Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Súťažné podklady na výber zhotoviteľa tunela Višňové sú už pripravené

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou ich využitia je dokončenie stavby do roku 2023.

Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž.Tunel Višňové - Dubná Skala čaká na súťaž. (Zdroj: Foto: archív MY)

Na stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná skala, ktorého súčasťou bude aj najdlhší tunel na Slovensku, sa nepracuje. Po tom, čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v marci tohto roka ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha, pre neuspokojivý postup výstavby, chystá tender na nového zhotoviteľa. Potvrdila nám to hovorkyňa Michaela Michalová.

Strážia, monitorujú, pripravujú súťaž

„V súčasnosti stavba stojí. Vykonávajú sa iba práce smerujúce k ochrane majetku a už hotových konštrukcií, napríklad stráženie staveniska, geotechnický a geodetický monitoring.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podklady sú na stránke ÚVO s cieľom konať transparentne a s predstihom motivovať stavebné spoločností k účasti pri súťaži.

MICHAELA MICHALOVÁ

NDS už dokončila súťažné podklady, ktoré prerokovali aj s INEKO. Skontrolovať ich dali aj Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstvu dopravy.

„Podklady boli zverejnené na pripomienkovanie na stránke ÚVO s cieľom konať maximálne transparentne a motivovať s dostatočným predstihom stavebné spoločností k účasti pri samotnej súťaži, ako aj túto súťaž maximálne urýchliť.

Následne sa pristúpi k vyhláseniu súťaže na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku, čo predpokladáme v najbližších týždňoch,“ hovorí Michalová.

Pre čo najrýchlejšie dokončenie úseku je proces verejného obstarávania rozfázovaný na štyri etapy.

Ako prvý sa začne súťažný dialóg na diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane tunela Višňové.

Nasledovať bude súťaž na stredisko údržby vrátane operátorského pracoviska, ako tretie sa vyhlási verejné obstarávanie na technológiu tunela a poslednou bude súťaž na odpočívadlo Turie.

Skryť Vypnúť reklamu

Križovatka Lietavská Lúčka má otáznik

Netýka sa to však križovatky Lietavská Lúčka, ktorá je síce súčasťou úseku Lietavskú Lúčka – Dubná Skala, ale jej dokončenie je potrebné na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Preto by ju mal urobiť práve zhotoviteľ tohto úseku. O dodatku na tieto práce sa aktuálne rokuje.

Prečo sa to všetko stalo

Zaujímali sme sa, prečo situácia dospela do štádia, že zhotoviteľ zo stavby odišiel.

„Samotný zhotoviteľ nás oslovil s tým, že dielo nie je schopný dokončiť bez platieb nad rámec zmluvy bez akejkoľvek zákonnej opory. Informoval, že bez ďalšej dodatočnej platby nevie a nemôže pokračovať, pretože je v strate, ktorá mu každý deň rastie a on už túto stratu nechce a nemôže prehlbovať.

Zhotoviteľ nás žiadal od 120 do 160 mil. eur, ktoré ak mu dáme, bude pokračovať. Rozoberali sme podrobne všetky možnosti, bolo ich viacero, riešili sme to aj s Európskou komisiou, nakoniec, keď sme chceli pokračovať vo výstavbe, sme stáli len pred dvoma možnosťami – ukončiť zmluvu – po dobrom, alebo po zlom,“ informovala hovorkyňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Každé iné riešenie ako ukončenie zmluvy by vraj znamenalo ešte viac času na dokončenie stavby, súdne spory, stratu eurofondov, nevyplatenie subdodávateľov. NDS mala jednoznačné priority – ochrana subdodávateľov, dokončenie diela, záchrana eurofondov. Postup bol odsúhlasený Európskou komisiou.

„Ide o ukážkový príklad, keď sa stretol neskúsený zhotoviteľ (jeden zahraničný, síce s celosvetovou pôsobnosťou, ale s prvou stavbou v SR bez poznatkov legislatívy a praxe v SR a bez znalosti slovenského stavebného trhu a druhý nováčik, pre ktorého bola stavba Višňového prvým diaľničným kontraktom) a nízka vysúťažená cena. Nízku cenu priznal zhotoviteľ hneď po podpísaní kontraktu. V priebehu výstavby sa ukázalo, že išlo o smrteľný koktejl,“ uzavrela Michalová.

Zhotoviteľ aktuálne hovorí o vysporiadaní dodávateľov na úrovni približne 96 percent, avšak NDS zatiaľ čaká na potvrdenie detailov.

Na dostavbu peniaze z Európy

Dostavba úseku D1 s tunelom Višňové bude financovaná zo zdrojov EÚ. Podmienkou využitia európskych fondov je dokončenie stavby do roku 2023. Pre vodičov, ktorí denne merajú vyťaženú cestu pod Strečnom, to bude obrovská úľava. Na dostavbu úseku treba ešte 540 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovenské tunely

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Euractiv Slovensko

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.