Dobrou správou je, že cestovanie vlakom na Slovensku je stále populárnejšie a hlavne pohodlnejšie. To, čo je dlhodobým trendom vo vyspelom zahraničí, sa postupne dostáva aj ku nám. Práve modernizácia železničnej dopravy je kľúčom k zlepšovaniu kvality a komfortu jedného z ekologickejších spôsobov dopravy dneška.
Prispel k tomu aj krok Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá si objednala štyri nové elektrické poschodové súpravy. Prepraviť dokážu, oproti iným poschodovým vlakom vo flotile ZSSK, dvojnásobok cestujúcich, viac ako šesťsto.
V rámci regionálnej dopravy nasadili tieto nízkopodlažné vlaky typu KISS na trasách Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín, čiže na frekventované trate západného Slovenska.
Okrem vysokej prepravnej kapacity ich k tomu predurčovala aj avizovaná maximálna rýchlosť súpravy 160 kilometrov za hodinu.

Bezpečne na rodinný výlet po medzinárodnej cyklotrase
Tiež sú vhodné na prepravu imobilných cestujúcich a majú aj pult na prebaľovanie kojencov. Pojmú i niekoľko bicyklov.
Práve možnosť previezť bicykle je veľkou výhodou, ak sa niekto rozhodne napríklad pre cyklovýlet z Bratislavy, trebárs až do Budapešti. Rozhodujúcim je tu zrovna spomínaný faktor bezpečnosti.
Cyklista sa totiž na medzinárodnú cyklotrasu EuroVelo 6 nemusí dopraviť na dvoch kolesách po rušných slovenských cestách riskujúc zrážku s autom. Nemusí ani bicykel naložiť na svoje vlastné auto a to následne nechať niekde celý deň odparkované.
Jednoducho nastúpi, kľudne aj s rodinou, aj s bicyklom do priestranného vlaku, v pohodlí sa odvezie do hlavného mesta, kde sa presunie na cyklotrasu. A rodinný výlet popri Dunaji môže pokračovať. Pokračovať, pretože začal už pri nástupe do vlaku. Jazda takýmto poschodovým a moderným spojom je totiž zážitkom aj pre deti.
Niektorí rodičia s deťmi už totiž necestujú napríklad EuroCity vlakmi, preferujú radšej práve poschodové. „V týchto sa môžeme so synom sťahovať medzi poschodiami. Aj s medziposchodím majú v podstate až tri poschodia,“ vravel nedávno pán cestujúci pravdepodobne so svojím synom.
Moderné a pohodlné. Pribudla aj štvrtá raketa
Šesťvozňové, 158 metrov dlhé, súpravy sú vybavené moderným informačným systémom, ktorý zahŕňa akustický systém (vonkajší/vnútorný), vizuálny systém (čelné, bočné a interiérové panely), Wi-Fi pripojenie, kamerový systém, systém počítania cestujúcich. Sú tiež klimatizované resp. vyhrievané.
Kto teda nechce cestovanie tráviť odpočinkom so zavretými očami, môže si pozrieť obľúbený seriál alebo pripraviť firemnú prezentáciu, umožňuje mu to dostupný Wi-Fi signál. Prehľad o jazde dopĺňajú svetelné panely pripomínajúce najbližšie zastávky a o pohodlie sa stará kvalitné čalúnenie sedadiel. Náročnejší cestujúci ocenia aj jazdu v prvej triede.

Od výrobcu Stadler získala Železničná spoločnosť Slovensko štvoricu súprav za takmer 77 miliónov eur cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra.
Prvé tri súpravy s maximálnou prevádzkovou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu už má k dispozícii niekoľko mesiacov. Od februára stihli najazdiť 372-tisíc kilometrov, prepraviť 1,3 milióna cestujúcich, čo v priemere vychádza na 10-tisíc ľudí denne.
Štvrtá k nim na trati z Bratislavy do Trenčína pribudla začiatkom augusta.
Do každej z nich sa vojde 552 cestujúcich v druhej triede a tridsiatka v prvej triede. K dispozícii pritom majú ďalších 29 sklopných sedadiel.
