Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Slovenský autodopravca: Nečakajte a už dnes pristupujte k svojmu vozovému parku ekologicky

Na cesty vyrazil kamión, ktorý sľubuje zníženie emisií „zo stovky na nulu v sekunde“.

Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu.Pilotný projekt Biojazda.sk testuje ekologický pohon kamióna na 100 % bionaftu. (Zdroj: Foto – Biojazda.sk)

Navonok obyčajný kamión je uspôsobený na 100 % biopalivo, vďaka ktorému dokáže z jazdy vyprodukovať nula gramov emisií skleníkových plynov. Prichádza v situácii, kedy riešenie pre jedného z najväčších emisných znečisťovateľov, akým je cestná doprava, hľadajú EÚ inštitúcie, vlády, autodopravcovia aj automobilky. Slovenský autodopravca Yellow Express spustil testovací projekt Biojazda.sk, aby si riešenie overil v praxi. Čo si od neho sľubuje a ako to pomôže nákladnej doprave na Slovensku, hovorí PAVOL PIEŠŤANSKÝ, riaditeľ spoločnosti.

Ako ste došli k nápadu vyskúšať 100 % bionaftu B100?

Už dávnejšie hľadáme možnosti ako efektívne ozeleniť vozový park. Rastúca cestná doprava bez alternatívneho pohonu nie je dlhodobo udržateľná. Pre lepšiu predstavu: v roku 2019 najazdili nákladné vozidlá na Slovensku 2,7 miliardy kilometrov, čím do ovzdušia vypustili minimálne 1,5 milióna ton emisií CO2. O desať rokov sa doprava zdvoj- až strojnásobí a nárast emisií CO2 bude predstavovať až 4,5 milióna ton CO2. Preto nečakáme, kým regulátori nariadia nejaké opatrenia a inšpirujeme sa aj inými štátmi únie, kde dlhodobo zavádzajú alternatívne palivá do komerčnej premávky.

A prečo práve bionafta?

Hľadáme funkčné a ekonomicky udržateľné riešenie. S touto ideou som kontaktoval Združenie pre výrobu a využitie biopalív a tí ma nasmerovali na výrobcu biopalív Meroco, ktorý vyrába bionaftu udržateľným spôsobom zo slovenských surovín. Biopalivo je obnoviteľný zdroj energie, ktorý v porovnaní s fosílnym zabezpečuje radikálne zníženie emisií skleníkových plynov. A hlavne, dá sa uviesť do praxe rýchlejšie ako iné alternatívy, keďže nevyžadujú budovanie novej nákladnej distribučnej infraštruktúry a dostupné je aj výrobné a servisné zázemie pre vozidlá so spaľovacími motormi.

Čo testujete Biojazdou?

Vozidlo bude fungovať v cestnej doprave jeden rok, počas ktorého budeme vyhodnocovať spotrebu, náklady na údržbu, servisný interval, aj subjektívne vnímanie vodičov. Predpokladáme zníženie emisií CO2 až o 60 – 90 % oproti fosílnej nafte. Pripomínam, že tieto emisie rátame z celého životného cyklu paliva B100, čo je zásadný rozdiel voči niektorým alternatívnym palivám, kde sa táto metodika dodnes nepoužíva.

Ktoré alternatívne pohony vozidiel ste už skúšali?

Skúšali sme LNG ťahač, no keď sme riešili možnosti tankovania, našli sme na Slovensku jedno miesto. Z tohto pohľadu patríme asi medzi najhoršie krajiny v EÚ. Chceme podporovať vodík, ale palivo, ktoré celá EÚ používa už desať rokov, nevieme doma natankovať. Ako keby sme sa snažili preskočiť postupnosť krokov.

Ako to myslíte?

Chceme byť lídrami vo vodíkovom pohone, pri ktorom existujú len prototypy nákladných vozidiel a vsádzajúc na túto kartu má Slovensko v pláne vyčerpať zdroje z EÚ a Plánu obnovy. Odborníkom musí byť ale jasné, že najbližšie roky po slovenských cestách vodíkové nákladné vozidlo jazdiť nebude. Ale späť k LNG. Prerábkou zemného plynu dostanete produkt, ktorý má emisnú stopu. Preto budúcnosť vidíme len v bio LNG, lenže toto palivo sa teraz vôbec nedá na Slovensku natankovať a cena vozidla jazdiaceho na toto palivo je o 30 % vyššia než cena klasického naftového vozidla a to by nám na lokálnych slovenských prepravách zničilo ekonomiku prevádzky.

Tak to už veľa možností neostalo.

Hľadali sme ďalej auto s nižšími emisiami a s cenou porovnateľnou ako pri naftovej verzii. Alternatívu sme našli vo Švédsku - ťahač na B100, čiže 100 % bionaftu. Vozidlo sme sa rozhodli uviesť do prevádzky ako prví na Slovensku.

Čo potom, keď projekt Biojazda.sk bude efektívny?

Budeme bojovať za také podmienky pre slovenských dopravcov, aby boli motivovaní a mohli meniť staré nákladné vozidlá za nové ekologickejšie. Veď dnes jazdí cca 50 % vozidiel s emisnou triedou Euro 5 a staršou. Druhých cca 50 % nákladných vozidiel je s emisnou triedou Euro 6 (platnou od 2013) a má do/okolo 8 rokov. Sme pripravení presviedčať zodpovedných, že potrebujeme okamžite funkčné riešenia a možnosť tankovať palivá, ktoré sú dostupné na Slovensku, a pri ktorých sa ideálne aj recykluje vyrobený odpad. Ak Biojazda potvrdí rovnakú alebo porovnateľnú prevádzkovú efektivitu ako pri klasickej nafte v Yellow Express určite budeme pokračovať v nákupe ďalších ekologických vozidiel.

Čo by ste odporučili autodopravcom, prevádzkovateľom autobusovej dopravy či samosprávam?

Aby nečakali a už dnes pristupovali k svojmu podnikaniu viac ekologicky. Osobná a nákladná doprava budú na Slovensku najbližších desať rokov dominantné, preto investujme aspoň tak, ako investovala západná Európa pred piatimi rokmi a budujme infraštruktúru pre palivá, ktoré už sú dostupné a majú reálne využitie už teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 191
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 103
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 7 188
  4. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 4 955
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 784
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 263
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 4 140
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Mestský úrad v Martine.

Uchádzačov o primátorské kreslo bude tento rok zrejme menej.


11 h
Vizualizácia.

Do areálu vstúpil ďalší investor.


11 h
Víťazní tím Kondela

Liga zamestnancov pokračovala ôsmym turnajom.


15 h
Ilustračná fotografia.

Suma pri narodení každého ďalšieho dieťaťa zostáva 200-eurová.


TASR 17 h

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Aj žraloky sú tu od prvohôr
  2. Anton Kaiser: Klaňanie troch kráľov v umeleckej tvorbe Františka Horniaka
  3. Elena Antalová: Medvede a diviaky sa dohodnú
  4. Sabina Rehušová: Čakám Ťa v Budve.
  5. Lucia Žárska: Medvedia nálada na trhu
  6. Věra Tepličková: Keď sa rodina postará o svoj najslabší článok
  7. Marcel Horný: 1984 Košúty 2, časť prvá: Attilák
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Dobré spravovanie na Slovensku – nový projekt ÚVP v spolupráci s Radou Európy
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 896
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 346
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 079
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 717
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 643
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 926
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 797
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 660
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: Aj žraloky sú tu od prvohôr
  2. Anton Kaiser: Klaňanie troch kráľov v umeleckej tvorbe Františka Horniaka
  3. Elena Antalová: Medvede a diviaky sa dohodnú
  4. Sabina Rehušová: Čakám Ťa v Budve.
  5. Lucia Žárska: Medvedia nálada na trhu
  6. Věra Tepličková: Keď sa rodina postará o svoj najslabší článok
  7. Marcel Horný: 1984 Košúty 2, časť prvá: Attilák
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Dobré spravovanie na Slovensku – nový projekt ÚVP v spolupráci s Radou Európy
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 896
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 346
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 079
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 717
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 643
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 926
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 797
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 660
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu