Experti z AAA AUTO: Prípravu auta pred letnou dovolenkou netreba podceniť

Pri horúčavách a celodennom intenzívnom slnečnom žiarení trpí nielen lak, ale prakticky všetky časti auta, od karosérie, čelného skla, interiéru, bŕzd, pneumatík či batérie.

V horúčavách odborníci odporúčajú dôkladnú kontrolu stavu auta, ako aj odstránenie najhorších následkov spôsobených vysokými teplotami. Ešte dôležitejšie je to vtedy, ak sa chystáte autom na dlhšiu cestu, napríklad k moru či do hôr.

Pozor na tlak v pneumatikách a prevádzkové kvapaliny

Vysoké denné teploty, či veľké teplotné rozdiely medzi dňom a nocou môžu viesť k celkovému zníženiu tlaku v pneumatikách. Jazda na takýchto pneumatikách môže byť veľmi nebezpečná a treba tomu venovať patričnú pozornosť. „Nedostatočne nafúkané a rovnako tak aj prehustené pneumatiky môžu mať negatívny vplyv na ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. Po extrémnych teplotných výkyvoch by vodiči mali pred cestou skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Zároveň by nemali zabudnúť ani na kontrolu tlaku v rezerve, keďže človek nikdy nevie, kedy ju môže potrebovať," zdôrazňuje Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje sieť autocentier AAA AUTO a Mototechna. Hodnotu tlaku v pneumatikách odporúčanú pre konkrétne vozidlo zvyčajne nájdete na vnútornej strane viečka palivovej nádrže, prípadne na B-stĺpiku po otvorení dverí vodiča.

Taktiež netreba zabudnúť na doplnenie prevádzkových kvapalín, či už je to voda do ostrekovača, chladiaca kvapalina, motorový a prevodový olej, brzdová kvapalina či kvapalina klimatizácie. Pokiaľ autom bežne jazdíte a má pravidelné servisné prehliadky, vrátane kontroly či výmeny prevádzkových kvapalín, nemusíte ísť pred dlhou cestou rovno do autoservisu.

Preveriť treba ja brzdy či autobatériu

Pokiaľ autom nejazdíte pravidelne, dobré je naplánovať si cestu do servisu aj na dôkladné preverenie stavu bŕzd, batérie a štartéra, prípadne zmeranie bodu tuhnutia chladiacej kvapaliny. Čím vyššia teplota, tým viac hrozí prehriatie brzdového obloženia a brzdovej kvapaliny. Návštevu servisu by mali vodiči súčasne využiť aj na kontrolu klimatizácie, ktorá tiež vyžaduje pravidelnú starostlivosť. Kabínový filter by sa mal meniť aspoň jedenkrát do roka, občas je nutné doplniť chladiace médium. Keďže klimatizácia je v letných mesiacoch v prevádzke oveľa častejšie ako po iné časti roka, mala by byť jej kontrola taktiež na programe dňa.

Kde sa môžu skrývať problémy s klimatizáciou?

Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny. Stáva sa to pri všetkých typoch a ak táto situácia nastane, je to pre posádku auta veľmi nepríjemná situácia. V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu predstaviť, pretože je to jediný spoľahlivý spôsob, ktorý ich ochráni pred vysokými teplotami a nebezpečným prehriatím organizmu. Vodič v rozhorúčenom aute má spomalené reflexy, je apatický a hrozí tak väčšie riziko dopravnej nehody.

Správnu funkčnosť klimatizácie rozpoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. „Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 °C, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať v rozmedzí 10 - 15 °C. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napríklad 22 °C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru auto-klimatizácie môže naznačovať problém,“ vysvetľuje Petr Vaněček.

Najčastejšou vadou, kedy klimatizácia poriadne nefunguje, je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie. Pomôže návšteva servisu.

Dôležité je predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia či dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom auta do cieľa trasy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií a v dlhodobom ohľade i nepríjemnému zápachu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Invázne rastliny ako superpotraviny
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 994
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 7 119
  3. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 076
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 921
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 386
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 612
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 517
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 452
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Pod majestátnymi vrcholmi Nízkych Tatier a v tesnej blízkosti Liptovskej Mary vyrástlo letisko Aerodrome Jasna – miesto, ktoré sa raz do roka mení na centrum leteckého diania


Anna a Martin

KolagenDrink FlexiRep: príbeh ľudí, dôvera športovcov a odporúčanie odborníka


Žilinský Bulvár.

Prispieť možno do konca októbra.


1
Zázrivský diferák.

Podujatia, kiná, kultúrne pamiatky aj výstavy.


  1. Adam Ustupsky : Dankove a Huliakove blúznenie,alebo čo by znamenalo zníženie počtu krajov?
  2. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 5
  3. Ján Šeďo: Hrozí Slovensku v nasledujúcich mesiacoch "tankovacia turistika" ?
  4. Irena Šimuneková: Liptov - Nemecký vojenský cintorín, Važec
  5. Ján Valchár: Vojna plná klamu II. - o druhej svetovej vojne z pohľadu krivých ruských zrkadiel
  6. Monika Albertiová: Župy na Slovensku: Zrušiť alebo zachovať?
  7. Martina Bittnerová: Dramatik Stroupežnický: génius javiska či tyran zvierat?
  8. Jozef Drahovský: Poslanec národnej rady Ľubomír Vážny navrhuje definovať rýchlosť chôdze na 6 km/h.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 75 518
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 146
  3. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 819
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 989
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 722
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 7 043
  7. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 5 985
  8. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 495
  1. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  2. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  3. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  4. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  5. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  6. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  7. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  8. Igor Pogány: Tento prompt pre AI 10-násobne zlepší vaše schopnosti učenia
SkryťZatvoriť reklamu