„Keď som mamu takto pred Vianocami naučila nakupovať online, bola nadšená,“ hovorí Petra Juhászová. „Otvoril sa jej svet, z kuchyne vybavila darčeky a nakupovala takto aj pre kamarátku. Na nejakom e-shope našli krásne kožené topánky za vynikajúcu cenu. Kamarátka jej dala peniaze a mama ich zaplatila zo svojej karty. No, lenže tovar neprišiel ani do Vianoc, ani v januári. Z e-shopu jej napísali, že tovar je objednaný a nejaké výhovorky, že ho dodajú do 8 – 12 týždňov. Nakoniec prestali komunikovať úplne, peniaze nevrátili, chceli najrôznejšie údaje z karty, a podobne,“ spomína.
Košičanka nevedela o tom, že sa môže obrátiť na banku, od ktorej mala jej mama Visa kartu, so žiadosťou o vrátenie peňazí za transakciu, tzv. chargeback. Keby tak urobili, banka by mohla získať späť peniaze od banky predajcu. To sa dá aj v prípade, keď obchodník nerieši reklamáciu, alebo skrachoval. Žiadosti o chargeback banky posudzujú individuálne. Visa sofistikovane chráni miliardy transakcií, klientovi tak stačí dodržiavať len elementárne zásady bezpečnosti v kyberpriestore.
Obom bolo jasné, že pri nákupoch online musia byť obozretnejšie. Odvtedy, kým niečo naozaj kúpia, pozrú si na stránke, aké má e-shop podmienky pri doručení a vrátení tovaru. Na hornej lište s adresou URL si pozrú skratku "https". Ak má na konci “s”, znamená, že je zabezpečená. Platobnú kartu nahradili mobilnou peňaženkou, s ktorou sa platí pohodlnejšie a ešte bezpečnejšie. Netreba pri nej totiž uvádzať identifikačné údaje karty, na ktoré podvodníci cielia. Visa ich v mobilnej peňaženke nahrádza náhodným reťazcom číslic (tokenom) a údaje o karte tak nemožno zneužiť.
(vju)