Slovenský autodopravca: Nečakajte a už dnes pristupujte k svojmu vozovému parku ekologicky

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu. (Zdroj: Foto – Biojazda.sk)

Navonok obyčajný kamión je uspôsobený na 100 % biopalivo, vďaka ktorému dokáže z jazdy vyprodukovať nula gramov emisií skleníkových plynov. Prichádza v situácii, kedy riešenie pre jedného z najväčších emisných znečisťovateľov, akým je cestná doprava, hľadajú EÚ inštitúcie, vlády, autodopravcovia aj automobilky. Slovenský autodopravca Yellow Express spustil testovací projekt Biojazda.sk, aby si riešenie overil v praxi. Čo si od neho sľubuje a ako to pomôže nákladnej doprave na Slovensku, hovorí PAVOL PIEŠŤANSKÝ, riaditeľ spoločnosti.

Ako ste došli k nápadu vyskúšať 100 % bionaftu B100?

Už dávnejšie hľadáme možnosti ako efektívne ozeleniť vozový park. Rastúca cestná doprava bez alternatívneho pohonu nie je dlhodobo udržateľná. Pre lepšiu predstavu: v roku 2019 najazdili nákladné vozidlá na Slovensku 2,7 miliardy kilometrov, čím do ovzdušia vypustili minimálne 1,5 milióna ton emisií CO2. O desať rokov sa doprava zdvoj- až strojnásobí a nárast emisií CO2 bude predstavovať až 4,5 milióna ton CO2. Preto nečakáme, kým regulátori nariadia nejaké opatrenia a inšpirujeme sa aj inými štátmi únie, kde dlhodobo zavádzajú alternatívne palivá do komerčnej premávky.

A prečo práve bionafta?

Hľadáme funkčné a ekonomicky udržateľné riešenie. S touto ideou som kontaktoval Združenie pre výrobu a využitie biopalív a tí ma nasmerovali na výrobcu biopalív Meroco, ktorý vyrába bionaftu udržateľným spôsobom zo slovenských surovín. Biopalivo je obnoviteľný zdroj energie, ktorý v porovnaní s fosílnym zabezpečuje radikálne zníženie emisií skleníkových plynov. A hlavne, dá sa uviesť do praxe rýchlejšie ako iné alternatívy, keďže nevyžadujú budovanie novej nákladnej distribučnej infraštruktúry a dostupné je aj výrobné a servisné zázemie pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Čo testujete Biojazdou?

Vozidlo bude fungovať v cestnej doprave jeden rok, počas ktorého budeme vyhodnocovať spotrebu, náklady na údržbu, servisný interval, aj subjektívne vnímanie vodičov. Predpokladáme zníženie emisií CO2 až o 60 – 90 % oproti fosílnej nafte. Pripomínam, že tieto emisie rátame z celého životného cyklu paliva B100, čo je zásadný rozdiel voči niektorým alternatívnym palivám, kde sa táto metodika dodnes nepoužíva.

Ktoré alternatívne pohony vozidiel ste už skúšali?

Skúšali sme LNG ťahač, no keď sme riešili možnosti tankovania, našli sme na Slovensku jedno miesto. Z tohto pohľadu patríme asi medzi najhoršie krajiny v EÚ. Chceme podporovať vodík, ale palivo, ktoré celá EÚ používa už desať rokov, nevieme doma natankovať. Ako keby sme sa snažili preskočiť postupnosť krokov.

Ako to myslíte?

Chceme byť lídrami vo vodíkovom pohone, pri ktorom existujú len prototypy nákladných vozidiel a vsádzajúc na túto kartu má Slovensko v pláne vyčerpať zdroje z EÚ a Plánu obnovy. Odborníkom musí byť ale jasné, že najbližšie roky po slovenských cestách vodíkové nákladné vozidlo jazdiť nebude. Ale späť k LNG. Prerábkou zemného plynu dostanete produkt, ktorý má emisnú stopu. Preto budúcnosť vidíme len v bio LNG, lenže toto palivo sa teraz vôbec nedá na Slovensku natankovať a cena vozidla jazdiaceho na toto palivo je o 30 % vyššia než cena klasického naftového vozidla a to by nám na lokálnych slovenských prepravách zničilo ekonomiku prevádzky.

Tak to už veľa možností neostalo.

Hľadali sme ďalej auto s nižšími emisiami a s cenou porovnateľnou ako pri naftovej verzii. Alternatívu sme našli vo Švédsku - ťahač na B100, čiže 100 % bionaftu. Vozidlo sme sa rozhodli uviesť do prevádzky ako prví na Slovensku.

Čo potom, keď projekt Biojazda.sk bude efektívny?

Budeme bojovať za také podmienky pre slovenských dopravcov, aby boli motivovaní a mohli meniť staré nákladné vozidlá za nové ekologickejšie. Veď dnes jazdí cca 50 % vozidiel s emisnou triedou Euro 5 a staršou. Druhých cca 50 % nákladných vozidiel je s emisnou triedou Euro 6 (platnou od 2013) a má do/okolo 8 rokov. Sme pripravení presviedčať zodpovedných, že potrebujeme okamžite funkčné riešenia a možnosť tankovať palivá, ktoré sú dostupné na Slovensku, a pri ktorých sa ideálne aj recykluje vyrobený odpad. Ak Biojazda potvrdí rovnakú alebo porovnateľnú prevádzkovú efektivitu ako pri klasickej nafte v Yellow Express určite budeme pokračovať v nákupe ďalších ekologických vozidiel.

Čo by ste odporučili autodopravcom, prevádzkovateľom autobusovej dopravy či samosprávam?

Aby nečakali a už dnes pristupovali k svojmu podnikaniu viac ekologicky. Osobná a nákladná doprava budú na Slovensku najbližších desať rokov dominantné, preto investujme aspoň tak, ako investovala západná Európa pred piatimi rokmi a budujme infraštruktúru pre palivá, ktoré už sú dostupné a majú reálne využitie už teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  3. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  4. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  6. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  7. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 355
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 792
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 910
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 836
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 6 024
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 133
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 710
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 2 815
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Jozef Pivarník: Recenzia: Kingdom Come Deliverance 2 – Konečne Hra, Kde Môžete Zomrieť na Dysentériu Skôr, Ako sa Naučíte Čítať
  3. Viktor Pamula: ( Bez )bariérové kultúrne podujatia v Spišskej Novej Vsi.
  4. Ivan R. V. Rumánek: K zájmenu "svůj"
  5. Ján Škerko: Čo sa deje práve teraz? Rúca sa starý svet.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Jozef Pivarník: Agent Kotlár: Muž, Ktorý Odhalil Všetko (A Možno Aj To, Čo Neexistovalo)
  8. René Melichar: Nejsem jednorožec – 10
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 361
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 476
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 257
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 395
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 16 323
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 394
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 132
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 099
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Jozef Pivarník: Recenzia: Kingdom Come Deliverance 2 – Konečne Hra, Kde Môžete Zomrieť na Dysentériu Skôr, Ako sa Naučíte Čítať
  3. Viktor Pamula: ( Bez )bariérové kultúrne podujatia v Spišskej Novej Vsi.
  4. Ivan R. V. Rumánek: K zájmenu "svůj"
  5. Ján Škerko: Čo sa deje práve teraz? Rúca sa starý svet.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Jozef Pivarník: Agent Kotlár: Muž, Ktorý Odhalil Všetko (A Možno Aj To, Čo Neexistovalo)
  8. René Melichar: Nejsem jednorožec – 10
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 361
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 476
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 257
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 395
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 16 323
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 394
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 132
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 099
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Tupou Ceruzou: Medvede
  3. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  4. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  5. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
SkryťZatvoriť reklamu