Štefan Súkeník a jeho životný príbeh o budovaní úspešnej spoločnosti je inšpiráciou pre každého začínajúceho podnikateľa. Svojou vytrvalosťou a húževnatosťou je dôkazom, že sen v hlave 14 – ročného chlapca sa môže stať skutočnosťou, stačí len veriť a nevzdávať sa.
Dnes tento sen už „povyrástol“ a zhmotnil sa do podoby jedného z najväčších hobby marketov na Slovenku. Viac nám o príbehu značky KiNEKUS prezradí zakladateľ a majiteľ spoločnosti Štefan Súkeník.
Začínali ste výrobou drevených hračiek a na svojej ceste za úspešnou sieťou hobby marketov ste natrafili na viacero prekážok. Kde ste našli odhodlanie to nevzdať?
Vďačím za to určite svojej vytrvalosti a veľkému snu, ktorého som sa nemohol a nechcel vzdať. Už ako mladý chlapec som si vysníval, že budem mať veľkú predajňu domácich potrieb, kde bude všetko na veľkej ploche. Zohnal som starú plechovú halu, ktorú som začal prerábať na moderný obchod. Oslovil som banky, ktoré pochybovali, že by som mal šancu prežiť vedľa veľkých obchodných reťazcov, ktoré v tom čase prichádzali na Slovensko. Prešiel som sedemnásť bánk, až tá najmenšia, posledná, nám úver dala.
Na trhu je silná konkurencia, napriek tomu ste úspešná sieť. V čom je tajomstvo vášho úspechu?
Našim tajomstvom je to, že počúvame zákazníkov. Máme slovenský koncept a snažíme sa čo najlepšie vnímať potreby tunajších zákazníkov a prispôsobovať im aj náš sortiment.

Rozhodli ste sa pre veľký krok vo vašom podnikaní, prečo práve franšíza?
Franšízový model je populárny v mnohých odvetviach, ako sú reštaurácie, maloobchod, služby a mnoho ďalších. Tento koncept poskytuje podnikateľom príležitosť začať podnikať s menším rizikom než pri zakladaní nového podniku od nuly.
Čo vás viedlo k rozhodnutiu vytvoriť koncept franšízy a odovzdať rokmi nadobudnuté know - how ?
Ak chcete uspieť v tomto uponáhľanom svete, musíte prichádzať neustále s novými nápadmi. KiNEKUS je tradičná slovenská spoločnosť s viac ako 33 ročnou tradíciou a bohatými skúsenosťami. Aj z toho dôvodu, sme sa rozhodli uberať týmto smerom a uľahčiť tak cestu budúcim franšízantom. Poskytnúť im naše rokmi nadobudnuté skúsenosti a poznatky, odovzdať im do rúk tzv. „kuchársku knihu“, podľa ktorej sa môžu riadiť krok za krokom a vybudovať úspešnú prevádzku.

V čom spočíva výnimočnosť KiNEKUS franšízovej siete?
Verím, že tento inovatívny koncept priláka ambicióznych podnikateľov, ktorým umožníme stať sa nie len rádovými zamestnancami ale plnohodnotnými partnermi. Slovensko síce nie je veľké, ale máme tu množstvo šikovných ľudí, ktorí majú skvelé nápady, ale väčšina z nich končí v „šuflíku“. A to je obrovská škoda. Je pochopiteľné, že majú obavy a strach vrhnúť sa do víru podnikania, ktoré nesie v sebe množstvo otáznikov. No my prichádzame s odpoveďami a našim kompletným know – how, s ktorým sme pripravení sa podeliť.
Aké sú základné predpoklady, ktoré by mal človek vstupujúci do franšízy spĺňať?
Pri výbere budúcich franšízantov hľadíme nie len na pracovné skúsenosti, ale aj osobnostnú stránku. Keď nájdeme človeka, ktorý sa stotožní s našimi hodnotami a splní aj ostatné kritériá spolupráce, tak mu dáme „kuchársku knihu“, podľa ktorej môže postupovať a vyhnúť sa chybám.
Ako sa darí vášmu unikátnemu franšízovému konceptu?
Pilotné projekty sme rozbehli v Bratislave, Prievidzi, Nitre a v Trnave v spolupráci so skúsenými manažérmi, ktorí sa chopili výzvy a dnes už môžem povedať, že úspešne. No ľudia si museli uvedomiť, že tu nejde o rýchly zárobok. Je to beh na dlhú trať a návratnosť investovaného kapitálu je približne päť rokov. Ako príklad spomeniem franšízanta, ktorý nemal kapitál a založil preto vlastnú chalupu. Po piatich rokoch splatil hypotéku a má ju naspäť, bez dlhov.

Kde vidíte budúcnosť spoločnosti Kinekus, aké plány máte na najbližšie roky?
Čo sa týka konceptu franšízy, stretávame sa s pozitívnym ohlasom, aj z toho dôvodu máme veľké plány. Do budúcna plánujeme otvoriť približne 50 predajní pod značkou KiNEKUS. Samozrejme sme odhodlaní neustále rásť a zlepšovať svoje služby. Chceme tu byť naďalej pre našich zákazníkov a pokryť svoje pôsobenie do viacerých miest.
Zúčastnili ste sa aj známej reality show „Šéf v utajení“, čo vám priniesla táto skúsenosť?
Zaujal ma v prvom rade koncept tejto reality show a možnosť presvedčiť sa, ako ľudia fungujú, keď nevedia, že som to ja. Našťastie všetky obavy som mohol v okamihu pustiť z hlavy. Zistil som, že tí ľudia to majú proste v sebe, nepretvarujú sa a nesprávajú inak, keď šéf zdanlivo nie je nablízku.
Keby ste dnes stretli štrnásťročného Štefana Súkeníka, čo by ste mu odkázali?
Chlapče, nebudeš to mať ľahké. Ale ak sa budeš pevne držať svojich hodnôt a budeš vytrvalý, tak to zvládneš. Bude to pestré a náročné, ale stojí to za to.
Čo by ste na záver odkázali čitateľom?
Aby sa nebáli vykročiť vlastnou cestou a ísť za svojím snom. Ak vydržia, určite si ho dokážu splniť.