Ako sa z jednej firmy stali tri: O fungovaní štátnych firiem spätých s vlakovou dopravou

Advertorial

Závory pri koľajniciach uprostred mesta padnú nadol, automobily zastavia a na chodníku stojí malý chlapec, ktorý takmer prestáva dýchať. Už sa nevie dočkať, kedy uvidí prichádzať vlak. Nie sekvencia z filmu, ale bežná realita na našich cestách, ktoré pretínajú koľajnice. Údiv nad kolosom, tak úzko spätý s detským svetom, vekom, prirodzene, postupne vyprcháva. A to i napriek tomu, že vlaky sú tak bežnou súčasťou našej dopravnej infraštruktúry, ako sú automobily či bicykle.

Avšak, niekedy podobne detský prostý pohľad ostáva aj v dospelosti, keď sa pojmy premiešavajú s dojmami. Hoci sa z jedného stali traja, všetci sú stále vnímaní ako jeden, a tak to ide stále dookola. S týmito nejasnosťami sa stretávajú pracovníci „od koľajníc“, ale aj cestujúci. Nepresné rozdelenie a správne priradenie neraz vyvoláva u cestujúcich nedorozumenia. Mätúcim môže byť spoločný koreň slova spájajúci so železnicami, ale každá spoločnosť je dnes samostatnou jednotkou s vlastnou náplňou práce a kompetencií.

Ohliadnutie sa do minulosti: Jeden rozmenený do troch

Slovensko je popretkávané koľajnicami na všetky svetové strany. Aktuálne na našom území pôsobí približne štyridsať železničných dopravcov – súkromných, osobných aj nákladných. Z tohto počtu sú však tri spoločnosti štátnymi. V minulosti šlo pritom o jedného giganta.

Písal sa január 2005, keď štát rozhodol, že jednotné železnice na Slovensku rozdelí. Z tohto kroku vzišli tri spoločnosti – Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.; Železnice Slovenskej republiky (ŽSR); Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo). Všetky tri aj po takomto oddelení naďalej ostali pod správou štátu.

Kto sa stará o nás cestujúcich?

Prvou spoločnosťou, ktorá je pre cestujúcich azda najbližšou, je Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Jej bližšia charakteristika je osobný železničný dopravca. Tento národný dopravca má na starosti to, aké vlaky budú cestujúcich prevážať, aby boli podľa grafikonov vypravené a aby to bolo načas. Železničná spoločnosť Slovensko prevádzkuje vlaky, ktoré majú na starosti prepravu cestujúcich po celej krajine, teda zabezpečujú osobnú železničnú dopravu. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., je v súčasnosti z hľadiska osobných železničných dopravcov na Slovensku tým najväčším. Denne prevádzkuje 1 763 vlakov denne, z toho 269 diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Jeho vlaky jazdia po 2935 kilometroch tratí na Slovensku, pričom zastávka je v 721 staniciach a zastávkach. Majetkom ZSSK, ktorý tvorí prioritnú časť, sú koľajové vozidlá (rušne, vozne, ucelené jednotky), tiež aj opravovne a rušňové depá.

Tí, ktorí majú patronát nad kvalitou koľajníc

Je bežným javom, že sa v terminológii cestujúcich používa bežne slovíčko „železnice“. A akosi prirodzene tu cestujúci zahŕňajú celý balík všetkého, čo sa im s vlakmi a cestou nimi spája. Či je to klíma vo vlaku, či vlaková stanica, či závora na železničnom priecestí. Špecializácia v tomto kontexte je však podstatne konkrétnejšia. Kým sú Železnice v správe štátu?

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) spravujú trate, priecestia, budovy zastávok a staníc. Jednoducho povedané, sú manažérom železničnej infraštruktúry. Spoločnosť Železnice Slovenskej republiky má vo svojej gescii trate a ich údržbu, za ktoré preberajú zodpovednosť. Ich hlavným cieľom je to, aby boli tak trate, ako aj železničné stanice v dobrom stave. Nezodpovedajú teda za to, aké vlaky sú na koľajniciach, ale zodpovednosť nesú za to, aké sú samotné koľajnice a ich kvalita i prechodnosť. Ak je niekde výluka, padne strom či nefungujú svetelné signalizácie, vtedy nastupujú na scénu k riešeniu problému pracovníci zo ŽSR.

Čo nevozia kamióny po cestách, prevezú po koľajniciach

Treťou spoločnosťou, ktorá sa vyčlenila z niekdajšej jednej štátnej železničnej firmy, je Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. Inými slovami - nákladný železničný dopravca.

Špecializuje sa na nákladnú železničnú dopravu, je najväčším a jediným celosieťovým železničným nákladným dopravcom na slovenskom trhu. Prevážajú náklady, prepravy tovarov, a teda nemajú na starosti prevoz cestujúcich. Úplne laicky povedané – vo vlakoch Cargo Slovakia, a. s. sa vozí „neživý“ materiál. Pomáhajú tak odľahčovať cestné komunikácie od kamiónov, keďže spomínané prepravujúce artikle naložia do svojich vagónov. Spoločnosť plynule nadväzuje na viac ako 180-ročnú históriu nákladnej železničnej dopravy na Slovensku.

Ako si zapamätať kto je kto a kto má čo

Všetky tri spoločnosti vychádzajú z jednej spoločnosti a kdesi vnútorne sú vzájomne prepojené. Terminológiou gurmánov – mať hrniec je fajn. Je však zbytočný, keď chýba sporák, na ktorom by mohol variť, a chýbajú ingrediencie, ktoré by mohol spracovať. Analogicky je to aj so svetom vlakov. Vlak bez koľajníc, po ktorých môže jazdiť a bez cestujúcich, ktorých môže voziť, by zostal len pekným výstavným kusom.

Malé deti tak žasnú nad vlakovým kolosom, my dospelí sa môžeme tešiť z kvalitnej služby v rámci vlakovej dopravy, ktorú nám poskytuje spoľahlivý trojlístok spoločností.

Železnice Slovenskej republiky nám teda zabezpečia, aby sme mali koľajnice v bezchybnom stave, po nich prejdú nákladné vlaky Železničnej spoločnosti Cargo, a. s., a na vedľajšej koľaji si nasadnú cestujúci do nových klimatizovaných vozňov, ktoré sú v správe Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.

Na peróne na poetickej vlne

  • Železničná spoločnosť Slovensko – osobný národný dopravca
    Keď sadáš do vlaku za babkou a za dedkom, postarala sa ti oň Železničná spoločnosť Slovensko.
  • Železnice Slovenskej republiky – údržba a správa železničnej infraštruktúry
    Aby boli vždy v dobrom stave naše koľajnice, o to sa bleskovo starajú Železnice.
  • Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. – nákladný železničný dopravca
    Ak má ten vlak pod palcom Cargo, tak potom vedz, že je to vozeň len s nákladom.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 986
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 7 125
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 077
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 920
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 385
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 612
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 516
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 452
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Pod majestátnymi vrcholmi Nízkych Tatier a v tesnej blízkosti Liptovskej Mary vyrástlo letisko Aerodrome Jasna – miesto, ktoré sa raz do roka mení na centrum leteckého diania


Anna a Martin

KolagenDrink FlexiRep: príbeh ľudí, dôvera športovcov a odporúčanie odborníka


Žilinský Bulvár.

Prispieť možno do konca októbra.


1
Zázrivský diferák.

Podujatia, kiná, kultúrne pamiatky aj výstavy.


  1. Adam Ustupsky : Dankove a Huliakove blúznenie,alebo čo by znamenalo zníženie počtu krajov?
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 5
  3. Ján Šeďo: Hrozí Slovensku v nasledujúcich mesiacoch "tankovacia turistika" ?
  4. Irena Šimuneková: Liptov - Nemecký vojenský cintorín, Važec
  5. Ján Valchár: Vojna plná klamu II. - o druhej svetovej vojne z pohľadu krivých ruských zrkadiel
  6. Monika Albertiová: Župy na Slovensku: Zrušiť alebo zachovať?
  7. Martina Bittnerová: Dramatik Stroupežnický: génius javiska či tyran zvierat?
  8. Jozef Drahovský: Poslanec národnej rady Ľubomír Vážny navrhuje definovať rýchlosť chôdze na 6 km/h.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 75 518
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 146
  3. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 819
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 989
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 722
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 7 043
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 5 985
  8. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 495
  1. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  2. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  3. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  4. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  5. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  6. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  7. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  8. Igor Pogány: Tento prompt pre AI 10-násobne zlepší vaše schopnosti učenia
SkryťZatvoriť reklamu