Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Súťažné podklady na výber zhotoviteľa tunela Višňové sú už pripravené

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou ich využitia je dokončenie stavby do roku 2023.

Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž.Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž.(Zdroj: Foto: archív MY)

Na stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel na Slovensku, sa nepracuje. Po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v marci tohto roka ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha, pre neuspokojivý postup výstavby, chystá tender na nového zhotoviteľa. Potvrdila nám to hovorkyňa Michaela Michalová.

Strážia, monitorujú, pripravujú súťaž

„V súčasnosti stavba stojí. Vykonávajú sa iba práce smerujúce k ochrane majetku a už hotových konštrukcií, napríklad stráženie staveniska, geotechnický a geodetický monitoring.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Podklady sú na stránke ÚVO s cieľom konať transparentne a s predstihom motivovať stavebné spoločností k účasti pri súťaži.

MICHAELA MICHALOVÁ

NDS už dokončila súťažné podklady, ktoré prerokovali aj s INEKO. Skontrolovať ich dali aj Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstvu dopravy.

„Podklady boli zverejnené na pripomienkovanie na stránke ÚVO s cieľom konať maximálne transparentne a motivovať s dostatočným predstihom stavebné spoločností k účasti pri samotnej súťaži, ako aj túto súťaž maximálne urýchliť.

Následne sa pristúpi k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku, čo predpokladáme v najbližších týždňoch,“ hovorí Michalová.

Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku je proces verejného obstarávania rozfázovaný na štyri etapy.

Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové.

Nasledovať bude súťaž na stredisko údržby vrátane operátorského pracoviska, ako tretie sa vyhlási verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na odpočívadlo Turie.

Križovatka Lietavská Lúčka má otáznik

Netýka sa to však križovatky Lietavská Lúčka, ktorá je síce súčasťou úseku Lietavskú Lúčka – Dubná Skala, ale jej dokončenie je potrebné na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Preto by ju mal urobiť práve zhotoviteľ tohto úseku. O dodatku na tieto práce sa aktuálne rokuje.

Prečo sa to všetko stalo

Zaujímali sme sa, prečo situácia dospela do štádia, že zhotoviteľ zo stavby odišiel.

„Samotný zhotoviteľ nás oslovil s tým, že dielo nie je schopný dokončiť bez platieb nad rámec zmluvy bez akejkoľvek zákonnej opory. Informoval, že bez ďalšej dodatočnej platby nevie a nemôže pokračovať, pretože je v strate, ktorá mu každý deň rastie a on už túto stratu nechce a nemôže prehlbovať.

Zhotoviteľ nás žiadal od 120 do 160 mil. eur, ktoré ak mu dáme, bude pokračovať. Rozoberali sme podrobne všetky možnosti, bolo ich viacero, riešili sme to aj s Európskou komisiou, nakoniec, keď sme chceli pokračovať vo výstavbe, sme stáli len pred dvoma možnosťami – ukončiť zmluvu – po dobrom, alebo po zlom,“ informovala hovorkyňa.

Každé iné riešenie ako ukončenie zmluvy by vraj znamenalo ešte viac času na dokončenie stavby, súdne spory, stratu eurofondov, nevyplatenie subdodávateľov. NDS mala jednoznačné priority – ochrana subdodávateľov, dokončenie diela, záchrana eurofondov. Postup bol odsúhlasený Európskou komisiou.

„Ide o ukážkový príklad, keď sa stretol neskúsený zhotoviteľ (jeden zahraničný, síce s celosvetovou pôsobnosťou, ale s prvou stavbou v SR bez poznatkov legislatívy a praxe v SR a bez znalosti slovenského stavebného trhu a druhý nováčik, pre ktorého bola stavba Višňového prvým diaľničným kontraktom) a nízka vysúťažená cena. Nízku cenu priznal zhotoviteľ hneď po podpísaní kontraktu. V priebehu výstavby sa ukázalo, že išlo o smrteľný koktejl,“ uzavrela Michalová.

Zhotoviteľ aktuálne hovorí o vysporiadaní dodávateľov na úrovni približne 96 percent, avšak NDS zatiaľ čaká na potvrdenie detailov.

Na dostavbu peniaze z Európy

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou využitia európskych fondov je dokončenie stavby do roku 2023. Pre vodičov, ktorí denne merajú vyťaženú cestu pod Strečnom, to bude obrovská úľava. Na dostavbu úseku treba ešte 540 miliónov eur.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 370
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 352
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 389
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 695
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 551
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 401
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 450
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 184
  9. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 140
  10. Kam na výlet so svojimi známymi 9 085

Vybrali SME

Vybrali SME