Experti z AAA AUTO radia: Ako v horúčavách schladiť auto?

Rekordné teploty počas posledných dní na Slovensku, ale aj v celej Európe, sú náročné nielen pre ľudí, ale aj pre autá, ktoré tiež musia čeliť pražiacemu slnku a horúčavám.

Keď je vonku dvadsaťpäť stupňov, v aute vystavenému priamemu slnku je bežne o pätnásť stupňov viac. Keď je vonku tridsať, môže byť v interiéri vozidla pokojne aj šesťdesiat stupňov, kovové povrchy sa potom môžu rozpáliť aj na sedemdesiat stupňov. Ako sa proti horúčave chrániť? Jako schladiť auto? Odpovede na tieto otázky dávajú experti AAA AUTO, najväčšej predajnej siete ojazdených automobilov v strednej Európe.

Základná rada je jednoduchá, ale účinná – najlepšie je zaparkovať v tieni, čo síce nie je vždy možné, ale pokiaľ to ide, využite to. Veľmi účinné sú reflexné clony odrážajúce slnečné žiarenie, a to hlavne tie, ktoré sa inštalujú na vonkajšiu stranu čelného okna. „Podľa merania nemeckého ADAC-u dokážu vonkajšie reflexné clony znížiť teplotu vo vozidle až o osem stupňov, zatiaľ čo tie interiérové iba o štyri stupne. To navyše platí iba v prípade, že presne kopírujú tvar čelného skla, čo sa ale väčšinou nedeje,“ hovorí Petr Vaněček, co-CEO (spoločný generálny riaditeľ) AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna. Na zníženie teploty pomáhajú aj zatmavovacie fólie na zadných oknách, zvlášť keď vozíte deti. Povrch zadných sedadiel alebo autosedačiek vďaka tomu môže byť až o desať stupňov chladnejší. Pokiaľ slnečnú clonu nemáte, oplatí sa aspoň prehodiť tričko alebo kus látky cez kovové diely na volante a na radiacej páke – o ne sa totiž môžete aj popáliť. To isté je dobré urobiť aj s detskými sedačkami. „A samozrejme, o tom snáď ani nemusíme hovoriť, nikdy v týchto horúčavách nenechávajte deti a zvieratá v zamknutom aute. Smrteľne nebezpečných päťdesiat stupňov bude vo vozidle už za dvadsať minút,“ varuje Petr Vaněček s tým, že takéto teploty môžu byť likvidačné aj pre elektroniku zanechanú v rozpálenom vozidle.

Pred jazdou vždy dobre vyvetrajte, starajte sa aj o klimatizáciu

Horúcich dní v roku pribúda a klimatizácia sa tak stáva aj v našich podmienkach nevyhnutnosťou. „Zo 64- tisíc tohto roku predaných áut „klímu“ nemalo len 5 percent, bez nej sa zaobídu skutočne len veľmi lacné alebo veľmi staré autá. Je však dobré si uvedomiť, že aj o klimatizáciu sa treba starať. Potrebuje pravidelný servis u odborníkov, ktorí skontrolujú technický stav komponentov aj tesnosť celého systému, vymenia chladiacu kvapalinu a vydezinfikujú hadice, čím z nich odstránia nežiaduce baktérie,“ vysvetľuje Petr Vaněček. Takáto údržba stojí niekoľko desiatok eur, zvlášť pokiaľ je potrebné doplniť chladivo. Odporúčame zapínať klimatizáciu aj v čase, keď to vodiči bežne nerobia, napríklad v zime. „Pravidelné zapínanie klimatizácie raz za štrnásť dní alebo aspoň raz za mesiac zaistí premazanie kompresora, čím predídete jeho zadretiu,“ dopĺňa Petr Vaněček.

Pre používanie klimatizácie za jazdy platia jednoduché základné pravidlá. Než vyjdete z parkoviska, poriadne auto vyvetrajte, aby ste horúci vzduch dostali von - stačí urobiť prievan na pár desiatkach metrov jazdy. Klimatizáciu zapnite spočiatku na čo najnižšiu teplotu, aby ste vnútro príjemne vychladili. Len dajte pozor na ofúknutie ľadovým vzduchom, mnohým ľuďom to nerobí dobre. Ideálne je nastaviť ventiláciu na „ofuk“ okien. Akonáhle je vo vozidle príjemne, nastavte stabilnú teplotu. „Často sa hovorí, že má byť teplota v aute o päť stupňov nižšia ako vonkajšia teplota, ale ak je vonku 33 stupňov, nebudete sedieť v dvadsiatich ôsmich. Pokojne si nastavte príjemných 22 alebo 23, ak pôjdete dlho. Len pred cieľom cesty pridávajte stupne na klimatizácii alebo ju rovno vypnite. Tým sa aklimatizujete a neutrpíte teplotný šok po vystúpení z auta, ktorý je tým skutočným nebezpečenstvom a vznikajú z neho rôzne prechladnutia,“ radí Petr Vaněček. Pri krátkych jazdách v meste s častým nastupovaním a vystupovaním býva často lepšie ísť s otvorenými oknami, ako intenzívne chladiť.

S klimatizáciou sa spája aj pár typických vlastností, ktoré môžu neskúsených motoristov zaraziť. Napríklad voda kvapkajúca z podvozku je vlastne len kondenzát z výparníka klimatizácie, takže sa nie je čoho báť. Rovnako ako u bieleho dymu, ktorý niekedy vyjde po naštartovaní z ventilácie auta. „Môže to byť vodná para z horúceho a vlhkého vzduchu. Chvíľku spustená klimatizácia ju zastaví,“ hovorí Petr Vaněček. Občas sa vodiči ľakajú zvýšeného hluku z motorového priestoru, zvlášť pri pomalom posúvaní sa v kolónach. „Spôsobuje ho zapínanie a vypínanie ventilátora chladiča motora, ktorý kvôli úspore paliva nebeží stále,“ vysvetľuje Petr Vaněček. A ešte jedna vec sa spája s letnými horúčavami – niektorí vodiči sa sťažujú, že auto je lenivejšie a má pomalšiu odozvu na plyn. To je spôsobené tým, že horúci letný vzduch je ľahší a menej hustý, takže keď ho motor nasáva, má nižší výkon a naopak vyššiu spotrebu paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Plátené tašky a opakované použitie
  2. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  3. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  4. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  5. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  6. Takto chutí zlato
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 802
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 980
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 908
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 783
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 702
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 681
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 404
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  2. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  4. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  5. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  6. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  7. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  8. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 632
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 547
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 13 382
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 204
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 806
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 687
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 745
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 570
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  1. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  2. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  4. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  5. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  6. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  7. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  8. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 632
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 547
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 13 382
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 204
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 806
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 687
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 745
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 570
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťZatvoriť reklamu