Viete si predstaviť showroom, kde si na vlastnej koži vyskúšate tie najmodernejšie technológie v oblasti kúrenia a chladenia? Dokonca aj na vlastné oči, cez virtuálnu realitu. Viac nám o príbehu značky Tatra Clima porozprával konateľ Marián Dlugoš.
Spoločnosť Tatra Clima tento rok oslavuje dvadsiate výročie od svojho založenia. Ako vyzerali jej začiatky?
Začiatky siahajú do čias, keď som študoval na Fakulte výrobných technológií Technickej univerzity v Košiciach. Vo štvrtom ročníku som si našiel brigádu v spoločnosti VTS Clima, ktorá je jedným z najväčších výrobcov vzduchotechnických zariadení v strednej Európe.
Po skončení vysokej školy mi vo firme ponúkli miesto obchodno-technického zástupcu. V našom odbore pracujem od roku 2000. Potom som sa presunul do Bratislavy, kde mi ponúkli miesto konateľa. Bolo to veľmi dobré obdobie, na ktoré rád spomínam.
V roku 2003 sa zmenil spôsob výroby, čo prinieslo problémy v spolupráci s našimi odberateľmi. Po trištvrte roku som sa rozhodol zobrať osud do vlastných rúk a založiť spoločnosť Tatra Clima.
Najskôr ste sa rozhodli venovať iba firemnej klientele. Prečo?
Na predchádzajúcom pracovisku som získal množstvo kontaktov, čo mi v prvých rokoch veľmi pomohlo. Bol to práve segment veľkej vzduchotechniky pre nemocnice, školy, obchodné centrá, priemysel.
Prvá veľká zákazka prišla v roku 2008, keď, paradoxne, vo svete začínala kríza a my sme dostali špeciálnu požiadavku vyriešiť vykurovanie rozmrazovacieho tunela na prekladisku v Čiernej nad Tisou.
Bol to schátraný objekt, na strechách rástli stromy, bolo to tam zanedbané. Nevedel som, či z toho niečo bude, ale asi po roku a pol sa z toho stalo funkčné dielo a dnes je z neho zaujímavý technologický celok.
Súprava z Ruska alebo Ukrajiny naložená väčšinou železnou rudou alebo uhlím vojde do 400-metrového tunela, spustia sa dvere, zapne vykurovanie prostredníctvom vzduchotechniky a po približne 24 hodinách vyjdú von rozmrazené vagóny a idú na prekladisko, kde z nich vyklopia obsah.
Po 15 rokoch úspešného fungovania firmy prišlo obdobie, keď ste sa rozhodli preniknúť aj do súkromného sektora. Prečo ste sa začali sústreďovať aj na malých spotrebiteľov?
Chceli sme využiť rokmi získané skúsenosti s vykurovaním, vetraním či klimatizáciami a priniesť ich aj do sektora pre bežných koncových užívateľov. To bolo impulzom, aby sme pred troma rokmi otvorili jedinečný showroom, ktorý v Čechách a na Slovensku nemá obdobu. Sme naň patrične hrdí a snažíme sa v ňom na základe získaných skúseností ľuďom pomôcť vyriešiť problém tepelnej pohody v domácnostiach.

Máme dobu, keď sa veľa hovorí o tom, ako úsporne kúriť, ako používať klimatizáciu, rekuperáciu a ostatné moderné trendy. Je aj na toto váš showroom zameraný? A čo všetko v ňom návštevníka čaká?
Presne tieto otázky riešime a ponúkame komplexné riešenie tepelnej pohody, teda vykurovanie, vetranie a chladenie. Všetky tieto činnosti navrhujeme a inštalujeme tak, aby mali čo najnižšiu spotrebu a aby zákazník platil čo najmenej.
Čo všetko klientom v showroome ukážete a čo sa tam môžu naučiť?
O dizajne showroomu som mal najskôr úplne inú predstavu ako teraz. Oslovili sme architektonické štúdio v Poprade, ktoré nás presvedčilo, aby sme to poňali inak, ako sme pôvodne plánovali, aby sme stavili na domácky štýl. Showroom preto vyzerá ako byt alebo interiér domu, kde sú funkčné zariadenia ako klimatizácia, tepelné čerpadlo, rekuperácia.
Ponúkame zákazníkom možnosť si ich vyskúšať, ohmatať, vypočuť si hlučnosť – ide o priamy kontakt s funkčnými zariadeniami. Naučíme ich, ako tieto zariadenia používať a predchádza tomu poradenstvo. Vysvetľujeme ľuďom, aké majú možnosti, aké sú rozdiely, aby sa vedeli rozhodnúť.
Zákazníci sa v showroome stretnú aj s virtuálnou realitou. Čo si pod tým môžeme predstaviť?
Virtuálnu realitu sme priniesli v spolupráci s dodávateľom klimatizácií LG. Je to kreslo, kde si klient nasadí okuliare a prenesie sa do miestnosti, ktorú si vyberie, a vidí, ako klimatizácia v danom priestore vyzerá. Ide o vizualizáciu, ktorá ukáže farbu, vzhľad, prepojenie s vonkajšou jednotkou a podobne.
S akými najčastejšími otázkami zo strany návštevníkov sa stretávate?
Všetkých, samozrejme, zaujíma, koľko to bude stáť, a ešte predtým, aký typ vykurovania si majú zvoliť, aby bol čo najvhodnejší pri čo najnižších nákladoch. Potom ľudí zaujíma poradenstvo v oblasti dotácií, či už v programe Zelená domácnostiam, alebo v Pláne obnovy. Zaujímajú sa aj o servisné podmienky.
Ak majú ľudia záujem o dotáciu, musia si väčšinou všetko potrebné vybaviť sami. Vy ste sa rozhodli im v tom pomôcť.
Za našich zákazníkov sme tieto úkony robili my. V súčasnosti je program Zelená domácnostiam pozastavený, čo je veľká škoda, uvidíme, či sa to podarí opäť spustiť. Tým, že to robíme každý deň, vieme to spraviť rýchlejšie, profesionálnejšie a odbornejšie.
Je návšteva vášho showroomu nezáväzná a môžu ľudia prísť aj bez toho, aby si niečo kúpili?
Stretávame sa s tým pomerne často, že ľudia nechcú prísť z obavy, že budú musieť odísť s objednávkou. Máme štatistiku, podľa ktorej 30 až 40 percent ľudí, ktorí prejavia záujem o naše služby, dajú si vypracovať ponuku, neprídu k nám do showroomu, aj keď sú z nášho regiónu. Prečo to tak je, sa snažíme si zodpovedať.
Myslím si, že je to ešte pozostatok pandémie, keď sa ani nedalo len tak ísť do predajne. Určitý vplyv má aj to, že ľudia sa boja, že na nich budeme tlačiť, aby si niečo kúpili. V žiadnom prípade to tak nie je.
Tým, že prídu, rozšíria si obzor, získajú viac skúseností, vyskúšajú si ovládanie, preveria hlučnosť čerpadla či rekuperácie. Je len na nich, či si vyberú od nás alebo od konkurencie, alebo si vy-skladajú systém sami. U nás žiadny nátlak nezažijú.
Priblížme si jednotlivé produkty. Veľa sa hovorí o tepelných čerpadlách. Fungujú aj v silných mrazoch?
Áno, fungujú. Za dvanásť rokov, kedy sme inštalovali prvé tepelné čerpadlo, máme inštalácie v Tatranskej Lomnici, Oravskej Lesnej a v ďalších oblastiach, kde je u nás najchladnejšie. Zákazníci môžu byť pokojní, tepelné čerpadlo funguje aj pri extrémne nízkych teplotách. Teploty počas zím sú však stále vyššie, čo nahráva energetickej efektívnosti aj samotnej spotrebe.
Aké sú najväčšie výhody tepelného čerpadla pre spotrebiteľa?
Plynové kotly sú skvelým zdrojom tepla, ja sám ho mám doma. Európska komisia a parlament však vydávajú smernice o energetickej úspornosti budov pre rodinné domy aj verejný sektor a tie sa výrazne sprísňujú. To núti projektantov navrhovať riešenia, aby človek vôbec získal stavebné povolenie.
Z toho vyplývajú obmedzenia. Keby ste dnes chceli stavať dom a vykurovať ho len plynovým kotlom, nedostanete stavebné povolenie. Preto prichádzajú na trh iné obnoviteľné zdroje, medzi nimi tepelné čerpadlo, ktoré to umožňujú.
Výhody tepelného čerpadla sú jednoznačne v prevádzke. Náklady na ňu sú asi o 30 percent nižšie ako v prípade plynového kotla.
Nevýhodou tepelného čerpadla môže byť jeho cena. Dokáže úsporná prevádzka vrátiť majiteľovi náklady za jeho nákup? A v akom čase?
