Experti z AAA AUTO radia: Ako v horúčavách schladiť auto?

Rekordné teploty počas posledných dní na Slovensku, ale aj v celej Európe, sú náročné nielen pre ľudí, ale aj pre autá, ktoré tiež musia čeliť pražiacemu slnku a horúčavám.

Keď je vonku dvadsaťpäť stupňov, v aute vystavenému priamemu slnku je bežne o pätnásť stupňov viac. Keď je vonku tridsať, môže byť v interiéri vozidla pokojne aj šesťdesiat stupňov, kovové povrchy sa potom môžu rozpáliť aj na sedemdesiat stupňov. Ako sa proti horúčave chrániť? Jako schladiť auto? Odpovede na tieto otázky dávajú experti AAA AUTO, najväčšej predajnej siete ojazdených automobilov v strednej Európe.

Základná rada je jednoduchá, ale účinná – najlepšie je zaparkovať v tieni, čo síce nie je vždy možné, ale pokiaľ to ide, využite to. Veľmi účinné sú reflexné clony odrážajúce slnečné žiarenie, a to hlavne tie, ktoré sa inštalujú na vonkajšiu stranu čelného okna. „Podľa merania nemeckého ADAC-u dokážu vonkajšie reflexné clony znížiť teplotu vo vozidle až o osem stupňov, zatiaľ čo tie interiérové iba o štyri stupne. To navyše platí iba v prípade, že presne kopírujú tvar čelného skla, čo sa ale väčšinou nedeje,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. Na zníženie teploty pomáhajú aj zatmavovacie fólie na zadných oknách, zvlášť keď vozíte deti. Povrch zadných sedadiel alebo autosedačiek vďaka tomu môže byť až o desať stupňov chladnejší. Pokiaľ slnečnú clonu nemáte, oplatí sa aspoň prehodiť tričko alebo kus látky cez kovové diely na volante a na radiacej páke – o ne sa totiž môžete aj popáliť. To isté je dobré urobiť aj s detskými sedačkami. „A samozrejme, o tom snáď ani nemusíme hovoriť, nikdy v týchto horúčavách nenechávajte deti a zvieratá v zamknutom aute. Smrteľne nebezpečných päťdesiat stupňov bude vo vozidle už za dvadsať minút,“ varuje Petr Vaněček s tým, že takéto teploty môžu byť likvidačné aj pre elektroniku zanechanú v rozpálenom vozidle.

Pred jazdou vždy dobre vyvetrajte, starajte sa aj o klimatizáciu

Horúcich dní v roku pribúda a klimatizácia sa tak stáva aj v našich podmienkach nevyhnutnosťou. „Zo 64- tisíc tohto roku predaných áut „klímu“ nemalo len 5 percent, bez nej sa zaobídu skutočne len veľmi lacné alebo veľmi staré autá. Je však dobré si uvedomiť, že aj o klimatizáciu sa treba starať. Potrebuje pravidelný servis u odborníkov, ktorí skontrolujú technický stav komponentov aj tesnosť celého systému, vymenia chladiacu kvapalinu a vydezinfikujú hadice, čím z nich odstránia nežiaduce baktérie,“ vysvetľuje Petr Vaněček. Takáto údržba stojí niekoľko desiatok eur, zvlášť pokiaľ je potrebné doplniť chladivo. Odporúčame zapínať klimatizáciu aj v čase, keď to vodiči bežne nerobia, napríklad v zime. „Pravidelné zapínanie klimatizácie raz za štrnásť dní alebo aspoň raz za mesiac zaistí premazanie kompresora, čím predídete jeho zadretiu,“ dopĺňa Petr Vaněček.

Pre používanie klimatizácie za jazdy platia jednoduché základné pravidlá. Než vyjdete z parkoviska, poriadne auto vyvetrajte, aby ste horúci vzduch dostali von - stačí urobiť prievan na pár desiatkach metrov jazdy. Klimatizáciu zapnite spočiatku na čo najnižšiu teplotu, aby ste vnútro príjemne vychladili. Len dajte pozor na ofúknutie ľadovým vzduchom, mnohým ľuďom to nerobí dobre. Ideálne je nastaviť ventiláciu na „ofuk“ okien. Akonáhle je vo vozidle príjemne, nastavte stabilnú teplotu. „Často sa hovorí, že má byť teplota v aute o päť stupňov nižšia ako vonkajšia teplota, ale ak je vonku 33 stupňov, nebudete sedieť v dvadsiatich ôsmich. Pokojne si nastavte príjemných 22 alebo 23, ak pôjdete dlho. Len pred cieľom cesty pridávajte stupne na klimatizácii alebo ju rovno vypnite. Tým sa aklimatizujete a neutrpíte teplotný šok po vystúpení z auta, ktorý je tým skutočným nebezpečenstvom a vznikajú z neho rôzne prechladnutia,“ radí Petr Vaněček. Pri krátkych jazdách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním býva často lepšie ísť s otvorenými oknami, ako intenzívne chladiť.

S klimatizáciou sa spája aj pár typických vlastností, ktoré môžu neskúsených motoristov zaraziť. Napríklad voda kvapkajúca z podvozku je vlastne len kondenzát z výparníka klimatizácie, takže sa nie je čoho báť. Rovnako ako u bieleho dymu, ktorý niekedy vyjde po naštartovaní z ventilácie auta. „Môže to byť vodná para z horúceho a vlhkého vzduchu. Chvíľku spustená klimatizácia ju zastaví,“ hovorí Petr Vaněček. Občas sa vodiči ľakajú zvýšeného hluku z motorového priestoru, zvlášť pri pomalom posúvaní sa v kolónach. „Spôsobuje ho zapínanie a vypínanie ventilátora chladiča motora, ktorý kvôli úspore paliva nebeží stále,“ vysvetľuje Petr Vaněček. A ešte jedna vec sa spája s letnými horúčavami – niektorí vodiči sa sťažujú, že auto je lenivejšie a má pomalšiu odozvu na plyn. To je spôsobené tým, že horúci letný vzduch je ľahší a menej hustý, takže keď ho motor nasáva, má nižší výkon a naopak vyššiu spotrebu paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Apolka horí!
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  5. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 601
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 323
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 472
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 071
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 824
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 617
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 456
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 174
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Removčík: Rozsutec
  2. Erik Kriššák: Úpal
  3. Ján Šeďo: Zachránili "ju", jej "reči" je rozumieť aj bez slov.
  4. Jakub Konečný: Izrael a Palestína potrebujú prímerie, mier aj zmierenie
  5. Ján Valchár: Ako jedna fabrika vyhrala druhú svetovú/Ženy z plagátov
  6. Marek Mačuha: Prečo Trump nesmie dostať Nobelovu cenu
  7. Dušan Piršel: Uťahovanie opaskov, upratovanie špajzy
  8. Arpád Sasköi: Spojenie
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 684
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 949
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 306
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 241
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 688
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 438
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 115
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 954
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu