Jedinečný showroom ponúka zákazníkom možnosť nastaviť si ideálnu tepelnú pohodu v domácnosti

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tatra Clima.

Vpravo Marián Dlugoš, konateľ spoločnosti Tatra Clima. Vpravo Marián Dlugoš, konateľ spoločnosti Tatra Clima. (Zdroj: Mkreo)

Viete si predstaviť showroom, kde si na vlastnej koži vyskúšate tie najmodernejšie technológie v oblasti kúrenia a chladenia? Dokonca aj na vlastné oči, cez virtuálnu realitu. Viac nám o príbehu značky Tatra Clima porozprával konateľ Marián Dlugoš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Tatra Clima tento rok oslavuje dvadsiate výročie od svojho založenia. Ako vyzerali jej začiatky?

Začiatky siahajú do čias, keď som študoval na Fakulte výrobných technológií Technickej univerzity v Košiciach. Vo štvrtom ročníku som si našiel brigádu v spoločnosti VTS Clima, ktorá je jedným z najväčších výrobcov vzduchotechnických zariadení v strednej Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Po skončení vysokej školy mi vo firme ponúkli miesto obchodno-technického zástupcu. V našom odbore pracujem od roku 2000. Potom som sa presunul do Bratislavy, kde mi ponúkli miesto konateľa. Bolo to veľmi dobré obdobie, na ktoré rád spomínam.

V roku 2003 sa zmenil spôsob výroby, čo prinieslo problémy v spolupráci s našimi odberateľmi. Po trištvrte roku som sa rozhodol zobrať osud do vlastných rúk a založiť spoločnosť Tatra Clima.

Najskôr ste sa rozhodli venovať iba firemnej klientele. Prečo?

Na predchádzajúcom pracovisku som získal množstvo kontaktov, čo mi v prvých rokoch veľmi pomohlo. Bol to práve segment veľkej vzduchotechniky pre nemocnice, školy, obchodné centrá, priemysel.

Prvá veľká zákazka prišla v roku 2008, keď, paradoxne, vo svete začínala kríza a my sme dostali špeciálnu požiadavku vyriešiť vykurovanie rozmrazovacieho tunela na prekladisku v Čiernej nad Tisou.

SkryťVypnúť reklamu

Bol to schátraný objekt, na strechách rástli stromy, bolo to tam zanedbané. Nevedel som, či z toho niečo bude, ale asi po roku a pol sa z toho stalo funkčné dielo a dnes je z neho zaujímavý technologický celok.

Súprava z Ruska alebo Ukrajiny naložená väčšinou železnou rudou alebo uhlím vojde do 400-metrového tunela, spustia sa dvere, zapne vykurovanie prostredníctvom vzduchotechniky a po približne 24 hodinách vyjdú von rozmrazené vagóny a idú na prekladisko, kde z nich vyklopia obsah.

Po 15 rokoch úspešného fungovania firmy prišlo obdobie, keď ste sa rozhodli preniknúť aj do súkromného sektora. Prečo ste sa začali sústreďovať aj na malých spotrebiteľov?

Chceli sme využiť rokmi získané skúsenosti s vykurovaním, vetraním či klimatizáciami a priniesť ich aj do sektora pre bežných koncových užívateľov. To bolo impulzom, aby sme pred troma rokmi otvorili jedinečný showroom, ktorý v Čechách a na Slovensku nemá obdobu. Sme naň patrične hrdí a snažíme sa v ňom na základe získaných skúseností ľuďom pomôcť vyriešiť problém tepelnej pohody v domácnostiach.

SkryťVypnúť reklamu

Máme dobu, keď sa veľa hovorí o tom, ako úsporne kúriť, ako používať klimatizáciu, rekuperáciu a ostatné moderné trendy. Je aj na toto váš showroom zameraný? A čo všetko v ňom návštevníka čaká?

Presne tieto otázky riešime a ponúkame komplexné riešenie tepelnej pohody, teda vykurovanie, vetranie a chladenie. Všetky tieto činnosti navrhujeme a inštalujeme tak, aby mali čo najnižšiu spotrebu a aby zákazník platil čo najmenej.

Čo všetko klientom v showroome ukážete a čo sa tam môžu naučiť?

O dizajne showroomu som mal najskôr úplne inú predstavu ako teraz. Oslovili sme architektonické štúdio v Poprade, ktoré nás presvedčilo, aby sme to poňali inak, ako sme pôvodne plánovali, aby sme stavili na domácky štýl. Showroom preto vyzerá ako byt alebo interiér domu, kde sú funkčné zariadenia ako klimatizácia, tepelné čerpadlo, rekuperácia.

Ponúkame zákazníkom možnosť si ich vyskúšať, ohmatať, vypočuť si hlučnosť – ide o priamy kontakt s funkčnými zariadeniami. Naučíme ich, ako tieto zariadenia používať a predchádza tomu poradenstvo. Vysvetľujeme ľuďom, aké majú možnosti, aké sú rozdiely, aby sa vedeli rozhodnúť.

Zákazníci sa v showroome stretnú aj s virtuálnou realitou. Čo si pod tým môžeme predstaviť?

Virtuálnu realitu sme priniesli v spolupráci s dodávateľom klimatizácií LG. Je to kreslo, kde si klient nasadí okuliare a prenesie sa do miestnosti, ktorú si vyberie, a vidí, ako klimatizácia v danom priestore vyzerá. Ide o vizualizáciu, ktorá ukáže farbu, vzhľad, prepojenie s vonkajšou jednotkou a podobne.

S akými najčastejšími otázkami zo strany návštevníkov sa stretávate?

Všetkých, samozrejme, zaujíma, koľko to bude stáť, a ešte predtým, aký typ vykurovania si majú zvoliť, aby bol čo najvhodnejší pri čo najnižších nákladoch. Potom ľudí zaujíma poradenstvo v oblasti dotácií, či už v programe Zelená domácnostiam, alebo v Pláne obnovy. Zaujímajú sa aj o servisné podmienky.
Ak majú ľudia záujem o dotáciu, musia si väčšinou všetko potrebné vybaviť sami. Vy ste sa rozhodli im v tom pomôcť.

Za našich zákazníkov sme tieto úkony robili my. V súčasnosti je program Zelená domácnostiam pozastavený, čo je veľká škoda, uvidíme, či sa to podarí opäť spustiť. Tým, že to robíme každý deň, vieme to spraviť rýchlejšie, profesionálnejšie a odbornejšie.

Je návšteva vášho showroomu nezáväzná a môžu ľudia prísť aj bez toho, aby si niečo kúpili?

Stretávame sa s tým pomerne často, že ľudia nechcú prísť z obavy, že budú musieť odísť s objednávkou. Máme štatistiku, podľa ktorej 30 až 40 percent ľudí, ktorí prejavia záujem o naše služby, dajú si vypracovať ponuku, neprídu k nám do showroomu, aj keď sú z nášho regiónu. Prečo to tak je, sa snažíme si zodpovedať.

Myslím si, že je to ešte pozostatok pandémie, keď sa ani nedalo len tak ísť do predajne. Určitý vplyv má aj to, že ľudia sa boja, že na nich budeme tlačiť, aby si niečo kúpili. V žiadnom prípade to tak nie je.

Tým, že prídu, rozšíria si obzor, získajú viac skúseností, vyskúšajú si ovládanie, preveria hlučnosť čerpadla či rekuperácie. Je len na nich, či si vyberú od nás alebo od konkurencie, alebo si vy-skladajú systém sami. U nás žiadny nátlak nezažijú.

Priblížme si jednotlivé produkty. Veľa sa hovorí o tepelných čerpadlách. Fungujú aj v silných mrazoch?

Áno, fungujú. Za dvanásť rokov, kedy sme inštalovali prvé tepelné čerpadlo, máme inštalácie v Tatranskej Lomnici, Oravskej Lesnej a v ďalších oblastiach, kde je u nás najchladnejšie. Zákazníci môžu byť pokojní, tepelné čerpadlo funguje aj pri extrémne nízkych teplotách. Teploty počas zím sú však stále vyššie, čo nahráva energetickej efektívnosti aj samotnej spotrebe.

Aké sú najväčšie výhody tepelného čerpadla pre spotrebiteľa?

Plynové kotly sú skvelým zdrojom tepla, ja sám ho mám doma. Európska komisia a parlament však vydávajú smernice o energetickej úspornosti budov pre rodinné domy aj verejný sektor a tie sa výrazne sprísňujú. To núti projektantov navrhovať riešenia, aby človek vôbec získal stavebné povolenie.

Z toho vyplývajú obmedzenia. Keby ste dnes chceli stavať dom a vykurovať ho len plynovým kotlom, nedostanete stavebné povolenie. Preto prichádzajú na trh iné obnoviteľné zdroje, medzi nimi tepelné čerpadlo, ktoré to umožňujú.

Výhody tepelného čerpadla sú jednoznačne v prevádzke. Náklady na ňu sú asi o 30 percent nižšie ako v prípade plynového kotla.

Nevýhodou tepelného čerpadla môže byť jeho cena. Dokáže úsporná prevádzka vrátiť majiteľovi náklady za jeho nákup? A v akom čase?

Áno, tepelné čerpadlo je niekoľkonásobne drahší zdroj tepla ako plynový kotol. K plynovému kotlu však patrí plynová prípojka, ktorá investíciu zvyšuje. To isté platí pre vybudovanie komína k plynovému kotlu.

Na druhej strane je tepelné čerpadlo a k tomu možné dotácie. Keď to komplexne porovnáme, často sa dostaneme na podobné náklady. Výhodou tepelného čerpadla je aj to, že dokáže kúriť aj chladiť, teda je možné ho v lete používať aj ako klimatizáciu.

Je skupina zákazníkov, ktorým by ste tepelné čerpadlo neodporúčali?

Nepoznám objekt, ktorý by nebol vhodný na použitie tepelných čerpadiel. Je ich viacero druhov, teda skôr treba vyberať ten najvhodnejší podľa podmienok a požiadaviek.

Aký je váš pohľad na rekuperáciu?

Keď som v roku 2009 staval svoj dom, nad rekuperáciou som vôbec neuvažoval, považoval som ju za nepotrebné navýšenie ceny domu, a to už som pracoval v odbore. Dnes by som si ju dal okamžite.

V minulosti boli staré okná netesné, čo na jednej strane znamenalo úniky tepla, na druhej strane to spôsobovalo priebežné prevetrávanie. To je to dobré, čo z toho bolo. Tlak na zvyšovanie energetickej efektívnosti spôsobil, že moderné domy nedýchajú. Sú v podstate hermeticky uzatvorené.

Ak majiteľ domu niekoľkokrát za deň nevetrá, vznikajú nepríjemnosti ako plesne, zatečené steny a z toho vyplývajúce zdravotné problémy pre užívateľov. Preto som určite zástancom rekuperácie.

Dá sa riešiť iba pri výstavbe novej budovy. V už existujúcich domoch centrálna rekuperácia nie je možná. Sú možnosti decentrálnej rekuperácie, ktorá má svoje výhody aj nevýhody.

Môžem otvárať okná, ak mám rekuperáciu?

Samozrejme. Rekuperácia nie je prekážkou vetrania, naopak, pomáha vymieňať vzduch.

Počet teplých dní je čoraz vyšší a s tým úzko súvisí inštalácia klimatizácií do rodinných domov. Ako ju správne používať, aby sme si neuškodili?

Najväčšími problémami klimatizácie je priamy ofuk a nízka teplota. Užívatelia by sa im určite mali vyhnúť. Existuje klimatizácia, ktorá tieto nedostatky eliminuje, volá sa stropné chladenie.

Pri ňom je klimatizácia prakticky neviditeľná, pretože v trubkách, ktoré sú v strope obdobne ako pri podlahovom vykurovaní v podlahe, prúdi chladná voda, ktorá ochladzuje vzduch a ten pomaly klesá k zemi. V takom prípade nemá čo ani odkiaľ fúkať.

Je to stále modernejší a čoraz populárnejší spôsob chladenia. Pri stavbe rodinného domu určite odporúčam, aby nad ním zákazníci uvažovali.

Od svojej konkurencie sa odlišujete aj webovou a mobilnou aplikáciou, ktoré sa venujú úsporám energie a navrhujú riešenia. Jedna sa volá emon.sk a druhá fiifree.com. Na akom princípe fungujú?

Aplikácia fiifree.com porovnáva cenu nákladov v jednotlivých objektoch, pomáha ľuďom zorientovať sa v tom, či platia za energie veľa alebo málo.

Je to bezplatná a anonymná webová aplikácia určená širokej verejnosti. Funguje na princípe zadávania faktúr a porovnávania cien.

Máme aj mobilnú aplikáciu emon.sk, ktorá umožňuje priebežné sledovanie spotrieb na mesačnej báze, ktorú odporúčame, alebo pokojne aj na dennej báze.

Ako vidíte svoju budúcnosť v Tatra Clima? Kam sa bude firma uberať?

Žiadne zásadné zmeny neplánujeme. Vlani nám do portfólia služieb pribudla fotovoltika. Dôležité je zdôrazniť symbiózu pri využití tepelného čerpadla a fotovoltiky. Tieto dva systémy dokážu znížiť spotreby na minimum.

O budúcnosť sa až tak veľmi nebojím, pretože dekarbonizácia, greendeal a tlak na používanie obnoviteľných zdrojov nás stavajú pred výzvy, ktoré musíme zvládnuť, a to hlavne znamená neustále vzdelávanie sa, získavanie nových informácií o nových možnostiach používania obnoviteľných zdrojov a zlepšovaní životného prostredia.

Príbeh značky

Prežila monarchiu, svetové vojny, odštátnenie aj privatizáciu. Korunou jej príbehu je pútnické miesto – hora Butkov.


Vo firme si zakladajú na hodnotách.


Súvisiace témy: Príbeh značky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 536
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 200
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 591
  4. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 4 560
  5. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 260
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 193
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 977
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 1 420
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anežka Richtariková: Rady skúseneho učiteľa
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová?
  3. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje
  4. Matej Lanča: Gendrová lingvistika – a komu tím prospějete?
  5. Ivan Mlynár: Dokáže chamtivý lotor Fico s uctievačmi jeho hriechov, vymazať Slovensko z mapy Európy ?
  6. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso pred rokom 1919. Prvá časť.
  7. Viera Gáliková: Ženy, muži, zamilovanosť a Igor Timko
  8. Tomáš Hrubý: Bledé lýtko a palacinky
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 31 308
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 25 870
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 559
  4. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 7 781
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 571
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 794
  7. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 5 819
  8. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 5 575
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu