Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Súťažné podklady na výber zhotoviteľa tunela Višňové sú už pripravené

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou ich využitia je dokončenie stavby do roku 2023.

Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž.Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž. (Zdroj: Foto: archív MY)

Na stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel na Slovensku, sa nepracuje. Po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v marci tohto roka ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha, pre neuspokojivý postup výstavby, chystá tender na nového zhotoviteľa. Potvrdila nám to hovorkyňa Michaela Michalová.

Strážia, monitorujú, pripravujú súťaž

„V súčasnosti stavba stojí. Vykonávajú sa iba práce smerujúce k ochrane majetku a už hotových konštrukcií, napríklad stráženie staveniska, geotechnický a geodetický monitoring.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podklady sú na stránke ÚVO s cieľom konať transparentne a s predstihom motivovať stavebné spoločností k účasti pri súťaži.

MICHAELA MICHALOVÁ

NDS už dokončila súťažné podklady, ktoré prerokovali aj s INEKO. Skontrolovať ich dali aj Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstvu dopravy.

„Podklady boli zverejnené na pripomienkovanie na stránke ÚVO s cieľom konať maximálne transparentne a motivovať s dostatočným predstihom stavebné spoločností k účasti pri samotnej súťaži, ako aj túto súťaž maximálne urýchliť.

Následne sa pristúpi k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku, čo predpokladáme v najbližších týždňoch,“ hovorí Michalová.

Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku je proces verejného obstarávania rozfázovaný na štyri etapy.

Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové.

Nasledovať bude súťaž na stredisko údržby vrátane operátorského pracoviska, ako tretie sa vyhlási verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na odpočívadlo Turie.

Skryť Vypnúť reklamu

Križovatka Lietavská Lúčka má otáznik

Netýka sa to však križovatky Lietavská Lúčka, ktorá je síce súčasťou úseku Lietavskú Lúčka – Dubná Skala, ale jej dokončenie je potrebné na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Preto by ju mal urobiť práve zhotoviteľ tohto úseku. O dodatku na tieto práce sa aktuálne rokuje.

Prečo sa to všetko stalo

Zaujímali sme sa, prečo situácia dospela do štádia, že zhotoviteľ zo stavby odišiel.

„Samotný zhotoviteľ nás oslovil s tým, že dielo nie je schopný dokončiť bez platieb nad rámec zmluvy bez akejkoľvek zákonnej opory. Informoval, že bez ďalšej dodatočnej platby nevie a nemôže pokračovať, pretože je v strate, ktorá mu každý deň rastie a on už túto stratu nechce a nemôže prehlbovať.

Zhotoviteľ nás žiadal od 120 do 160 mil. eur, ktoré ak mu dáme, bude pokračovať. Rozoberali sme podrobne všetky možnosti, bolo ich viacero, riešili sme to aj s Európskou komisiou, nakoniec, keď sme chceli pokračovať vo výstavbe, sme stáli len pred dvoma možnosťami – ukončiť zmluvu – po dobrom, alebo po zlom,“ informovala hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Každé iné riešenie ako ukončenie zmluvy by vraj znamenalo ešte viac času na dokončenie stavby, súdne spory, stratu eurofondov, nevyplatenie subdodávateľov. NDS mala jednoznačné priority – ochrana subdodávateľov, dokončenie diela, záchrana eurofondov. Postup bol odsúhlasený Európskou komisiou.

„Ide o ukážkový príklad, keď sa stretol neskúsený zhotoviteľ (jeden zahraničný, síce s celosvetovou pôsobnosťou, ale s prvou stavbou v SR bez poznatkov legislatívy a praxe v SR a bez znalosti slovenského stavebného trhu a druhý nováčik, pre ktorého bola stavba Višňového prvým diaľničným kontraktom) a nízka vysúťažená cena. Nízku cenu priznal zhotoviteľ hneď po podpísaní kontraktu. V priebehu výstavby sa ukázalo, že išlo o smrteľný koktejl,“ uzavrela Michalová.

Zhotoviteľ aktuálne hovorí o vysporiadaní dodávateľov na úrovni približne 96 percent, avšak NDS zatiaľ čaká na potvrdenie detailov.

Na dostavbu peniaze z Európy

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou využitia európskych fondov je dokončenie stavby do roku 2023. Pre vodičov, ktorí denne merajú vyťaženú cestu pod Strečnom, to bude obrovská úľava. Na dostavbu úseku treba ešte 540 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 945
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 679
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 309
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 206
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 759
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 691
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 404
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 374
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 294
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské tunely

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Euractiv Slovensko

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Tínedžérka premieňa elektroodpad na ozdobný hmyz.

23. jan
Ilustračné foto.

Lekárne ponúkajú antigénové testy, ktoré si pacienti môžu vykonať doma.

6 h
Zaistené drogy.

Pri protidrogových akciách obvinili štyri osoby.

4 h

Testovanie v priestoroch automobilky potrvá do utorka.

7 h