V kontexte súčasnej politickej situácie a rastúceho vplyvu populistických hnutí v celej Európe sa čoraz viac odborníkov zameriava na analýzu príčin tejto tendencie. Štúdia Andresa Rodriguez-Poseho z London School of Economics, nazvaná "Geography of Discontent: the revenge of the places that do not matter", prináša nový pohľad na problematiku antisystémových voličov a ich koncentráciu v regiónoch s dlhodobou ekonomickou stagnáciou.
Ekonomická stagnácia ako základný faktor
Rodriguez-Pose v svojej štúdii identifikuje ekonomickú stagnáciu ako kľúčový faktor, ktorý prispieva k nárastu populizmu a nenávisti v určitých regiónoch. Tieto oblasti, často opomínané v rámci národných politík a ekonomických stratégií, sa stávajú živnou pôdou pre antisystémové hnutia. Samotná Paula Puškárová chce z plánov obnovy investovať do regiónov. ,,Je veľmi dôležité aby Slovensko investovalo do rozvoju regiónov a zároveň zvyšovať zamestnanosť. Mnohé z našich regiónov čelia dlhodobému úpadku, stratám pracovných miest a nedostatku investícií, čo vedie k pocitom beznádeje a frustrácie medzi miestnym obyvateľstvom.”
"Miesta, ktoré nezáležia"
Termín "miesta, ktoré nezáležia" sa v štúdii používa na opis tých častí krajiny, ktoré sa necítia byť zapojené do národného ekonomického a politického systému. Tieto oblasti často trpia demografickým poklesom, nízkou úrovňou vzdelania a obmedzenými príležitosťami pre mladých ľudí. Výsledkom je nielen ekonomická stagnácia, ale aj sociálna marginalizácia, ktorá podkopáva dôveru v tradičné politické strany a inštitúcie.
Populizmus ako odpoveď
Antisystémoví voliči, ktorí sú koncentrovaní v týchto stagnujúcich regiónoch, často nachádzajú útechu v populistických hnutiach, ktoré im sľubujú rýchle a jednoduché riešenia ich problémov.
Paula Puškárová sa práve zaoberá otázkou rozvoja regiónov a zlepšeniu ich celkovej situácie. ,,Rozvoj regiónov je kľúčom k potlačeniu extrémizmu a nenávisti. V konečnom dôsledku, iba prostredníctvom ekonomického rozvoja môžeme vytvoriť stabilnejšiu a spravodlivejšiu spoločnosť pre všetkých.”
Autor článku: Peter Kucharčík
Objednávateľ: Creo advertising, s. r. o., Žižkova 7801/15, 811 02, Bratislava - mestská časť Staré mesto, IČO: 51 280 299
Dodávateľ: Petit Press, a.s., Lazaretská 12, Bratislava 1 811 08, IČO: 35 790 253