
Kúpila som dcére bavlnené nohavice v obchode s detským tovarom. Keď som ich po prvý raz oprala, pričom som postupovala podľa označenia na tovare a dodržala som aj teplotu prania, zbehli sa natoľko, že ich dcéra už neoblečie. Tovar som chcela v obchode vrátiť a požadovala som aj vrátenie peňazí, no tam mi reklamáciu neuznali. Vraj som určite nohavice zle prala. Nie som si vedomá pochybenia a reklamáciu chcem uplatniť. Kam sa môžem ešte obrátiť? Viera O.

Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia. Bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením.

Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie.
Pokiaľ ste teda uplatnili reklamáciu v lehote do 12 mesiacov od kúpy, predávajúci mohol vašu reklamáciu zamietnuť len v prípade, ak si dal urobiť odborné vyjadrenie. Náklady na takéto vyjadrenie hradí bez ohľadu na jeho výsledok vždy predávajúci. Predávajúci je zároveň
Na otázky odpovedajú:
- JUDr. Silvia Tatarková, advokátka
- Mgr. Ing. Ondrej Randiak, advokátsky koncipient
- Miroslav Mazúch, právny asistent
povinný vám poskytnúť kópiu takéhoto vyjadrenia.
Pokiaľ predávajúci takýmto spôsobom nepostupoval a vašu reklamáciu bez odborného posúdenia zamietol, máte možnosť domáhať sa svojich práv. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa má spotrebiteľ právo obrátiť sa s cieľom ochrany svojich spotrebiteľských práv na subjekt alternatívneho riešenia sporov. Zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov je vedený na stránke Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Využiť tiež môžete online platformu na riešenie spotrebiteľských sporov. Spotrebiteľ má taktiež možnosť obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Uvedenými spôsobmi nie je dotknutá možnosť spotrebiteľa domáhať sa svojich práv na súde.

S otcom som sa dohodol, že si od neho kúpim auto. Musíme o tom spísať zmluvu? Patrik K.
Podľa ustanovení Občianskeho zákonníka musia mať písomnú formu zmluvy o prevodoch nehnuteľností alebo aj iné zmluvy, pre ktoré to vyžaduje zákon alebo dohoda účastníkov. Písomné vyhotovenie kúpnej zmluvy, ktorej predmetom je vozidlo, nie je nevyhnutné. V prípade, že ste sa nedohodli na písomnej forme zmluvy so svojím otcom, písomné uzatvorenie kúpnej zmluvy nie je potrebné. Pri prepise auta v okrese, sú prítomní obaja účastníci evidenčného úkonu, teda pôvodný aj nový držiteľ (predávajúci aj kupujúci ), aj s dokladmi totožnosti.
