Sadnúť si v podniku „na jedno osviežujúce“ s priateľmi, bude mať svoje obmedzenia kvôli pokračujúcim prísnym hygienickým opatreniam. Pomáhať prevádzkam bude naďalej potrebné. Rovnako tak bude nevyhnutné obnoviť dôveru zákazníkov a posmeliť ich k návratu do svojich obľúbených podnikov.
Korona „pripravila“ gastro prevádzky, pivovary, výrobcov nealko nápojov, ale aj ďalších dodávateľov a zákazníkov o začiatok pivnej sezóny, ktorá prichádza na jar s pekným počasím.
„Leto je najdôležitejšou sezónou pre pivovary. Počas letnej sezóny vypijú Slováci približne dve tretiny celkovej ročnej spotreby piva. Keďže v tomto období hrá významnú úlohu gastro sektor, tá tohtoročná bude sotva taká, ako ju poznáme. Podľa odhadov našich pivovarov bude jej nábeh pomalý,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia piva a sladu.
Pár tipov ako možno pomôcť letnej sezóne
- Choďte na jedno a pozvite naň každého, s kým ste sa nemali možnosť stretnúť počas korony, a ani pred ňou.
- Podporte svoj pub a urobte si rezerváciu vopred, najlepšie na niekoľko návštev.
- Urobte promo svojmu obľúbenému podniku a odporučte ho známym a priateľom
- Urobte si s priateľmi alko či nealko ochutnávku rôznych nápojov a skúste ich párovať s vhodným typom jedál.
PIVO POČAS KORONA KRÍZY
Marcové náhle zavretie väčšiny gastro prevádzok a hotelov sa odrazilo v poklese predaja piva v gastro sektore o približne 95 % - najmä čapovaného piva v sudoch a tankoch.
Na druhej strane vzrástol predaj baleného piva v obchodoch, čo bolo vo veľkej miere odrazom zvýšených nákupov domácností kvôli karanténam a homeofficom. Keďže však maloobchodný predaj má nižšiu profitabilitu, tento nárast nevykompenzoval pivovarom pokles predaja piva v segmente gastra a hotelov.
Aj počas pandémie zostali najobľúbenejšími kategóriami 10-stupňové výčapné pivo a nealkoholické radlery. Zvýšený záujem zaznamenali pivovary o lokálne značky.
LETNÁ SEZÓNA
Vývoj letnej sezóny bude závisieť od rôznych faktorov vrátane situácie v gastrosektore.
„V prvom rade bude dôležité, aký bude rozsah hygienických opatrení v prevádzkach a ako dlho budú platiť. V druhom rade ako sa budú otvárať hranice a tým pádom rozbiehať dovolenková a turistická sezóna u nás. V neposlednom rade aj to, či pomoc štátu bude citeľne sanovať straty, ktoré gastro prevádzky utŕžili kvôli korona opatreniam,“ spresňuje Jana Shepperd.
Na predaji piva a ďalších alkoholických či nealkoholických nápojov počas leta majú významný podiel aj festivaly, či iné kultúrne a spoločenské akcie, ktoré budú kvôli pandémii presunuté na ďalšie leto.
MUSÍME SI POMÁHAŤ
Podnikatelia a dodávatelia v gastrosektore vnímajú potrebnú pomoc v dvoch rovinách. Jednou je obnovenie dôvery zákazníkov a ich ochoty „ísť von“ s priateľmi bez toho, aby porušili hygienické opatrenia. Druhou sú rôzne riešenia, ktoré pomôžu zredukovať straty pre pivárne, reštaurácie, pivovary, výrobcov alko a nealko nápojov a zároveň neohrozia zdravie spotrebiteľov či zamestnancov. „Napríklad naše pivovary sa snažia maximálne vychádzať v ústrety gastro prevádzkam a byť nápomocné pri naštartovaní prevádzok, aby spĺňali nové hygienické štandardy.
Pripravené sú rôzne štartovacie balíčky, marketingová podpora, ale aj ústretovosť v oblasti splatnosti platieb a fakturácie. Sily spojili aj viaceré združenia podnikateľov a dodávateľov v gastre, ktorí teraz komunikujú s relevantnými rezortami s cieľom vytvoriť národný plán pre systémovú a dlhodobú obnovu nielen pre gastro sektor, ale celý cestovný ruch. Každý milovník piva však môže tiež podať pomocnú ruku tým, že navštívi svoj obľúbený podnik. Ísť na pivo tak dostane ďalší rozmer,“ dodáva Jana Shepperd.
POMOC CEZ #PodporSvojPub
Na pomoc a podporu prevádzkam v tomto neľahkom období prišli aj viaceré aktivity. Združenia výrobcov piva i nealkoholických nápojov spojili sily výrobcov a dodávateľov do gastro sektora a po Veľkej noci odštartovali spoločnú online platformu #PodporSvojPub.
Prostredníctvom tejto platformy mohli „štamgasti“ finančne podporiť svoj obľúbený podnik a kúpou poukazu na budúcu spotrebu – posedenie pri pive s kolegami, pri káve s kamarátkou alebo rodinný obed v reštaurácii.
Samotná iniciatíva sa skončila uvoľnením 4. fázy korona opatrení a otvorením gastroprevádzok. Od vtedy, až do 27. augusta 2020, si však verní zákazníci môžu uplatniť nakúpené poukazy vo svojom obľúbenom podniku, ktorý podporili. Ďakujeme každej pomoci a podpore. Vďaka vám a iniciatíve získalo takmer 500 zapojených prevádzok finančnú pomoc vo výške skoro 17 000 €.
Iniciatívu #PodporSvojPub , okrem členských pivovarov združenia - HEINEKEN Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko a Pivovar Steiger – podporili ďalší významní výrobcovia dodávatelia do gastro segmentu, konkrétne, BUDIŠ, Coca-Cola, Kofola, Lunys, Mattoni 1873, Staropramen – Slovakia, ST. NICOLAUS. Garanciu nad projektom zároveň prebrali aj sektorové združenia: Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska, Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd a Potravinárska komora Slovenska.