Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

(Zdroj: Ilustr.foto: Shutterstock)

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

Závažnosť problému fajčenia detí a mladistvých potvrdzuje aj aktuálny prieskum agentúry FOCUS. Skúsenosti s fajčením priznalo až 40 % opýtaných mladých ľudí vo veku 15 – 17 rokov. Tretina z nich začala dokonca fajčiť vo veku menej ako 15 rokov. Fajčenie maloletých tak ešte viac otvára nutnosť celospoločenskej diskusie, ako aj tému našej ľahostajnosti.

Aktuálne zistenia prieskumu, vyjadrenia obchodníkov, kontrolných orgánov či mystery situácií poukazujú na dôležitú skutočnosť - dospelí zatvárajú oči pred fajčením detí, zľahčujú ho a tvária sa, že ich sa netýka. Omyl. Fajčenie detí a mladistvých je problémom nás všetkých. Pomôcť riešiť problém fajčenia detí a mladistvých môžeme jedine spoločne. „Zvlášť dôležitý je prístup dospelých, prevažne fajčiarov a kamarátov, ktorí mladistvým cigarety ponúknu alebo kúpia, či predajú“ hovorí Bohumila Tauchmannová, ambasádorka iniciatívy Na veku záleží.

SOCIÁLNY EXPERIMENT: Dali by ste jej ...?

Iniciatíva Na veku záleží, v spolupráci s youtuberom Matúšom Okajčekom, známym pod menom To je ten náš Matúš, pripravili sociálny experiment. Do ulíc Nitry a Trnavy „poslali“ neplnoleté volavky, Dobromilu a Eliáša, ktorí si pred skrytou kamerou pýtali od náhodných okoloidúcich fajčiarov cigaretu.

„Výsledok experimentu bol alarmujúci - približne 95 % dospelých fajčiarov bez problémov, bez otázky na vek, dokonca aj v prítomnosti vlastných detí, dalo našim volavkám cigaretu,“ hovorí Matúš.

Smutný je nielen výsledok experimentu, ale aj komentáre, ktoré pribúdajú pod jeho videom na YouTube pod názvom Dali by ste jej... Doteraz ho videlo takmer 170 000 ľudí. Diskutujúci označili toto konanie fajčiarov za empatické a zľahčovali poskytnutie cigarety mladistvým tým, že sú aj horšie drogy.

TABAKOVÁ MLÁDEŽ

Aj exkluzívny reprezentatívny dotazníkový prieskum agentúry FOCUS pre iniciatívu Na veku záleží, zameraný na fajčenie mladých Slovákov vo veku 15 – 17, dosvedčuje, že mladiství sa k cigaretám dostávajú vo veľkej miere cez svojich najbližších dospelých.

„Takmer dve tretiny (61 %) mladistvých fajčiarov tvrdí, že cigarety získavajú od svojich rovesníkov a kamarátov alebo od dospelých kamarátov (58 %). Najčastejšie však 15-ročné deti. S vekom rastie počet mladistvých (49 %), ktorí nemajú problém kúpiť si tabakové výrobky sami priamo v trafike, obchode, krčme, či na čerpacích staniciach,“ hodnotí výsledky prieskumu Martin Slosiarik z agentúry FOCUS.

Pomenovanie TABAKOVÁ MLÁDEŽ má tiež oporu v číslach. Iba tretina mladých, presne 36 %, nikdy cigaretu nevyskúšala. FOCUS PRIESKUM PRINIESOL ZÁROVEŇ ĎALŠIE ZÁVERY1:

  • Skúsenosti s fajčením v prieskume potvrdilo 40 % mladistvých Slovákov vo veku 15 až 17 rokov, pričom až 26 % ich fajčí pravidelne - denne alebo niekoľkokrát za týždeň. Nárast počtu fajčiarov ide s vekom – kým 15-ročných pravidelné fajčí približne 5%, v šestnástich rokoch je to už okolo 10 % a v sedemnástich už spomínaná štvrtina.
  • Denne viac fajčia mladí muži (18 %), ako ženy (10 %) a zdá sa, že vplyv na fajčenie má aj typ školy, ktorú navštevujú – až štvrtinu denných fajčiarov tvoria študenti stredných odborných škôl.
  • Viac ako tretina opýtaných mladistvých začala fajčiť ešte pre svojimi 15. narodeninami a to rovnako chlapci ako dievčatá.
  • 89 % opýtaných neplnoletých detí fajčí klasické cigarety
  • Mladiství fajčia väčšinou vonku s kamarátmi a partiou (87 %) a kamaráti sú tiež najčastejším dôvodom, prečo mladí fajčia - 43 % uviedlo kamarátov ako prvý dôvod, 21 % ako druhý dôvod.

Výsledky aktuálneho Focus prieskumu dopĺňajú aj údaje z medzinárodných štúdií Úradu verejného zdravotníctva2, ktorý už od roku 2006 monitoruje fajčenie detí vo veku 11 - 14 rokov.

„Viac ako polovica slovenských detí (58,7 %) v školskom veku 11 – 14 rokov skúsilo niekedy cigaretu. Tretina z nich (35 %) fajčí aspoň raz mesačne. Denne fajčí až štvrtina (24,8 %) žiakov základných škôl v tínedžerskom veku,“ dodáva Róbert Ochaba, vedúci odboru ochrany zdravia Úradu verejného zdravotníctva SR a pokračuje: „V porovnaní s obdobím pred 15 rokmi však môžeme povedať, že trend výskytu fajčenia u žiakov sa pomaly znižuje. Pokračovať v tomto trende je nevyhnutné, a to bez zapojenia všetkých zainteresovaných strán, vrátane širokej verejnosti, nie je možné.“

(Zdroje: 1Focus reprezentatívny dotazníkový prieskum: Mladí ľudia vo veku 15-17 rokov a fajčenie / vzorka: 515 mladých ľudí / marec 2020 a aktualizácia august 2020 a 2ÚVZ: výsledky TAD2 z rokov 2006-2018 – výskyt užívania alebo abúzu legálnych a nelegálnych drog)

ČO NA TO VÝROBCOVIA, OBCHODNÍCI A KONTROLNÉ ORGÁNY?

Kontrolujú, robia prevenciu a osvetu. „Výrobcovia tabakových výrobkov veľmi intenzívne spolupracujú na príprave legislatívy, sebaregulačne nadstavujú vlastné prísne etické pravidlá a sú aktívne v oblasti osvety. Príkladom je spoločnosť Philip Morris, ktorá stojí od začiatku pri vzniku iniciatívy Na veku záleží,“ spresňuje Bohumila Tauchmanová a dodáva aké kroky robia obchodníci: „Predajcovia majú okrem zákonnej povinnosti aj osobitý záujem nepredávať cigarety a tabakové výrobky mladistvým. Najmä obchodné reťazce majú zodpovedné vzdelávanie v oblasti predaja tabakových výrobkov a príslušnej legislatívy ako súčasť vstupného vzdelávacieho modulu pre nových zamestnancov a okrem vlastných školení už v spolupráci s Iniciatívou od jej vzniku zaškolili takmer 250 000 predavačov.“

Viac ako dve desaťročia osvetovej práce iniciatívy Na veku záleží prinieslo okrem iného pokles miery pochybenia obchodníkov z 89 % v roku 2004 na 23 % v roku 2017 pri predaji tabakových výrobkov neplnoletým. Nesmierne dôležitú úlohu vo vzdelávaní a prevencii zohrávajú, rovnako od vzniku iniciatívy jej hlavní partneri – Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá realizuje pravidelné kontroly a mystery shoppingy u predajcov a Úrad verejného zdravotníctva.

ZODPOVEDNOSŤ MÁME VŠETCI

„Závery prieskumu, ako aj skúsenosti z ďalších preventívnych aktivít iniciatívy Na veku záleží však poukazujú na skutočnosť, že zodpovedný prístup výrobcov, vzdelávanie predajcov, prísna legislatíva a kontroly štátnych orgánov nemôžu byť jediné, ktoré majú problém fajčenia detí a mladistvých riešiť,“ prízvukuje Bohumila Tauchmannová. I napriek tomu, že výsledky kontrol sú každým rokom lepšie, Iniciatíva považuje za potrebné neustále hovoriť o tejto téme, až kým ako spoločnosť nedosiahneme hlavný cieľ iniciatívy – zmenu etického správania smerom k prirodzenému odmietnutiu tolerovania predaja aj poskytnutia tabakových výrobkov neplnoletým.

SÚŤAŽNÁ ANKETA

Ceny v súťaži:

  • 10x digitálne predplatné SME.sk v hodnote 39,90€, ktoré vám umožní počas nasledujúcich 12 mesiacov denne bezplatne čítať 35 webov (vrátane Sme, Slovak Spectator regionálnych webov týždenníkov MY a denníka Korzár)
  • 30x digitálne predplatné MY PLUS v hodnote 19€, ktoré vám umožní počas nasledujúcich 12 mesiacov denne bezplatne čítať 27 spravodajských webov týždenníkov MY po celom Slovensku a získať tak prístup k jedinečným informáciám z oblasti komunálnej politiky, kultúry a športu a čítačke PDF titulov v elektronickej verzii.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 024
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 897
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 093
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 850
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 142
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 749
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 481
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 478
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 084
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 076
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 580
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu