Experti z AAA AUTO radia: Ako v horúčavách schladiť auto?

Rekordné teploty počas posledných dní na Slovensku, ale aj v celej Európe, sú náročné nielen pre ľudí, ale aj pre autá, ktoré tiež musia čeliť pražiacemu slnku a horúčavám.

Keď je vonku dvadsaťpäť stupňov, v aute vystavenému priamemu slnku je bežne o pätnásť stupňov viac. Keď je vonku tridsať, môže byť v interiéri vozidla pokojne aj šesťdesiat stupňov, kovové povrchy sa potom môžu rozpáliť aj na sedemdesiat stupňov. Ako sa proti horúčave chrániť? Jako schladiť auto? Odpovede na tieto otázky dávajú experti AAA AUTO, najväčšej predajnej siete ojazdených automobilov v strednej Európe.

Základná rada je jednoduchá, ale účinná – najlepšie je zaparkovať v tieni, čo síce nie je vždy možné, ale pokiaľ to ide, využite to. Veľmi účinné sú reflexné clony odrážajúce slnečné žiarenie, a to hlavne tie, ktoré sa inštalujú na vonkajšiu stranu čelného okna. „Podľa merania nemeckého ADAC-u dokážu vonkajšie reflexné clony znížiť teplotu vo vozidle až o osem stupňov, zatiaľ čo tie interiérové iba o štyri stupne. To navyše platí iba v prípade, že presne kopírujú tvar čelného skla, čo sa ale väčšinou nedeje,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. Na zníženie teploty pomáhajú aj zatmavovacie fólie na zadných oknách, zvlášť keď vozíte deti. Povrch zadných sedadiel alebo autosedačiek vďaka tomu môže byť až o desať stupňov chladnejší. Pokiaľ slnečnú clonu nemáte, oplatí sa aspoň prehodiť tričko alebo kus látky cez kovové diely na volante a na radiacej páke – o ne sa totiž môžete aj popáliť. To isté je dobré urobiť aj s detskými sedačkami. „A samozrejme, o tom snáď ani nemusíme hovoriť, nikdy v týchto horúčavách nenechávajte deti a zvieratá v zamknutom aute. Smrteľne nebezpečných päťdesiat stupňov bude vo vozidle už za dvadsať minút,“ varuje Petr Vaněček s tým, že takéto teploty môžu byť likvidačné aj pre elektroniku zanechanú v rozpálenom vozidle.

Pred jazdou vždy dobre vyvetrajte, starajte sa aj o klimatizáciu

Horúcich dní v roku pribúda a klimatizácia sa tak stáva aj v našich podmienkach nevyhnutnosťou. „Zo 64- tisíc tohto roku predaných áut „klímu“ nemalo len 5 percent, bez nej sa zaobídu skutočne len veľmi lacné alebo veľmi staré autá. Je však dobré si uvedomiť, že aj o klimatizáciu sa treba starať. Potrebuje pravidelný servis u odborníkov, ktorí skontrolujú technický stav komponentov aj tesnosť celého systému, vymenia chladiacu kvapalinu a vydezinfikujú hadice, čím z nich odstránia nežiaduce baktérie,“ vysvetľuje Petr Vaněček. Takáto údržba stojí niekoľko desiatok eur, zvlášť pokiaľ je potrebné doplniť chladivo. Odporúčame zapínať klimatizáciu aj v čase, keď to vodiči bežne nerobia, napríklad v zime. „Pravidelné zapínanie klimatizácie raz za štrnásť dní alebo aspoň raz za mesiac zaistí premazanie kompresora, čím predídete jeho zadretiu,“ dopĺňa Petr Vaněček.

Pre používanie klimatizácie za jazdy platia jednoduché základné pravidlá. Než vyjdete z parkoviska, poriadne auto vyvetrajte, aby ste horúci vzduch dostali von - stačí urobiť prievan na pár desiatkach metrov jazdy. Klimatizáciu zapnite spočiatku na čo najnižšiu teplotu, aby ste vnútro príjemne vychladili. Len dajte pozor na ofúknutie ľadovým vzduchom, mnohým ľuďom to nerobí dobre. Ideálne je nastaviť ventiláciu na „ofuk“ okien. Akonáhle je vo vozidle príjemne, nastavte stabilnú teplotu. „Často sa hovorí, že má byť teplota v aute o päť stupňov nižšia ako vonkajšia teplota, ale ak je vonku 33 stupňov, nebudete sedieť v dvadsiatich ôsmich. Pokojne si nastavte príjemných 22 alebo 23, ak pôjdete dlho. Len pred cieľom cesty pridávajte stupne na klimatizácii alebo ju rovno vypnite. Tým sa aklimatizujete a neutrpíte teplotný šok po vystúpení z auta, ktorý je tým skutočným nebezpečenstvom a vznikajú z neho rôzne prechladnutia,“ radí Petr Vaněček. Pri krátkych jazdách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním býva často lepšie ísť s otvorenými oknami, ako intenzívne chladiť.

S klimatizáciou sa spája aj pár typických vlastností, ktoré môžu neskúsených motoristov zaraziť. Napríklad voda kvapkajúca z podvozku je vlastne len kondenzát z výparníka klimatizácie, takže sa nie je čoho báť. Rovnako ako u bieleho dymu, ktorý niekedy vyjde po naštartovaní z ventilácie auta. „Môže to byť vodná para z horúceho a vlhkého vzduchu. Chvíľku spustená klimatizácia ju zastaví,“ hovorí Petr Vaněček. Občas sa vodiči ľakajú zvýšeného hluku z motorového priestoru, zvlášť pri pomalom posúvaní sa v kolónach. „Spôsobuje ho zapínanie a vypínanie ventilátora chladiča motora, ktorý kvôli úspore paliva nebeží stále,“ vysvetľuje Petr Vaněček. A ešte jedna vec sa spája s letnými horúčavami – niektorí vodiči sa sťažujú, že auto je lenivejšie a má pomalšiu odozvu na plyn. To je spôsobené tým, že horúci letný vzduch je ľahší a menej hustý, takže keď ho motor nasáva, má nižší výkon a naopak vyššiu spotrebu paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 8 002
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 7 102
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 075
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 926
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 384
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 608
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 514
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 452
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Pod majestátnymi vrcholmi Nízkych Tatier a v tesnej blízkosti Liptovskej Mary vyrástlo letisko Aerodrome Jasna – miesto, ktoré sa raz do roka mení na centrum leteckého diania


Anna a Martin

KolagenDrink FlexiRep: príbeh ľudí, dôvera športovcov a odporúčanie odborníka


Žilinský Bulvár.

Prispieť možno do konca októbra.


1
Zázrivský diferák.

Podujatia, kiná, kultúrne pamiatky aj výstavy.


  1. Adam Ustupsky : Dankove a Huliakove blúznenie,alebo čo by znamenalo zníženie počtu krajov?
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 5
  3. Ján Šeďo: Hrozí Slovensku v nasledujúcich mesiacoch "tankovacia turistika" ?
  4. Irena Šimuneková: Liptov - Nemecký vojenský cintorín, Važec
  5. Ján Valchár: Vojna plná klamu II. - o druhej svetovej vojne z pohľadu krivých ruských zrkadiel
  6. Monika Albertiová: Župy na Slovensku: Zrušiť alebo zachovať?
  7. Martina Bittnerová: Dramatik Stroupežnický: génius javiska či tyran zvierat?
  8. Jozef Drahovský: Poslanec národnej rady Ľubomír Vážny navrhuje definovať rýchlosť chôdze na 6 km/h.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 75 466
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 145
  3. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 815
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 984
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 722
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 7 022
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 6 056
  8. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 494
  1. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  2. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  3. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  4. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  5. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  6. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  7. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  8. Igor Pogány: Tento prompt pre AI 10-násobne zlepší vaše schopnosti učenia
SkryťZatvoriť reklamu