V roku 1993 založil projektovú firmu a odvtedy stojí na jej čele. Dnes patrí PROMA medzi popredné inžinierske, projektové a konzultačné spoločnosti na Slovensku. Rozprávali sme sa s generálnym riaditeľom firmy PROMA Jánom Majerským.
Spoločnosť funguje už tridsať rokov, čo sa vám vybaví, keď sa pozriete na jej počiatky?
PROMA má za toto obdobie celkom úspešný podnikateľský príbeh. S touto spoločnosťou som strávil takmer celý svoj profesionálny život. Napredovali sme, učili sme sa podnikaniu, našu stratégiu a ciele za celé tie roky sme zodpovedne plnili a úspech sme založili najmä na pozitívnych referenciách. To nám pomohlo generovať primeraný rast a reprodukciu našich klientov a ľudských zdrojov.
Určite vás postretli aj horšie časy, spomeniete si na ne?
Učili sme sa aj na neúspechu, prekonali sme ho a veľa sme sa poučili. Dnes môžem povedať, že problémy vieme lepšie organizovať a zvládať.
Spoločnosť PROMA nevznikla z privatizácie, aká bola jej cesta?
Sme hrdí na to, že sme vznikli v jednej kancelárii s myšlienkou, nadšením, cieľom a skúsenosťami. Samozrejme, najskôr sme nemali veľké kontrakty, napredovali sme trpezlivo a pokorne, vďaka tomu sme dnes tridsať rokov na trhu.
Za posledných desať rokov prenikli moderné technológie do rôznych odvetví života, stavebníctvo nevynímajúc. Ako sa za toto obdobie spoločnosť PROMA zmenila?
Už dávno sme si uvedomili, že v systéme trhového hospodárstva nemusíme byť veľkí, ale rýchli, inovatívni a kreatívni. Za posledných desať rokov nastalo obdobie výraznej digitalizácie, automatizácie a v poslednom období aj nástup umelej inteligencie.
My sme na túto cestu pred desiatimi rokmi veľmi intenzívne nastúpili. Stále sa máme čo učiť, lebo stále naplno nevyužívame potenciál digitalizácie. Veľa sme investovali do vzdelávania, obnovili sme hardvér a softvér a, samozrejme, nastavili systémy tak, aby sme digitalizáciu vedeli efektívne využiť v investičnom procese v stavebníctve.
Pracujete systémom Design and build, priblížte, prosím, o čo ide.
Je to jeden z nosných pilierov nášho podnikania dnes. Ide o systém projekt a stavba, v rámci ktorého stavbu na začiatku vymyslíme, dáme jej dušu, systém, prezentujeme ju klientovi. Ďalej stavbu naprojektujeme, vybavíme povolenia potrebné na realizáciu a v prípade dohody s klientom stavbu postavíme a uvedieme do prevádzky. Niekedy ju aj sčasti financujeme.
Keď sme tento systém v PROME vytvorili, museli sme upraviť štruktúru spoločnosti a ľudské zdroje.
Najťažšie zo všetkého je mať kvalitných ľudí, ktorí budú vedieť ovládať procesy a robiť ich v zmysle podnikovej aj externej kultúry. A ktorí to budú vedieť robiť tak, ako to chce klient. Toto je zásada, ktorú našim ľuďom vštepujem. Za úspechom firmy sú vždy ľudské zdroje.
Ako sa novým trendom prispôsobujú klienti?
Závisí to aj od typu investície. Stavebníctvo je profesia závislá od investícií. Ak nie sú, stavebníctvo má krízu. Sú klienti, ktorí potrebujú dlhodobé investície, alebo investície s vysokým potenciálom energetických úspor, niektorí klienti potrebujú dočasné stavby. Podľa toho pristupujeme k návrhu a projektovaniu.
Niektorým klientom stačí projekt v 3D, iným robíme kompletný digitálny projekt, dokonca virtuálnu realitu výstavby v BIM systéme. Niektorým vytvárame viacero variantov energetických konceptov. Spôsob realizácie nám sčasti určuje zákon, dôležitá je aj dohoda s klientom. V investíciách v stavebníctve je na prvom mieste cena stavby.
Na toto všetko je dnes v PROME vytvorená štruktúra odborníkov, ľudí aj jednotlivých stredísk a v roku 2017 sme založili dcérsku spoločnosť PROMA ENERGY, ktorá sa špecializuje na oblasť energetiky budov.

Digitalizácia je už teda neoddeliteľnou súčasťou stavebníctva?
Dnes už je nevyhnutná. Tí, ktorí nebudú digitálne riadiť podniky, projektovať, stavať, navrhovať a dokonca prevádzkovať, tak neprežijú. Preto v PROME ročne do digitalizácie investujeme 100-tisíc eur.
Treba však povedať, že dnes digitalizácia niektoré procesy aj spomaľuje, pretože sa ich musíme jednoducho naučiť. Ale je to potom o to efektívnejšie pri realizácii, kontrole a organizácii stavby. Digitalizácia v kombinácii s nastupujúcou umelou inteligenciou je niečo, čo firme dokáže dať konkurenčnú výhodu, pokiaľ s nimi vie správne pracovať.
Vo firme máte zriadené VDC štúdio, v ktorom sa venujete týmto činnostiam. Ako funguje?
Sme jedna z mála firiem na Slovensku, ktoré chápu, že na digitalizáciu musia mať vytvorené špeciálne stredisko. VDC (Virtual Design Construction) je štúdio, ktoré zamestnáva výhradne mladých ľudí, ich vekový priemer je pod 30 rokov. To sú nadšenci, ktorí to vedia robiť. Ich úlohou je zabezpečiť BIM koordinátorov, manažérov a projektantov. Sú to nové profesie, ktoré vznikli za posledných desať rokov v stavebníctve.
Dopĺňajú generáciu projektantov, ktorí neovládajú detailne digitálne nástroje. Robia virtuálne projektovanie, crash testy, nastavujú procesy, ktoré neskôr pri realizácii stavby využijeme. Koordinujú a kontrolujú virtuálny model s realitou.
Pridanou hodnotou strediska za posledný rok je, že zabezpečuje digitalizáciu jednotlivých objektov pre klientov. Toto bude významný trend najbližších rokov aj vo verejnej správe.
Príkladom je digitálny model výrobného závodu ŽOS Trnava, kde je nadpriemerne veľká výrobná hala ťažkého strojárstva, kde sa opravujú vagóny. Nie je možné prísť a halu fyzicky zamerať.
Zamerali sme ju skenermi, z niekoľkých desiatok zameriavacích pozícií sme získali miliardy bodov. Z nich VDC štúdio približne tri až štyri týždne vytváralo model haly. Získali sme detailný model so všetkými konštrukciami, ktoré tam sú. Je nepredstaviteľné to urobiť manuálne. Firme to pomohlo pri rekonštrukcii niektorých rozvodov, pretože vedela veľmi presne identifikovať polohu a vlastnosti tých rozvodov.
Spolupracujete aj s vysokými školami na Slovensku, ako táto spolupráca funguje?
Ľudské zdroje sú dôležitejšie ako pracovné prostriedky a toto je jedným z nástrojov, ako si ich zabezpečiť, nájsť a získať nové talenty. Zároveň chceme odovzdávať naše skúsenosti. Ja prednášam na troch stavebných fakultách a v Žiline vediem aj ateliér, kde študentom približujeme digitálne nástroje v investičnom procese výstavby.
Za posledných šesť rokov sme do firmy prijali 27 študentov, z nich 21 v PROME ostalo pracovať. Máme aj 14 brigádnikov zo stavebných fakúlt, väčšina práve vo VDC štúdiu.
Veľkým potenciálom, ktorý prináša spolupráca s univerzitou, sú inovácie a rôzne výskumné úlohy. So stavebnou fakultou v Žiline riešime aplikovaný výskum. Na našich stavbách, ktoré sme realizovali, meriame rôzne energetické a tepelno-tech-nické vlastnosti obalových systémov, konkrétne strešného plášťa zelených striech a fotovoltické systémy.
Aké sú vaše najvýznamnejšie projekty?
Za 30 rokov sme spravili takmer 4000 projektov. Za najdôležitejšie pokladám tie, pri ktorých sme sa najviac naučili. Významná bola účasť na projektovej dokumentácii závodu KIA Motors v Žiline. Urobili sme veľa projektov priemyselných objektov pre nemecký koncern CF, robili sme štyri veľké priemyselné závody pre Cefwood, čo je 100-percentná dcéra spoločnosti IKEA.
Veľa úspechov sme dosiahli v oblasti bytovej výstavby, kde sme získali deväť celoštátnych ocenení v súťaži progresívne a cenovo dostupné bývanie. V súčasnosti jedným z najvýznamnejších projektov je aj závod Porsche v Hornej Strede, ktorý projektujeme už štvrtý rok.
Zúčastňujeme sa aj na zahraničných projektoch v rámci priemyselnej výstavby. Najvýznamnejšie z nich sú tie, ktoré môžeme robiť systémom Design and build a využívať v nich digitálne nástroje virtuálneho stavebníctva. Využívame pri nich aj naše 3D štúdio na prezentáciu prvkov klientom. Komplexný digitálny prístup je pridanou hodnotou PROMY oproti iným firmám.
Ako vidíte budúcnosť stavebníctva?
Stavebníctvo bez digitalizácie a umelej inteligencie nebude existovať. Musíme sa uberať smerom veľmi rýchlej výstavby. V stavebníctve rastie konkurencia a úspešný bude ten, kto bude mať väčšiu pridanú hodnotu v nejakej špecializácii.
Budúcnosť stavebníctva bude závisieť od toho, do akých projektov pôjdu investície. Veľké príležitosti pre stavebníctvo vidím v rozvojových krajinách. Našu budúcnosť vidím v kooperácii firiem, akvizíciách, komunikácii s partnermi, ktorí v jednotlivých profesiách dosiahli úspechy.
Aké plány má spoločnosť PROMA na najbližšie roky?
V PROME pracujú tri generácie ľudí a vo firme prebieha generačná výmena. Morálnou a odbornou povinnosťou tej najstaršej je postupne odovzdávať skúsenosti a zabezpečovať proporcionálnu výmenu ľudí.
Máme spracovaný strategický zámer do roku 2030, kde dominuje vzdelávanie, ľudské zdroje, inovácie a spolupráca s univerzitou. Ďalším pilierom je digitalizácia a využívanie umelej inteligencie.
Orientujeme sa aj na špecifiká, ktorými by sme sa odlíšili. Tým je napríklad aj komplexná ponuka energetiky budov a neskôr aj automatizácia riadenia budov a podobne.
Doba je tak rýchla, že náš strategický plán musíme každý rok prehodnotiť.
PROMA je dnes podnik, ktorý vie byť atraktívny pre zamestnancov. Nie je to len o pracovným podmienkach, ale aj o príležitostiach, ktoré firma ponúka.
Je na ďalších generáciách, ako podnik prevezmú a budú v jeho činnosti pokračovať.