Áno, tepelné čerpadlo je niekoľkonásobne drahší zdroj tepla ako plynový kotol. K plynovému kotlu však patrí plynová prípojka, ktorá investíciu zvyšuje. To isté platí pre vybudovanie komína k plynovému kotlu.
Na druhej strane je tepelné čerpadlo a k tomu možné dotácie. Keď to komplexne porovnáme, často sa dostaneme na podobné náklady. Výhodou tepelného čerpadla je aj to, že dokáže kúriť aj chladiť, teda je možné ho v lete používať aj ako klimatizáciu.
Je skupina zákazníkov, ktorým by ste tepelné čerpadlo neodporúčali?
Nepoznám objekt, ktorý by nebol vhodný na použitie tepelných čerpadiel. Je ich viacero druhov, teda skôr treba vyberať ten najvhodnejší podľa podmienok a požiadaviek.
Aký je váš pohľad na rekuperáciu?
Keď som v roku 2009 staval svoj dom, nad rekuperáciou som vôbec neuvažoval, považoval som ju za nepotrebné navýšenie ceny domu, a to už som pracoval v odbore. Dnes by som si ju dal okamžite.
V minulosti boli staré okná netesné, čo na jednej strane znamenalo úniky tepla, na druhej strane to spôsobovalo priebežné prevetrávanie. To je to dobré, čo z toho bolo. Tlak na zvyšovanie energetickej efektívnosti spôsobil, že moderné domy nedýchajú. Sú v podstate hermeticky uzatvorené.
Ak majiteľ domu niekoľkokrát za deň nevetrá, vznikajú nepríjemnosti ako plesne, zatečené steny a z toho vyplývajúce zdravotné problémy pre užívateľov. Preto som určite zástancom rekuperácie.
Dá sa riešiť iba pri výstavbe novej budovy. V už existujúcich domoch centrálna rekuperácia nie je možná. Sú možnosti decentrálnej rekuperácie, ktorá má svoje výhody aj nevýhody.
Môžem otvárať okná, ak mám rekuperáciu?
Samozrejme. Rekuperácia nie je prekážkou vetrania, naopak, pomáha vymieňať vzduch.
Počet teplých dní je čoraz vyšší a s tým úzko súvisí inštalácia klimatizácií do rodinných domov. Ako ju správne používať, aby sme si neuškodili?
Najväčšími problémami klimatizácie je priamy ofuk a nízka teplota. Užívatelia by sa im určite mali vyhnúť. Existuje klimatizácia, ktorá tieto nedostatky eliminuje, volá sa stropné chladenie.
Pri ňom je klimatizácia prakticky neviditeľná, pretože v trubkách, ktoré sú v strope obdobne ako pri podlahovom vykurovaní v podlahe, prúdi chladná voda, ktorá ochladzuje vzduch a ten pomaly klesá k zemi. V takom prípade nemá čo ani odkiaľ fúkať.
Je to stále modernejší a čoraz populárnejší spôsob chladenia. Pri stavbe rodinného domu určite odporúčam, aby nad ním zákazníci uvažovali.
Od svojej konkurencie sa odlišujete aj webovou a mobilnou aplikáciou, ktoré sa venujú úsporám energie a navrhujú riešenia. Jedna sa volá emon.sk a druhá fiifree.com. Na akom princípe fungujú?
Aplikácia fiifree.com porovnáva cenu nákladov v jednotlivých objektoch, pomáha ľuďom zorientovať sa v tom, či platia za energie veľa alebo málo.
Je to bezplatná a anonymná webová aplikácia určená širokej verejnosti. Funguje na princípe zadávania faktúr a porovnávania cien.
Máme aj mobilnú aplikáciu emon.sk, ktorá umožňuje priebežné sledovanie spotrieb na mesačnej báze, ktorú odporúčame, alebo pokojne aj na dennej báze.
Ako vidíte svoju budúcnosť v Tatra Clima? Kam sa bude firma uberať?
Žiadne zásadné zmeny neplánujeme. Vlani nám do portfólia služieb pribudla fotovoltika. Dôležité je zdôrazniť symbiózu pri využití tepelného čerpadla a fotovoltiky. Tieto dva systémy dokážu znížiť spotreby na minimum.
O budúcnosť sa až tak veľmi nebojím, pretože dekarbonizácia, greendeal a tlak na používanie obnoviteľných zdrojov nás stavajú pred výzvy, ktoré musíme zvládnuť, a to hlavne znamená neustále vzdelávanie sa, získavanie nových informácií o nových možnostiach používania obnoviteľných zdrojov a zlepšovaní životného prostredia.