Advertorial
Hodnota zdravia nadobúda čoraz väčší význam a spoločnosti prichádzajú s inovatívnymi spôsobmi starostlivosti o svojich zamestnancov. Je to beh na dlhé trate, ale výsledky stoja určite za to.
Inšpiráciou pre vás môžu byť aj dva príbehy, ktoré ste si v našom štúdiu mohli vypočuť z úst tých najpovolanejších – predstaviteľov dvoch firiem, ktoré tému zdravia pretavili do fungujúcich programov. Ich spoločným znakom je komplexný prístup, sociálny rozmer a dôraz na dobré vzťahy.
Chcete aj vy spokojných a výkonných zamestnancov? Začnite sa o nich starať! Pozvanie do diskusie prijala Alica Štepánová Kolárová, riaditeľka ľudských zdrojov v spoločnosti Henkel Slovensko, a Juraj Málik, majiteľ spoločnosti Poradca podnikateľa.
Aby firma rástla, potrebuje dobré vzťahy
Pri menších firmách nie je pravidlom, že majú vypracovaný program starostlivosti o zamestnancov, prečo ste sa rozhodli zmeniť to?
„Pred 33 rokmi som začal s otcom podnikať a o produkte som veľa nevedel. Vedel som však, že chcem, aby firma rástla a na to potrebujeme dobré vzťahy. Bol som basketbalista a vedel som, že tím je základ, to som si preniesol do firmy ako do rodiny. Na dosiahnutie cieľa musíme všetci fungovať spoločne, musíme sa mať radi a byť zdraví. Od tejto jednoduchej myšlienky sa všetko odvíja. Nie som expertom na produkt, ale na dobré vzťahy vo firme,“ vysvetlil Juraj Málik.
Doplnil, že nejde len o fyzické zdravie, základom sú hodnoty, ktoré ľudia vo firme zdieľajú a tým sa významne ozdravujú.
Pri veľkých firmách by malo byť samozrejmosťou, že sa starajú o svojich zamestnancov.
Spoločnosť Henkel na Slovensku zamestnáva približne 2000 ľudí a zastáva určité hodnoty súvisiace so zdravím zamestnancov.
„Zdravý zamestnanec je spokojný, angažovaný zamestnanec, ktorý nie je často práceneschopný a má zdravé rodinné vzťahy. Naše hodnoty sú úzko napojené na človeka a človečinu a to je kľúčové,“ priblížila Alica Štepánová Kolárová.
Začali bojom proti fajčeniu
Prvou lastovičkou v starostlivosti o zdravie v spoločnosti Poradca podnikateľa bolo zapojenie sa do projektu Závislosti, v rámci ktorého chceli pomôcť zamestnancom skoncovať s fajčením.
„Uvedomil som si, že keď budem fajčiť, piť či holdovať inej závislosti, o desať rokov sa zlikvidujem. Keď som videl našich zamestnancov odchádzať na fajčiarske prestávky, uvedomil som si, koľko dechtu si dávajú do tela a nechcel som k tomu byť ľahostajný. Uvedomujem si, že to je ich osobná zóna, do ktorej som sa rozhodol preniknúť s dobrým pocitom, že im pomôžem zlepšiť kvalitu života,“ prezradil.
Volal si postupne fajčiarov a rozprávali sa o tom, prečo fajčia. Zistil, že väčšina z nich si naplno neuvedomovala riziká a ak áno, obrnili sa rôznymi argumentmi typu, že Churchill fajčil a dožil sa 90 rokov alebo suseda nikdy nefajčila, aj tak zomrela v štyridsiatke na rakovinu. Relevantné štatistiky, ktoré hovoria, že fajčiari sú desaťnásobne rizikovejší a posledných dvadsať rokov im tak klesá kvalita života, že sa o nich musia starať blízki, ignorovali.

„Vedel som, že nesmiem tlačiť, potreboval som získať jedného či dvoch hrdinov a predstaviť ich ďalej. Po niekoľkých mesiacoch už máme tých hrdinov šesť a niektorí z nich sú dokonca ochotní vystúpiť pred ostatnými a popísať svoju skúsenosť. Motivovali sme ich aj finančnou odmenou.“
Nadštandardné zdravotné prehliadky
V spoločnosti Henkel založili zdravotnú službu. Preventívne prehliadky u zamestnávateľov sú povinná agenda, ktorú upravuje zákon. Štatistiky ukazujú, že ľudia na Slovensku nechodia na preventívne prehliadky, odhaľujú aj najčastejšie typy diagnóz, ktorými trpia.
„U nás pracuje 65 percent žien, silné vekové zastúpenie máme v radoch mileniálov, samozrejme, nechýbajú ani starší a mladší pracovníci. K téme zdravia preto musíme pristupovať aj v rámci age (vekového) manažmentu. Išli sme nad rámec zákona a pravidelné preventívne prehliadky sme namiesto každých päť rokov zaradili každé dva roky. Do základného balíčka preventívnej prehliadky sme okrem povinných vyšetrení zaradili aj EKG vyšetrenie, ultrazvukové vyšetrenie brušnej dutiny. Dávame zamestnancom možnosť vybrať si z ďalších vyšetrení, ktoré kopírujú demografiu našej firmy, napríklad vyšetrenia intolerancií, denzity kostí, srdcovo-cievnych ochorení, rôzne krvné testy, vyšetrenie štítnej žľazy či dermatovenerologické vyšetrenie,“ objasnila Štepánová.
Zamestnanci tieto možnosti podľa jej slov využívajú, koniec koncov, absolvovať základnú zdravotnú prehliadku je ich povinnosť. K nej si môžu každé dva roky vybrať balík dobrovoľných vyšetrení.
Pozitívne spätné väzby od zamestnancov vedeniu ukazujú, že to má význam a je to užitočné. Zo šiestich percent zamestnancov, ktorí si túto povinnosť plnili v minulosti, skočili na stopercentnú účasť na preventívnych prehliadkach.
Kaviareň, wellness aj kaderníctvo
V rámci spoločnosti Poradca podnikateľa vznikol komplexný program Zdravá firma.
„Pred dvadsiatimi rokmi som projektoval novú firemnú budovu a nechcel som, aby tam boli len kancelárie. Predstavoval som si kaviareň, kde by sme sa mohli s kolegami neformálne stretávať. Naprojektoval som tam aj wellness, posilňovňu, kaderníctvo a masáže. Toto zázemie zdravia teraz v našej budove máme. Každý zamestnanec v rámci určeného času ho môže využívať. Priestory sme špičkovo vybavili a prenajali, dostali sme tam tak život a profesionalitu. Napríklad saunu sme rozširovali už v rámci štyroch etáp a stalo sa z toho najkrajšie wellness v Žiline, ktoré denne navštívi sto a viac ľudí,“ povedal Málik.
V rámci starostlivosti o duševné zdravie vytvorili v spoločnosti aj koncept otvorenej komunikácie. Každý môže bez obáv vyjadriť svoj názor. Pripravili pre zamestnancov rôzne kurzy varenia, líčenia a podobne. Ich cieľom však nie je učiť sa variť či líčiť, ale ide o neformálne stretnutia ľudí, ktorí by inak spolu čas netrávili.
Psychológ na telefóne
Pre spoločnosť Henkel je dôležitá kultúra spätnej väzby či transparentnosť komunikácie smerom k zamestnancom. Vidíme, že duševné zdravie Slovákov sa dlhodobo zhoršuje. „Kľúčovým prvkom v rámci nášho sociálneho programu na podporu duševného zdravia je asistenčná služba pre zamestnancov, ktorá je dostupná 24 hodín 7 dní v týždni. Ide o psychológa na telefóne, ktorý radí, ale aj sprevádza zamestnancov na vyšetrenia,“ priblížila Štepánová.

Tento benefit je využívaný na úrovni 10 percent, nie je to v takej miere, ako by si želali. Ľudia sa podľa nej obávajú straty anonymity a zároveň majú stále predsudky voči psychológom a duševným ochoreniam.
„Tento rok sme organizovali týždeň zdravia, ktorého koncept bol zameraný na fyzické aj mentálne zdravie, v rámci spoločnosti mohli zamestnanci absolvovať niekoľko vyšetrení, zacvičiť si, naučiť sa rôzne preventívne postupy,“ doplnila.
Benefity na podporu zdravia
K benefitom zameraným na oblasť zdravia a nastavenia práce v spoločnosti Henkel patrí práca z domu.
„Nedávame žiadne kvóty, dávame si záležať na tom, aby sme zamestnancov viedli k tomu, aké druhy stretnutí je potrebné absolvovať osobne, aké typy práce je vhodné absolvovať z domu a ktoré osobne. Vďaka takémuto vedeniu zamestnancov dosahujeme vyššiu účasť zamestnancov v kanceláriách,“ vysvetlila HR riaditeľka.
V rámci benefitov majú viac ako 70 typov úväzkov. Viac ako 300 ľudí majú na materskej a rodičovskej dovolenke. Snažia sa im po návrate vyjsť v ústrety, aby vedeli prácu prispôsobiť potrebám rodiny. Takže majú čiastočné úväzky, umožňujú rôzne typy nastavení, čo sa týka práce z domu a podobne.
„S covidom sme sa museli takmer okamžite naučiť pracovať z domu. Zistili sme, že niektorí zamestnanci ma-li z domu lepšie výsledky, ako keď boli vo firme, snažili sme sa z toho vyťažiť a možnosť pracovať z domu v určitej miere sme časti zamestnancov zachovali,“ objasnil Málik.
V Henkeli sa venujú aj téme diverzity, rovnosti a in-klúzie, ktorá je jedným zo strategických pilierov spoločnosti. Tam, kde nestačí štát, hrajú zamestnávatelia dôležitú úlohu.
„Vo firme máme rôzne programy zamerané na vzdelávanie a odbúravanie stereotypov rôzneho druhu. Sme spoločnosť, ktorá chce napredovať, byť tvorivá a inovatívna. Ak niekto vidí bariéru v inakosti, môže to zastaviť potenciálne dobré projekty a nápady, ktoré mô-žu zamestnancov aj firmu posunúť dopredu. Chceme, aby mali všetci rovnaké podmienky, a preto aj v rámci našich benefitových programov dorovnávame to, na čo nemajú niektoré skupiny zamestnancov zo zákona nárok. Ide napríklad o LGBTI+ komunitu,“ priblížila.
Henkel Slovensko bol jedným zo zakladajúcich členov výzvy zamestnávateľov pre zlepšenie práv a životných podmienok LGBTI+ zamestnancov.
„Ako príklad uvediem, že ak zo zákona bežný obyvateľ Slovenska a zamestnanec má nárok na nejaké dni voľna pri sobáši či narodení dieťaťa, Henkel dáva viac a dáva všetkým rovnako, napríklad pri registrovaných partnerstvách či adopciách detí.“
Snažia sa aj odtabuizovať mnohé témy prostredníctvom školení a workshopov. Veľkou témou je aj zbližovanie generácií. V rámci spoločenskej zodpovednosti podporujú seniorov a medzigeneračnú komunikáciu.
Dominujú ženy
„U nás drvivá väčšina zamestnancov v manažérskych pozíciách sú ženy, je to svojím spôsobom unikát. Pracujeme v príjemnej klíme bez honby za egom, kde prevládajú výborné komunikačné vlastnosti žien,“ vysvetlil Málik a doplnil, že pracujú mimo spoločnosti na projektoch, ktoré majú vlastný manažment.

„S manželkou sme pred 27 rokmi založili nadáciu Ro-zum a cit, ktorá pomáha deťom z detských domovov a kojeneckých ústavov dostať sa do pestúnskych rodín. Máme 30 psychoterapeutov a v súčasnosti sprevádzame 260 rodín a 600 detí. Dlhodobo sa angažujem aj v detskom basketbale v Žiline a tiež v oblasti umenia.“
Sociálny program, finančná pomoc pre zamestnancov a rodiny
Obe spoločnosti venujú pozornosť aj tejto téme. Benefity v tejto oblasti vo forme Henkel súvisia s poistením.
„Máme takzvané skupinové životné a úrazové poistenie, do ktorého zahŕňame aj poistenie kritických ocho-rení či denné odškodnenie v prípade hospitalizácie z akéhokoľvek dôvodu, dokonca aj denné odškodnenie v prípade PN a dorovnanie platu do výšky 80 percent v prípade práceneschopnosti viac ako 14 dní. Možnosť participovať na tomto poistení majú aj rodinní príslušníci zamestnancov,“ priblížila Štepánová.
Spoločnosť Poradca podnikateľa zase organizuje Kvapku krvi a pomáha deťom a rodinám zo sociálne slabéhoho prostredia.
„Máme napríklad aj strom prianí, na ktorý pred Vianocami deti zo znevýhodneného prostredia môžu zavesiť odkaz so svojím prianím, ktoré im niekto zo zamestnancov firmy môže splniť,“ dodal Málik.