Čistejšie vlaky a spoľahlivejšie cestovanie

Advertorial

THÚ v KošiciachTHÚ v Košiciach

Železničná spoločnosť Slovensko postaví v Žiline a v Košiciach moderné strediská údržby. Financovanie projektov bude z európskych zdrojov.

Do Žiliny a do Košíc mieri ďalšia veľká investícia do železničnej infraštruktúry. Železničná spoločnosť Slovensko spustila procesy na vybudovanie moderných stredísk technicko-hygienickej údržby. Výstavba strediska v metropole východného Slovenska bude stáť 180 miliónov eur bez DPH, v Žiline niečo viac ako 65 miliónov eur bez DPH. Obe mestá tak potvrdia svoje postavenie významného železničného uzla.

Strediská rozšíria sieť nových údržbových základní, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko buduje po celom Slovensku. Podobné zariadenia už stoja v Humennom, Nových Zámkoch a vo Zvolene. Aktuálne prebieha proces kolaudácie a prevodu majetkových práv na Ministerstvo dopravy SR. V prevádzke by mohli byť na konci tohto roka.

„Moderné strediská údržby vlakov zabezpečia, že všetci železniční dopravcovia budú mať prístup k moderným a efektívnym službám údržby, čo prispeje k celkovej kvalite železničnej dopravy v krajine,“ hovorí generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Helexa.

Najväčšími prínosmi projektu sú predovšetkým časové úspory zo zrýchlenia procesov v údržbe a čistení, zvýšenie kvality poskytovaných služieb pre zákazníkov čo priláka cestujúcich z áut do vlakov a v neposlednom rade kvalitné pracovné prostredie pre zamestnancov.

Žilinské zázemie pre moderné vlakové súpravy

Stredisko technicko-hygienickej údržby v Žiline bude umiestnené v priestore zrušenej zriaďovacej stanice na západnej strane žilinskej stanice, kde investor vlastní nehnuteľný majetok. Vďaka tomu sa výrazne znížili celkové investičné výdavky projektu.

Železničná spoločnosť Slovensko v tomto roku pripravila pre projekt štúdiu uskutočniteľnosti a v súčasnosti je pred vyhlásením verejného obstarávania na realizáciu stavby.

Dopravca potrebuje stredisko na zabezpečenie adekvátneho čistenia a ľahkej údržby moderných železničných vozidiel. Súčasná základňa technicko-hygienickej údržby je zastaraná a nezodpovedá potrebám moderného vozidlovému parku, nemá dostatočnú kapacitu ani potrebné technické a technologické vybavenie. Nie je preto možné robiť adekvátne čistenie a ľahkú údržbu vlakových súprav. Tie sú dnes udržiavané v provizórnych podmienkach a rozptýlené do väčšieho počtu pracovísk.

Spustenie strediska zrýchli čistenie a údržbu železničných vozidiel o 25 percent. Znížia sa tak počty vlakov, ktoré čakajú v zálohe a vytvorí sa priestor pre ich efektívnejšie využitie.

„Vybudovanie nového strediska technicko-hygienickej údržby v Žiline nám umožní poskytovať rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov nielen pre naše vlaky, ale aj pre ostatných železničných dopravcov, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti, bezpečnosti a komfortu pre cestujúcich. Okrem toho, nové stredisko vytvorí moderné a bezpečné pracovné podmienky pre našich zamestnancov, čo je pre nás veľmi dôležité,“ uviedol generálny riaditeľ Peter Helexa.

Nové stredisko v Žiline bude zahŕňať halu prevádzkového ošetrenia súprav, halu stabilného umývača, koľaje na čistenie toaliet i koľaje na plnenie kvapalín, nové rozvody inžinierskych sietí a ďalšie technológie potrebné pre údržbu železničných vozidiel.

Projekt zaplatí Európska únia s podielom ZSSK

Národný dopravca mal v pláne vybudovanie strediska v Žiline už dlhodobo, pričom v rámci projektových príprav došlo k prehodnoteniu tohto projektu. Vďaka tomu mohol investor znížiť predpokladanú sumu na necelých 67 miliónov eur bez DPH. Financovanie projektu bude z európskych zdrojov z Programu Slovensko 2021 – 2027. Európska komisia schválila projekt ako oprávnený na spolufinancovanie. Železničný dopravca sa bude spolupodieľať na financovaní projektu aj vlastnými zdrojmi.

Hovorca spoločnosti Dominik Drevický upozornil, že pri aktualizácii a príprave vyšších stupňov projektovej dokumentácie prehodnotili kapacitné potreby projektu. Stredisko technicko-hygienickej údržby bude slúžiť pre všetkých železničných dopravcov, a preto kapacita strediska nemôže vychádzať výlučne z potrieb ZSSK. Odstavné koľaje sú kratšie s ohľadom na priestorové možnosti zvolenej lokality, čo kompenzuje ich vyšší počet, aby bola zachovaná prevádzková potreba.“

Stredisko vybudujú aj v Košiciach

Nové stredisko technicko-hygienickej údržby vznikne aj v Košiciach v oblasti rušňového depa v mestskej časti Košice – Juh na ploche 8,5 hektára.

Železničný dopravca tvrdí, že umiestnenie nového strediska je optimálne s ohľadom na lokalitné možnosti a majetkové pomery, pretože priamo nadväzuje na osobnú stanicu.

V komplexe vybudujú novú halu prevádzkového ošetrenia súprav, halu stabilného umývača, halu kolosústruhu a koľajovej váhy, zázemie pre zamestnancov, sklady materiálov pre drobné opravy a odstavné koľaje, koľaje na čistenie toaliet i koľaje na plnenie kvapalín, nové rozvody inžinierskych sietí a ďalšie technológie potrebné pre údržbu železničných vozidiel..

Benefity kvalitnejšej údržby a čistenia pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb, ale aj zamestnanci v zlepšení pracovných podmienok.

Vďaka systematickej údržbe sa očakáva zníženie neplánovaných opráv rušňov o 31 percent a vozňov o 8 percent. Čistenie a údržba sa podľa predpokladov zrýchlia v novom stredisku o 27 percent. To prispeje k efektívnejšiemu využitiu vozového parku a zníženiu počtu vozidiel udržiavaných v zálohe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 986
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 7 125
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 077
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 920
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 385
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 612
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 516
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 452
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Pod majestátnymi vrcholmi Nízkych Tatier a v tesnej blízkosti Liptovskej Mary vyrástlo letisko Aerodrome Jasna – miesto, ktoré sa raz do roka mení na centrum leteckého diania


Anna a Martin

KolagenDrink FlexiRep: príbeh ľudí, dôvera športovcov a odporúčanie odborníka


Žilinský Bulvár.

Prispieť možno do konca októbra.


1
Zázrivský diferák.

Podujatia, kiná, kultúrne pamiatky aj výstavy.


  1. Adam Ustupsky : Dankove a Huliakove blúznenie,alebo čo by znamenalo zníženie počtu krajov?
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 5
  3. Ján Šeďo: Hrozí Slovensku v nasledujúcich mesiacoch "tankovacia turistika" ?
  4. Irena Šimuneková: Liptov - Nemecký vojenský cintorín, Važec
  5. Ján Valchár: Vojna plná klamu II. - o druhej svetovej vojne z pohľadu krivých ruských zrkadiel
  6. Monika Albertiová: Župy na Slovensku: Zrušiť alebo zachovať?
  7. Martina Bittnerová: Dramatik Stroupežnický: génius javiska či tyran zvierat?
  8. Jozef Drahovský: Poslanec národnej rady Ľubomír Vážny navrhuje definovať rýchlosť chôdze na 6 km/h.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 75 518
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 146
  3. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 819
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 989
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 722
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 7 043
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 5 985
  8. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 495
  1. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  2. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  3. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  4. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  5. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  6. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  7. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  8. Igor Pogány: Tento prompt pre AI 10-násobne zlepší vaše schopnosti učenia
SkryťZatvoriť reklamu