Kraje majú regulovať ceny autobusových staníc. Návrh je v rozpore s ústavou, tvrdí právnik

Nestranné konanie je vylúčené.

Autobusová stanica na Mlynských nivách v Bratislave.Autobusová stanica na Mlynských nivách v Bratislave. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: SME - MARKO ERD)

„O cene nemôže rozhodovať ten, kto za službu platí. To je akoby sme si my, ľudia, určovali, koľko bude stáť elektrina, ktorú doma využívame,“ zhodujú sa majitelia autobusových staníc a zástupcovia dopravných združení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reagujú tak na návrh opatrenia ministerstva financií (MF), ktoré plánuje dať vyšším územným celkom (VÚC) do rúk novú kompetenciu. Tentoraz pri regulácii cien služieb, ktoré dopravcovia platia prevádzkovateľom autobusových staníc.

Súčasné ceny týchto služieb totiž podľa ministerstva nie sú žiadnym spôsobom regulované a môžu byť neprimerane vysoké. Ide napríklad o cenu za vjazd autobusov na stanicu, za čas, ktorý tam autobus strávi či za parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Kým kraje návrh podporujú a hovoria o prípadnom šetrení peňazí daňových poplatníkov, spoločnosti prevádzkujúce autobusové stanice sú proti a vravia o vážnom zásahu do podnikateľského prostredia.

Prečítajte si tiež Diaľničiari vyhodnotili tender na R1 za Banskou Bystricou, ktorý stál miesto ich šéfa Čítajte 

Aj Peter Kubina si myslí, že navrhovaný mechanizmus regulácie cien by bol v rozpore s ústavou.

„Ak necháme rozhodovanie o výške ceny na platiteľovi, logicky bude platiť len toľko, koľko bude sám chcieť, čo môže byť veľmi vážny zásah do vlastníckeho práva. Zároveň neviem o tom, že by vlastníci autobusových staníc mali nejaký monopol - autobusovú stanicu môže vlastniť v zásade ktokoľvek, kto má na to vhodný pozemok, pričom je len vecou rozhodnutia VÚC, či na tej autobusovej stanici budú zastavovať nejaké linky,“ zdôrazňuje Kubina, ktorý je špecialistom na ústavné právo.

SkryťVypnúť reklamu

Nestranné konanie? Z princípu vylúčené

Návrh novej kompetencie pre samosprávne kraje pripravila ešte minulá vláda, platiť by mal od 1. decembra.

Na otázku, či sa s ňou stotožňuje aj nové vedenie ministerstva financií, hoc podľa dotknutých spoločností a právnika je v rozpore s ústavou, sme do dnešného dňa odpoveď nedostali.

Spoločnosti, ktoré prevádzkujú autobusové stanice, zhodne vyjadrili svoj nesúhlas cez Asociáciu priemyselných zväzov a dopravy (APZD), Asociáciu zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR) a združenie ČESMAD aj v pripomienkovom konaní.

„Samosprávne kraje sú objednávateľmi služieb prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme, ktorých súčasťou sú aj vstupy na autobusové stanice. Ak by sa zároveň stali regulátormi cien týchto vstupov, bolo by už z princípu vylúčené, že by ako regulačný orgán konali nezávisle a nestranne, pretože pri rozhodovaní by boli vždy motivované snahou ušetriť prostriedky zo svojho rozpočtu na úkor prevádzkovateľa stanice,“ hovorí pre MY Regióny Peter Stach, hovorca spoločnosti ARRIVA, ktorá vlastní napríklad autobusové stanice v Nitre či v Trnave.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAHRZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 225
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 251
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 070
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 101
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 787
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 223
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 546
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 544
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu