značným meškaniam, obmedzeniam jazdy vlakov alebo ich náhrady. Tieto nehody vyžadujú zásah záchranných zložiek a vyšetrovanie Policajným zborom Slovenskej republiky, čo predlžuje čas na obnovenie dopravy.
  8. Zmena vedenia vlaku
    V prípade odrieknutia vlaku nižšej kategórie môže vlak vyššej kategórie zastavovať na všetkých zastávkach na trase, čo môže spôsobiť jeho meškanie. Napríklad, ak rýchlik (R) zastavuje ako osobný vlak (Os), pridanie viacerých zastávok predĺži celkovú dobu jazdy.
  9. Personálne kapacity
    Výpadok personálu kvôli náhlym ochoreniam, môže byť ďalším dôvodom meškania alebo obmedzenia jazdy vlakov.
  10. Cestujúci
    Poskytovanie zdravotnej starostlivosti cestujúcemu, riešenie situácií s konfliktnými cestujúcimi alebo zvýšený počet nastupujúcich a vystupujúcich cestujúcich môže spôsobiť meškanie. Každá z týchto situácií si vyžaduje čas na riešenie a môže ovplyvniť celkový harmonogram vlaku.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 831
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 835
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 617
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 346
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 250
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 869
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 647
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 282
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 767
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 619
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 084
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 282
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 767
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 619
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 084
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu