Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Slovenský autodopravca: Nečakajte a už dnes pristupujte k svojmu vozovému parku ekologicky

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu. (Zdroj: Foto – Biojazda.sk)

Navonok obyčajný kamión je uspôsobený na 100 % biopalivo, vďaka ktorému dokáže z jazdy vyprodukovať nula gramov emisií skleníkových plynov. Prichádza v situácii, kedy riešenie pre jedného z najväčších emisných znečisťovateľov, akým je cestná doprava, hľadajú EÚ inštitúcie, vlády, autodopravcovia aj automobilky. Slovenský autodopravca Yellow Express spustil testovací projekt Biojazda.sk, aby si riešenie overil v praxi. Čo si od neho sľubuje a ako to pomôže nákladnej doprave na Slovensku, hovorí PAVOL PIEŠŤANSKÝ, riaditeľ spoločnosti.

Ako ste došli k nápadu vyskúšať 100 % bionaftu B100?

Už dávnejšie hľadáme možnosti ako efektívne ozeleniť vozový park. Rastúca cestná doprava bez alternatívneho pohonu nie je dlhodobo udržateľná. Pre lepšiu predstavu: v roku 2019 najazdili nákladné vozidlá na Slovensku 2,7 miliardy kilometrov, čím do ovzdušia vypustili minimálne 1,5 milióna ton emisií CO2. O desať rokov sa doprava zdvoj- až strojnásobí a nárast emisií CO2 bude predstavovať až 4,5 milióna ton CO2. Preto nečakáme, kým regulátori nariadia nejaké opatrenia a inšpirujeme sa aj inými štátmi únie, kde dlhodobo zavádzajú alternatívne palivá do komerčnej premávky.

A prečo práve bionafta?

Hľadáme funkčné a ekonomicky udržateľné riešenie. S touto ideou som kontaktoval Združenie pre výrobu a využitie biopalív a tí ma nasmerovali na výrobcu biopalív Meroco, ktorý vyrába bionaftu udržateľným spôsobom zo slovenských surovín. Biopalivo je obnoviteľný zdroj energie, ktorý v porovnaní s fosílnym zabezpečuje radikálne zníženie emisií skleníkových plynov. A hlavne, dá sa uviesť do praxe rýchlejšie ako iné alternatívy, keďže nevyžadujú budovanie novej nákladnej distribučnej infraštruktúry a dostupné je aj výrobné a servisné zázemie pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Čo testujete Biojazdou?

Vozidlo bude fungovať v cestnej doprave jeden rok, počas ktorého budeme vyhodnocovať spotrebu, náklady na údržbu, servisný interval, aj subjektívne vnímanie vodičov. Predpokladáme zníženie emisií CO2 až o 60 – 90 % oproti fosílnej nafte. Pripomínam, že tieto emisie rátame z celého životného cyklu paliva B100, čo je zásadný rozdiel voči niektorým alternatívnym palivám, kde sa táto metodika dodnes nepoužíva.

Ktoré alternatívne pohony vozidiel ste už skúšali?

Skúšali sme LNG ťahač, no keď sme riešili možnosti tankovania, našli sme na Slovensku jedno miesto. Z tohto pohľadu patríme asi medzi najhoršie krajiny v EÚ. Chceme podporovať vodík, ale palivo, ktoré celá EÚ používa už desať rokov, nevieme doma natankovať. Ako keby sme sa snažili preskočiť postupnosť krokov.

Ako to myslíte?

Chceme byť lídrami vo vodíkovom pohone, pri ktorom existujú len prototypy nákladných vozidiel a vsádzajúc na túto kartu má Slovensko v pláne vyčerpať zdroje z EÚ a Plánu obnovy. Odborníkom musí byť ale jasné, že najbližšie roky po slovenských cestách vodíkové nákladné vozidlo jazdiť nebude. Ale späť k LNG. Prerábkou zemného plynu dostanete produkt, ktorý má emisnú stopu. Preto budúcnosť vidíme len v bio LNG, lenže toto palivo sa teraz vôbec nedá na Slovensku natankovať a cena vozidla jazdiaceho na toto palivo je o 30 % vyššia než cena klasického naftového vozidla a to by nám na lokálnych slovenských prepravách zničilo ekonomiku prevádzky.

Tak to už veľa možností neostalo.

Hľadali sme ďalej auto s nižšími emisiami a s cenou porovnateľnou ako pri naftovej verzii. Alternatívu sme našli vo Švédsku - ťahač na B100, čiže 100 % bionaftu. Vozidlo sme sa rozhodli uviesť do prevádzky ako prví na Slovensku.

Čo potom, keď projekt Biojazda.sk bude efektívny?

Budeme bojovať za také podmienky pre slovenských dopravcov, aby boli motivovaní a mohli meniť staré nákladné vozidlá za nové ekologickejšie. Veď dnes jazdí cca 50 % vozidiel s emisnou triedou Euro 5 a staršou. Druhých cca 50 % nákladných vozidiel je s emisnou triedou Euro 6 (platnou od 2013) a má do/okolo 8 rokov. Sme pripravení presviedčať zodpovedných, že potrebujeme okamžite funkčné riešenia a možnosť tankovať palivá, ktoré sú dostupné na Slovensku, a pri ktorých sa ideálne aj recykluje vyrobený odpad. Ak Biojazda potvrdí rovnakú alebo porovnateľnú prevádzkovú efektivitu ako pri klasickej nafte v Yellow Express určite budeme pokračovať v nákupe ďalších ekologických vozidiel.

Čo by ste odporučili autodopravcom, prevádzkovateľom autobusovej dopravy či samosprávam?

Aby nečakali a už dnes pristupovali k svojmu podnikaniu viac ekologicky. Osobná a nákladná doprava budú na Slovensku najbližších desať rokov dominantné, preto investujme aspoň tak, ako investovala západná Európa pred piatimi rokmi a budujme infraštruktúru pre palivá, ktoré už sú dostupné a majú reálne využitie už teraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 977
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 417
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 050
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 331
  5. Po Slovensku na motorke 6 713
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 329
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 032
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 765
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 4 073
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 195
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Brankár Peter Solnička (s dresom v rukách) odchytal posledný zápas za Spartak Myjava.

Prehľad výsledkov krajských futbalových líg.


13m
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Zároveň povedal, že už teraz sa robia opatrenia, aby sa prípadná tretia vlna pandémie čo najviac eliminovala.


TASR 1 h
ilustračné foto Petit Press

Banský areál v Handlovej chce mesto po ukončení ťažby uhlia zrevitalizovať a premeniť na priemyselnú zónu.


TASR 2 h
Letecký pohľad na Kúpeľný ostrov, Piešťany

Len máloktorí z tisícov návštevníkov, ktorí sa v Piešťanoch zastavia pri lákadle kúpeľného parku - dvoch termálnych jazierkach s leknami, má povedomie o ich pôvode.


TASR 4 h