Slovenský autodopravca: Nečakajte a už dnes pristupujte k svojmu vozovému parku ekologicky

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu. (Zdroj: Foto – Biojazda.sk)

Navonok obyčajný kamión je uspôsobený na 100 % biopalivo, vďaka ktorému dokáže z jazdy vyprodukovať nula gramov emisií skleníkových plynov. Prichádza v situácii, kedy riešenie pre jedného z najväčších emisných znečisťovateľov, akým je cestná doprava, hľadajú EÚ inštitúcie, vlády, autodopravcovia aj automobilky. Slovenský autodopravca Yellow Express spustil testovací projekt Biojazda.sk, aby si riešenie overil v praxi. Čo si od neho sľubuje a ako to pomôže nákladnej doprave na Slovensku, hovorí PAVOL PIEŠŤANSKÝ, riaditeľ spoločnosti.

Ako ste došli k nápadu vyskúšať 100 % bionaftu B100?

Už dávnejšie hľadáme možnosti ako efektívne ozeleniť vozový park. Rastúca cestná doprava bez alternatívneho pohonu nie je dlhodobo udržateľná. Pre lepšiu predstavu: v roku 2019 najazdili nákladné vozidlá na Slovensku 2,7 miliardy kilometrov, čím do ovzdušia vypustili minimálne 1,5 milióna ton emisií CO2. O desať rokov sa doprava zdvoj- až strojnásobí a nárast emisií CO2 bude predstavovať až 4,5 milióna ton CO2. Preto nečakáme, kým regulátori nariadia nejaké opatrenia a inšpirujeme sa aj inými štátmi únie, kde dlhodobo zavádzajú alternatívne palivá do komerčnej premávky.

A prečo práve bionafta?

Hľadáme funkčné a ekonomicky udržateľné riešenie. S touto ideou som kontaktoval Združenie pre výrobu a využitie biopalív a tí ma nasmerovali na výrobcu biopalív Meroco, ktorý vyrába bionaftu udržateľným spôsobom zo slovenských surovín. Biopalivo je obnoviteľný zdroj energie, ktorý v porovnaní s fosílnym zabezpečuje radikálne zníženie emisií skleníkových plynov. A hlavne, dá sa uviesť do praxe rýchlejšie ako iné alternatívy, keďže nevyžadujú budovanie novej nákladnej distribučnej infraštruktúry a dostupné je aj výrobné a servisné zázemie pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Čo testujete Biojazdou?

Vozidlo bude fungovať v cestnej doprave jeden rok, počas ktorého budeme vyhodnocovať spotrebu, náklady na údržbu, servisný interval, aj subjektívne vnímanie vodičov. Predpokladáme zníženie emisií CO2 až o 60 – 90 % oproti fosílnej nafte. Pripomínam, že tieto emisie rátame z celého životného cyklu paliva B100, čo je zásadný rozdiel voči niektorým alternatívnym palivám, kde sa táto metodika dodnes nepoužíva.

Ktoré alternatívne pohony vozidiel ste už skúšali?

Skúšali sme LNG ťahač, no keď sme riešili možnosti tankovania, našli sme na Slovensku jedno miesto. Z tohto pohľadu patríme asi medzi najhoršie krajiny v EÚ. Chceme podporovať vodík, ale palivo, ktoré celá EÚ používa už desať rokov, nevieme doma natankovať. Ako keby sme sa snažili preskočiť postupnosť krokov.

Ako to myslíte?

Chceme byť lídrami vo vodíkovom pohone, pri ktorom existujú len prototypy nákladných vozidiel a vsádzajúc na túto kartu má Slovensko v pláne vyčerpať zdroje z EÚ a Plánu obnovy. Odborníkom musí byť ale jasné, že najbližšie roky po slovenských cestách vodíkové nákladné vozidlo jazdiť nebude. Ale späť k LNG. Prerábkou zemného plynu dostanete produkt, ktorý má emisnú stopu. Preto budúcnosť vidíme len v bio LNG, lenže toto palivo sa teraz vôbec nedá na Slovensku natankovať a cena vozidla jazdiaceho na toto palivo je o 30 % vyššia než cena klasického naftového vozidla a to by nám na lokálnych slovenských prepravách zničilo ekonomiku prevádzky.

Tak to už veľa možností neostalo.

Hľadali sme ďalej auto s nižšími emisiami a s cenou porovnateľnou ako pri naftovej verzii. Alternatívu sme našli vo Švédsku - ťahač na B100, čiže 100 % bionaftu. Vozidlo sme sa rozhodli uviesť do prevádzky ako prví na Slovensku.

Čo potom, keď projekt Biojazda.sk bude efektívny?

Budeme bojovať za také podmienky pre slovenských dopravcov, aby boli motivovaní a mohli meniť staré nákladné vozidlá za nové ekologickejšie. Veď dnes jazdí cca 50 % vozidiel s emisnou triedou Euro 5 a staršou. Druhých cca 50 % nákladných vozidiel je s emisnou triedou Euro 6 (platnou od 2013) a má do/okolo 8 rokov. Sme pripravení presviedčať zodpovedných, že potrebujeme okamžite funkčné riešenia a možnosť tankovať palivá, ktoré sú dostupné na Slovensku, a pri ktorých sa ideálne aj recykluje vyrobený odpad. Ak Biojazda potvrdí rovnakú alebo porovnateľnú prevádzkovú efektivitu ako pri klasickej nafte v Yellow Express určite budeme pokračovať v nákupe ďalších ekologických vozidiel.

Čo by ste odporučili autodopravcom, prevádzkovateľom autobusovej dopravy či samosprávam?

Aby nečakali a už dnes pristupovali k svojmu podnikaniu viac ekologicky. Osobná a nákladná doprava budú na Slovensku najbližších desať rokov dominantné, preto investujme aspoň tak, ako investovala západná Európa pred piatimi rokmi a budujme infraštruktúru pre palivá, ktoré už sú dostupné a majú reálne využitie už teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  4. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  5. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  7. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  8. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 042
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 721
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 4 418
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 491
  5. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 412
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 280
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 155
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jakub Cipko: Ako Blackout od Britney Spears zmenil popovú hudbu
  2. Elena Antalová: Budúci ďalší skvelý stranícky šéf Kollár
  3. Martina Paulenová: Tá, čo nosí v bežeckom batohu fonendoskop
  4. ASEKOL SK: Medzinárodný deň elektroodpadu ako riešenie na otázku: kam s tou nefunkčnou elektronikou?
  5. Milan Removčík: Slanské vrchy a opálové bane
  6. Jolana Čuláková: Hancko ukázal, ako má vyzerať správny chlap. Takého futbalistu ešte Slovensko nemalo.
  7. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 12
  8. Irena Šimuneková: Hrad Dobrá Voda, tichý strážca Malých Karpát
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 731
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 16 865
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 12 663
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 256
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 6 267
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 670
  7. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 5 646
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 705
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu