Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Trh prežíva šok. Ceny stavebných materiálov rastú nebývalým tempom

Po prekonaní druhej vlny pandémie čelia Slováci ďalšej nepríjemnej výzve. Vo veľkom začali stavať, prerábať, rekonštruovať, lebo majú, či mali viac času počas karantény, no plány im skrížil rast cien stavebných materiálov. Je to šok.

(Zdroj: Ilustr.foto: TASR)

V niektorých stavebných komoditách ide aj o 200-percentný nárast cien stavebných materiálov. To, čo platilo v minulom roku už neplatí. Vyššie ceny ovplyvňujú veľké stavebníctvo, živnostníkov v tomto segmente i individuálnych stavebníkov, ktorým sa napríklad stavba domu predražila, odhadom, o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdražela oceľ, po nej všetko ostatné

Čo sa stalo? Ako uviedol ekonomický web Index, cena železnej rudy na burze sa medziročne zdvojnásobila, teraz sa pohybuje na úrovni 170 dolárov za tonu, čo je najviac za ostatnú dekádu.

SkryťVypnúť reklamu

A ako to súvisí s našimi stavbami? Veľmi – od jej ceny, a cien koksu a oceľového šrotu, sa odvíja cena stavebnej ocele, ktorá je najpoužívanejším konštrukčným materiálom. K nám sa dováža z Česka, Poľska, Indie aj Číny, no rastú aj ceny ocele z košického U. S. Steel, ktorý kopíruje trh. Zdražuje polystyrén, polovodiče, plastové súčiastky i stavebné drevo, no oceľ je jednou z najväčších nákladových položiek, a teda pre stavbárov aj mimoriadny problém. Zvyšuje sa dopyt po nej, lebo globálna ekonomika sa po pandémii zotavuje rýchlejšie, ako sa očakávalo. Finále tohto trendu nevidieť, pretože otváranie ekonomiky po lockdowne dopyt po stavebných materiáloch ešte zvýši.

Ceny sú problémom v „živých“ projektoch

Podľa vyjadrenia prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika pre spomínaný web rast cien ocele spôsobuje až to, že stavebné firmy nie sú schopné plniť podpísané zmluvy. A investori môžu buď podpísať dodatky o úprave cien, alebo aj odstúpiť od zmlúv.

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad Index uvádza aj firmu Strabag, ktorá sa orientuje na výstavbu diaľnic, mostov, ale aj na železničné projekty. Jej hovorkyňa Edita Novotná vysvetľuje, že pri nových projektoch zvýšenie ceny nie je problém, lebo sa premietajú do koncovej ceny. Ťažkosti spôsobujú živé projekty, u ktorých Strabag má zazmluvnenú cenu diela. Ak sa zvýšia ceny niektorého z materiálov, firma znáša náklady v plnej výške.

No ani vyššia cena dodávky negarantuje. Nehovoriac o tom, že cenový nárast ide výrazne nad očakávaný vývoj inflácie. Je reálne, že projekty môžu končiť v strate.

Cenové nárasty nie je možné sanovať zmluvnými nástrojmi

Pavol Kováčik vyzval vládu, aby túto situáciu riešila. Bezprecedentná úroveň nárastu cien stavebných materiálov je veľkým rizikom pri oživovaní stavebníctva v pokrízovom období. Krajiny sa snažia preinvestovať sa z krízy, čo tlačí na dopyt po stavebných materiáloch a aj preto ich cena zákonite rastie, a to aj o desiatky percent medzimesačne. Takéto nárasty nie je možné podľa neho kryť štandardnými zmluvnými nástrojmi a aj preto by sa situáciou vláda mala zaoberať. Nie je to iba problém stavebných firiem, ale aj plánovania investícií.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uvádza TASR, zhodli sa na tom aj diskutéri na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva, ktoré zorganizovala ešte pred letom spoločnosť CEEC Research.

Agentúra cituje aj štátnu tajomníčku Ministerstva dopravy a výstavby SR Katarínu Brunckovú, ktorá počas diskusie upozornila, že pre zásadné zdražovanie stavebných materiálov štát musí komunikovať do stavebným sektorom. „Máme naozaj obavu z udržateľnosti zazmluvnených cien, ktoré sú osobitne významné pri verejných zákazkách. Musíme byť pripravení na to, že stavebný sektor bude otrasený radikálnym a nečakaným zvyšovaním cien,“ povedala.

Stavebné firmy i výrobcovia stavebných materiálov sú v jednom vlaku

Pavol Kováčik na spomínanom stretnutí zdôraznil, že má obavy o kapacity stavebníctva. Podľa neho sa stavebníctvo dokáže vysporiadať s vysokými cenovými atakmi v strednodobom horizonte, no nie z roka na rok. Nejde pritom iba o stavebné firmy, ktoré zhotovujú diela, ale aj o výrobcov stavebných materiálov, ktorí tiež pracujú s vyšším vstupnými nákladmi a aj to je jedna z príčin, prečo aj oni sú nútení zapracovávať ich do koncovej cenovej kalkulácie pre ich odberateľov.

TASR cituje aj Jána Jakubova zo Slovenskej komory stavebných inžinierov, ktorý na spomínanom stretnutí povedal, že momentálne nie je možné predvídať budúci vývoj cien stavebných materiálov, keďže dosahy pandémie na stavebníctvo sa odhadujú až na začiatok budúceho roka. Rast cien materiálov je súčasťou tohto dosahu. „Nie je to iba problém Slovenska, ale celého sveta,“ uzavrel.

V Nemecku, na ktoré je slovenský priemysel značne odkázaný, malo v máji problém s včasnými dodávkami štvrtina stavebných firiem, dva mesiace predtým to nebolo ani šesť percent. Tento príklad uvádza web TouchIt, ktorý sa venuje najnovším technológiám a produktom.

Digitalizácia šetrí až dvadsať percent nákladov

No zároveň ukazuje aj postupnú cestu von z tejto situácie – napríklad vo výstavbe bytov. Podľa stránky, existuje riešenie, ktoré môže dôsledky pandémie v stavebníctve výrazne zmierniť. Je ním digitalizácia, ktorá je cestou stabilizovania nákladov a udržania kontroly nad stavebným projektom.

„Na Slovensku sa o nej hovorí už niekoľko rokov, no v praxi postupuje iba malými krôčikmi. Zahraničné spoločnosti ale vedia vhodnou aplikáciou softvérových riešení ušetriť približne 20 percent nákladov,“ vysvetľuje na spomínanej stránke Ivan Petráš, odborník na digitalizáciu zo spoločnosti PlanRadar.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 843
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 936
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 263
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 098
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 883
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 695
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 658
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Jakub Švec v drese Zlatých Moraviec.

Do Skalice prišiel na hosťovanie do konca sezóny z Českých Budějovíc.


3 h
Zber hrozna na výrobu ľadového vína.

Hrozno pre ľadové vína potrebuje sedem stupňov pod nulou.


3 h
Policajti zastavili v Lučenci auto s osemčlennou posádkou. Je podozrenie, že ide o nelegálnych migrantov.

Policajti zastavili vozidlo s podozrivou posádkou


3 h
Ilustračné foto.

Zákazník od októbra čaká na preplatok od plynárov. Pošlú ho vraj o niekoľko dní.


6 h

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Jozef Stasík: EU a roboty
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 360
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 309
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 087
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 239
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 631
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 306
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Jozef Stasík: EU a roboty
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 360
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 309
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 087
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 239
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 631
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 306
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu