Na pulty v obchodoch prinášajú kvalitné slovenské produkty. Sú rôzne, od pečiva, cez zeleninu, minerálky, ryby či proteínové tyčinky.
Tešia sa narastajúcemu záujmu konzumentov aj dynamickému rastu, čo im umožňuje nielen ponúkať výrobky z našej krajiny, ale tiež sa radiť medzi významných zamestnávateľov v slovenských regiónoch.
Kľúčová spolupráca
Napriek tomu, že pôsobia v rozdielnych odvetviach výroby, majú niečo spoločné. Strategického partnera, vďaka ktorému môžu napredovať. Spoločnosť LIDL totiž stavila aj na slovenskú kvalitu a v tomto trende chce pokračovať.
„Ide o férovú spoluprácu, v ktorej dohody platia. Lidl je expandujúci diskontný reťazec na našom trhu, ktorému pribúdajú nové prevádzky. Pre nás to znamená možnosť zvýšeného predaja našich produktov,“ vyjadril sa Vladimír Hatok, riaditeľ spoločnosti Minerálne vody a. s.
Partnerstvo s Lidl si pochvaľujú aj pestovatelia z Paradajkova. „Je to spoľahlivá, transparentná a predvídateľná spolupráca. Lidl bol jedným z prvých reťazcov, ktorý s nami začal spolupracovať. Tento začiatok bol pre nás procesne nový, avšak nie náročný. Po takmer šiestich rokoch sme sa rozrástli o ďalší skleník v Leviciach a paradajky aktuálne pestujeme na 8,5-hektárovej ploche,“ povedal Erik Csatári zo spomínanej spoločnosti.
„Vďaka spolupráci s Lidl sme mohli realizovať viaceré investície, týkajúce sa rozšírenia a posilnenia technologického zariadenia v oblasti výroby chleba, jemného sladkého pečiva aj mrazených výrobkov. Lidl je na jednej strane veľmi prísny obchodný partner, najmä čo sa týka kvality a logistiky, avšak na druhej mimoriadne seriózny, konštruktívny a perspektívny, vyznačujúci sa výbornou platobnou disciplínou,“ doplnil Stanislav Kurčík, výkonný riaditeľ Pekárne Drahovce.

V Lidl našiel stabilného partnera aj producent sumčekov afrických. „Táto spolupráca sprevádza našu farmu takmer od začiatku jej pôsobenia na trhu. Vďaka nej sa naše výrobky dostali do povedomia nielen slovenských zákazníkov,“ pripomenula Petra Uhríková, riaditeľka o. z. Agro Rybia farma Handlová, ktorá spoluprácu s Lidl vystihla slovami osveta, vizibilita a znalosť.
Aj pre producenta proteínových tyčiniek je spolupráca s Lidl prioritná. „Označil by som ju za jednu z kľúčových a najúspešnejších. Lidl bol prvou retailovou sieťou na slovenskom trhu, ktorá umožnila brandu Space Protein vstúpiť do retailu. Tiež presvedčil zákazníka, že tyčinka Space Protein môže byť iná, lepšia. Lidl má výborný štandard kvality, ku ktorému sa hrdo hlásime aj my. Objem našej spolupráce zaznamenal až šesťnásobný medziročný nárast,“ priblížil Peter Palka, CEO Healthy Food Supplements.
Cieľom je spokojnosť zákazníkov
Takýchto príbehov slovenských firiem, ktoré spája partnerstvo s Lidl, je a aj bude oveľa viac. Potvrdzuje to aj jeho historicky prvý strategický dialóg s najvýznamnejšími dodávateľmi.
Zúčastnili sa ho dve desiatky kľúčových domácich dodávateľov Lidl Slovenská republika. Zastúpenie mali spoločnosti naprieč všetkými sortimentnými kategóriami. Medzi nimi nechýbali členovia top manažmentov firiem ako Budiš, IDC Holding, Istermeat, Mecom, Milsy, SHP Harmanec, Tatranská mliekareň či Zeleninárska.
Diskutovali o nastavení aktuálnej aj budúcej spolupráce, dotkli sa aj oblasti potrebnej digitalizácie, IT bezpečnosti a logistiky, tiež zmien v správaní sa spotrebiteľov. Nevynechali kvalitu, výzvy v prípade nestabilných dodávateľských reťazcov či trvalej udržateľnosti a zdravého stravovania.
Dôležitou témou bola aj strategická oblasť trvalej udržateľnosti. Lidl, vrátane jeho dodávateľov si uvedomujú, že je najvyšší čas konať. V súlade so svojou CSR stratégiou Lidl komunikuje s výrobcami ohľadom opatrení na znižovanie a nahrádzanie plastov, rozvoj obehového hospodárstva, prijímanie klimatických stratégií a udržateľnej výroby potravín.
„S našimi dodávateľmi máme rovnaký cieľ - spokojnosť zákazníkov. Výzvy, ktorým čelíme dnes a rovnako tie, ktoré nás čakajú v budúcnosti, zvládneme len spoločne. Chceme byť prvou a správnou voľbou pre našich zákazníkov aj dodávateľov. Kľúčom k stabilnej a úspešnej spolupráci je dialóg, vďaka ktorému dokážeme spoločne rásť a vychádzať v ústrety našim zákazníkom,“ ozrejmil Martin Nagy, konateľ spoločnosti Lidl Slovensko, zodpovedný za nákup.
„Jedným z kľúčových atribútov našej spoločnosti je kvalita. Vďaka nej vieme spolu uspieť aj za hranicami Slovenska. Dôležité sú tiež inovácie, ktoré predstavujú akýsi hnací motor na domácom i zahraničnom trhu. Nielen v zmysle technológií, ale aj receptúr a obalov. S viacerými dodávateľmi pracujeme napríklad na znižovaní pridaného cukru a soli vo výrobkoch, pri zachovaní lahodnej chuti,“ doplnil Radek Vrbka, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za stály sortiment.

Šanca pre ďalšie slovenské firmy
Záujem diskontného reťazca o spoluprácu so slovenskými producentmi potvrdzujú aj čísla. Dokazujú, že je skutočne efektívna a prospešná pre obidve strany.
Martin Nagy ozrejmil, že od osamostatnenia sa slovenského nákupu v roku 2016 vzrástol počet slovenských dodávateľov viac, ako dvojnásobne, pričom hodnota spolupráce v nákupných cenách narástla trojnásobne.
„V obchodnom roku 2022 mal Lidl na Slovensku 278 dodávateľov, ktorým za ich výrobky zaplatil 452 miliónov eur pre svoju vlastnú potrebu a pre 63 dodávateľov sprostredkoval export v hodnote ďalších 84 miliónov eur,“ vyčíslil Nagy s tým, že slovenské firmy dlhodobo dodávajú najväčší objem potravín Pre Lidl.
Aktuálne ide o vyše 36 percent a je vysoko pravdepodobné, že čoskoro to bude viac, pretože Lidl plánuje spoluprácu so slovenskými producentmi neustále rozširovať. Na svojej webovej stránke zverejnil formulár, slúžiaci na predkladanie ponúk dodávateľov. Môžu tak rozšíriť už početnú rodinu, založenú na vzájomnom rešpekte a kvalitnej spolupráci.
„Jedným z kľúčových atribútov našej spoločnosti je kvalita. Vďaka nej vieme spolu uspieť aj za hranicami Slovenska. Dôležité sú tiež inovácie, ktoré predstavujú akýsi hnací motor na domácom i zahraničnom trhu. Nielen v zmysle technologickom, ale aj s ohľadom na receptúry či obaly. S viacerými dodávateľmi pracujeme napríklad na znižovaní pridaného cukru a soli vo výrobkoch pri zachovaní lahodnej chuti,“ vysvetlil Radek Vrbka, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za stály sortiment.
Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou LIDL Slovenská republika.