Slovenský autodopravca: Nečakajte a už dnes pristupujte k svojmu vozovému parku ekologicky

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu. (Zdroj: Foto – Biojazda.sk)

Navonok obyčajný kamión je uspôsobený na 100 % biopalivo, vďaka ktorému dokáže z jazdy vyprodukovať nula gramov emisií skleníkových plynov. Prichádza v situácii, kedy riešenie pre jedného z najväčších emisných znečisťovateľov, akým je cestná doprava, hľadajú EÚ inštitúcie, vlády, autodopravcovia aj automobilky. Slovenský autodopravca Yellow Express spustil testovací projekt Biojazda.sk, aby si riešenie overil v praxi. Čo si od neho sľubuje a ako to pomôže nákladnej doprave na Slovensku, hovorí PAVOL PIEŠŤANSKÝ, riaditeľ spoločnosti.

Ako ste došli k nápadu vyskúšať 100 % bionaftu B100?

Už dávnejšie hľadáme možnosti ako efektívne ozeleniť vozový park. Rastúca cestná doprava bez alternatívneho pohonu nie je dlhodobo udržateľná. Pre lepšiu predstavu: v roku 2019 najazdili nákladné vozidlá na Slovensku 2,7 miliardy kilometrov, čím do ovzdušia vypustili minimálne 1,5 milióna ton emisií CO2. O desať rokov sa doprava zdvoj- až strojnásobí a nárast emisií CO2 bude predstavovať až 4,5 milióna ton CO2. Preto nečakáme, kým regulátori nariadia nejaké opatrenia a inšpirujeme sa aj inými štátmi únie, kde dlhodobo zavádzajú alternatívne palivá do komerčnej premávky.

A prečo práve bionafta?

Hľadáme funkčné a ekonomicky udržateľné riešenie. S touto ideou som kontaktoval Združenie pre výrobu a využitie biopalív a tí ma nasmerovali na výrobcu biopalív Meroco, ktorý vyrába bionaftu udržateľným spôsobom zo slovenských surovín. Biopalivo je obnoviteľný zdroj energie, ktorý v porovnaní s fosílnym zabezpečuje radikálne zníženie emisií skleníkových plynov. A hlavne, dá sa uviesť do praxe rýchlejšie ako iné alternatívy, keďže nevyžadujú budovanie novej nákladnej distribučnej infraštruktúry a dostupné je aj výrobné a servisné zázemie pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Čo testujete Biojazdou?

Vozidlo bude fungovať v cestnej doprave jeden rok, počas ktorého budeme vyhodnocovať spotrebu, náklady na údržbu, servisný interval, aj subjektívne vnímanie vodičov. Predpokladáme zníženie emisií CO2 až o 60 – 90 % oproti fosílnej nafte. Pripomínam, že tieto emisie rátame z celého životného cyklu paliva B100, čo je zásadný rozdiel voči niektorým alternatívnym palivám, kde sa táto metodika dodnes nepoužíva.

Ktoré alternatívne pohony vozidiel ste už skúšali?

Skúšali sme LNG ťahač, no keď sme riešili možnosti tankovania, našli sme na Slovensku jedno miesto. Z tohto pohľadu patríme asi medzi najhoršie krajiny v EÚ. Chceme podporovať vodík, ale palivo, ktoré celá EÚ používa už desať rokov, nevieme doma natankovať. Ako keby sme sa snažili preskočiť postupnosť krokov.

Ako to myslíte?

Chceme byť lídrami vo vodíkovom pohone, pri ktorom existujú len prototypy nákladných vozidiel a vsádzajúc na túto kartu má Slovensko v pláne vyčerpať zdroje z EÚ a Plánu obnovy. Odborníkom musí byť ale jasné, že najbližšie roky po slovenských cestách vodíkové nákladné vozidlo jazdiť nebude. Ale späť k LNG. Prerábkou zemného plynu dostanete produkt, ktorý má emisnú stopu. Preto budúcnosť vidíme len v bio LNG, lenže toto palivo sa teraz vôbec nedá na Slovensku natankovať a cena vozidla jazdiaceho na toto palivo je o 30 % vyššia než cena klasického naftového vozidla a to by nám na lokálnych slovenských prepravách zničilo ekonomiku prevádzky.

Tak to už veľa možností neostalo.

Hľadali sme ďalej auto s nižšími emisiami a s cenou porovnateľnou ako pri naftovej verzii. Alternatívu sme našli vo Švédsku - ťahač na B100, čiže 100 % bionaftu. Vozidlo sme sa rozhodli uviesť do prevádzky ako prví na Slovensku.

Čo potom, keď projekt Biojazda.sk bude efektívny?

Budeme bojovať za také podmienky pre slovenských dopravcov, aby boli motivovaní a mohli meniť staré nákladné vozidlá za nové ekologickejšie. Veď dnes jazdí cca 50 % vozidiel s emisnou triedou Euro 5 a staršou. Druhých cca 50 % nákladných vozidiel je s emisnou triedou Euro 6 (platnou od 2013) a má do/okolo 8 rokov. Sme pripravení presviedčať zodpovedných, že potrebujeme okamžite funkčné riešenia a možnosť tankovať palivá, ktoré sú dostupné na Slovensku, a pri ktorých sa ideálne aj recykluje vyrobený odpad. Ak Biojazda potvrdí rovnakú alebo porovnateľnú prevádzkovú efektivitu ako pri klasickej nafte v Yellow Express určite budeme pokračovať v nákupe ďalších ekologických vozidiel.

Čo by ste odporučili autodopravcom, prevádzkovateľom autobusovej dopravy či samosprávam?

Aby nečakali a už dnes pristupovali k svojmu podnikaniu viac ekologicky. Osobná a nákladná doprava budú na Slovensku najbližších desať rokov dominantné, preto investujme aspoň tak, ako investovala západná Európa pred piatimi rokmi a budujme infraštruktúru pre palivá, ktoré už sú dostupné a majú reálne využitie už teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 637
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 147
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 893
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 177
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 069
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 487
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 297
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 272
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  2. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  3. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  4. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  6. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  7. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  8. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 969
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 048
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 474
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 883
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 8 028
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 022
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 261
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 508
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  1. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  2. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  3. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  4. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  6. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  7. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  8. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 969
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 048
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 474
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 883
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 8 028
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 022
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 261
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 508
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu