Sú najväčším pestovateľom zemiakov a cibule v strednej Európe. Ich víziou a tiež osobným záväzkom je, aby Slovensko, čo sa týka zeleniny, bolo sebestačným. Aj vďaka nim ľudia v obchodoch siahajú po čerstvých daroch našich úrodných polí, plných vitamínov a cenných živín.
Spoločnosť Zeleninárska, ktorá združuje producentov z oblastí horného Žitného ostrova a južnej časti dolného Považia, možno označiť nielen za dynamicky rozvíjajúcu sa odbytovú organizáciu, ale aj stabilného zamestnávateľa pestovateľov, pre ktorých je práca životným poslaním.
Začínali v malom, dnes sú silným hráčom na trhu
Pestovanie zeleniny je v rodine Mačajovcov hlboko zakorenené, keďže pokračovateľa má už v šiestej generácii.
„V roku 1943 pestoval môj pradedo zemiaky na troch hektároch. Dnes už obhospodarujeme 11-tisíc hektárov,“ uviedol Juraj Mačaj, predseda predstavenstva Zeleninárska s.r.o. v Kráľovej pri Senci.
„Ako rodinná farma sme v roku 1992 začali pestovať zemiaky na 7 hektároch. Bez zamestnancov, len rodinní príslušníci. Už nasledujúci rok sme obhospodarovali 50 hektárov a mali piatich zamestnancov. V roku 2000 sme pridali pestovanie cibule na 20 hektároch, pričom v tom čase sme už zemiaky mali na 350 hektároch. Počet zamestnancov sme zvýšili na 25,“ načrel do minulosti Jozef Zruban, obchodný riaditeľ spoločnosti Zeleninárska s tým, že postupne sa plochy, určené na pestovanie rozrástli a do portfólia pribudli cesnak, mrkva, petržlen a zeler.

V roku 2016 Zeleninárska s.r.o. nadviazala na činnosť zeleninárskej organizácie výrobcov, ktorá fungovala od roku 2004.
„Cieľom bolo zastrešiť prácu menších producentov a zvyšovať organizovanosť výrobcov na trhu so zeleninou. Najdlhšiu tradíciu v tejto oblasti majú zemiaky. Práve na ich pozberovú úpravu a balenie išlo v roku 2008 do spoločnej prevádzky v obci Kostolná pri Dunaji značné množstvo investícií. Počas nasledujúcich rokov začalo združenie vynikať aj v produkcii cibule, kapusty, cesnaku, mrkvy či petržlenu. Dnes zastrešuje 14 pestovateľov zeleniny, zamestnáva takmer 600 ľudí na trvalý pracovný pomer a počas sezóny dáva priestor ďalším dvom až trom stovkám brigádnikov,“ doplnil Mačaj.

Dbajú na kvalitu a čerstvosť
V prípade produkcie je vo firme kľúčová čerstvosť. Pre spotrebiteľov je zelenina v obchodoch nachystaná už na druhý deň po zbere. A aj keď mimo sezóny je ju potrebné uskladniť, okrem toho si niektoré plodiny vyžadujú špeciálnu úpravu, vďaka moderným postupom a technikám zostáva chutná a chrumkavá.
Rozvíjajúca sa firma, ktorú zdobí punc lokálnej kvality, neunikla ani pozornosti obľúbeného diskontného reťazca Lidl. Ten v roku 2018 prejavil záujem o spoluprácu.
„Veľmi nás to potešilo, pretože v tom čase sme už dokázali takmer celoročne skladovať cibuľu a počas značnej časti roka aj zemiaky. V podstate nás spojila naša snaha rozvíjať zeleninárstvo a zemiakárstvo na Slovensku a záujem Lidl o lokálnu produkciu,“ pripomenul Mačaj začiatky spolupráce s dnes už strategickým partnerom.

„Aj na podnet Lidl sme investovali do novej prevádzky baliarne koreňovej zeleniny. Hlavne vďaka tejto investícii a spolupráci s lokálnymi zákazníkmi sa nám podarilo rozšíriť produkciu mrkvy, petržlenu a zeleru na Slovensku, pričom postupne smerujeme k úplnej sebestačnosti. Okrem toho sú potraviny, ktoré prešli rukami slovenských poľnohospodárov, v obchodoch čoraz žiadanejšie,“ ozrejmil ambiciózny podnikateľ.
Zdôraznil, že našinci prácu farmárov ocenia len vtedy, ak si kúpia kvalitný výrobok.
„Pozitívne je, že u slovenských zákazníkov stúpa uvedomenie si výhod domácej produkcie, akými sú čerstvosť či chuťové vlastnosti,“ podotkol Mačaj a vyzdvihol snahu Lidl propagovať lokálnu zeleninu. „Pre nás je to veľmi dôležitý signál, že tento reťazec chce naozaj podporiť slovenskú produkciu. Keďže my sme sa skutočne našli v pestovaní zemiakov a zeleniny, najväčšiu radosť nám robí, že máme zákazníka, ktorý chce náš produkt. Máme tak istotu, že to čo dnes robíme, budeme vedieť predať.“

Podľa slov Jozefa Zrubana smerujú zo Zeleninárskej s.r.o. do Lidla prevažne zemiaky a cibuľa. „Za prvý polrok 2023 sme predali 33 400 ton zemiakov a cibule 16 700 ton. Čo sa týka objemu aj finančného vyjadrenia je Lidl našim najväčším odberateľom,“ vyčíslil obchodný riaditeľ s tým, že vďaka dôrazu na kvalitu sa firma presadila aj v zahraničí.
„Aktuálne vyvážame zemiaky, cibuľu, mrkvu, petržlen a cesnak do Maďarska a Česka. Naše produkty dokonca dokážeme predať aj na náročných trhoch západnej Európy. V podstate sme sa dostali do bodu, keď už nemôžeme zvyšovať vývoz do týchto krajín, pretože by to bolo na úkor domácich zákazníkov. No a keďže uprednostňujeme slovenský trh, snažíme sa aktuálne limitovať množstvá určené na export,“ pripomenul Zruban.
V investíciách nepoľavia
Vyhovieť náročným požiadavkám zákazníkom znamená aj investície.
„V našom prípade ide o milióny eur, vynaložených na nákup modernej poľnej mechanizácie. Nemalé sumy zhltli aj opravy a prevádzka závlahových sústav, ktoré boli väčšinou vo veľmi zanedbanom stave, vybudovanie klimatizovaných skladov až po výstavbu nového závodu na spracovanie zeleniny. To všetko sme museli urobiť, avšak investovať plánujeme aj naďalej. Napokon, našim náročným zákazníkom aj obchodným partnerom chceme maximálne vyhovieť. Potvrdzuje to aj fakt, že vďaka Lidlu sme sa dostali na úroveň pestovania a spracovania zeleniny, ktorá je už dnes porovnateľná so zahraničím,“ zakončil Zruban.
