Učiteľom Slovenska 2019 sa stal Peter Pallo z Trstenej

Výnimočné úsilie Petra Palla zo ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej odmenila odborná porota ocenením Učiteľ Slovenska 2019, ktoré realizuje Komenského inštitút.

Na vyučovaní pre svojich žiakov pripravuje najrôznejšie aktivity. Zoznamuje ich s modernými technológiami, využíva ale aj klasické pracovné zošity. Vyučovanie spestruje hrou na harmoniku a nezabúda ani trávenie času uprostred krás oravskej prírody. Pre deti aj ich rodičov organizuje spoločné výlety a aktivity, kolegom na konferenciách pravidelne sprostredkúva svoje skúsenosti. Výnimočné úsilie Petra Palla zo ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej odmenila odborná porota ocenením Učiteľ Slovenska 2019, ktoré realizuje Komenského inštitút. Cena verejnosti potešila Angeliku Hanesz zo ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským v Buzici pri Košiciach.

Zdôrazniť dôležitosť vzdelávania a posilniť status profesie pedagógov, také sú ciele ocenenia Učiteľ Slovenska Komenského inštitútu, ktoré má za sebou druhý ročník. Učitelia základných a stredných škôl či školitelia online kurzov sa do ocenenia mohli prihlásiť sami, ale nominovať ich mohla aj široká verejnosť. Nominovaní učitelia sa však už museli prihlásiť osobne. Tento rok organizátori dostali 320 nominácií a 70 prihlášok. Zo 70 prihlásených pedagógov vybrala odborná porota desiatich finalistov pričom skúmala, ako sa učitelia snažia dosahovať vzdelávacie úspechy žiakov, či spolupracujú s ďalšími vzdelávacími organizáciami, či sa zúčastňujú aj mimoškolských aktivít a ako svoje skúsenosti odovzdávajú svojim kolegom či iným učiteľom. ,,Učiteľ Slovenska je nielen ocenenie. Je to aj príležitosť pre učiteľov, aby dali vedieť o svojej práci a podelili sa o svoje skúsenosti s kolegami. Aby sa navzájom inšpirovali,“ povedal František Cimerman, koordinátor ocenenia Učiteľ Slovenska.

Po výbere mohli porotcovia navštíviť finalistov počas ich vyučovacích hodín, aby videli, ako konkrétne pracujú so žiakmi. Desiatich inšpiratívnych slovenských učiteľov pozval začiatkom septembra Komenského inštitút na spoločného stretnutie vo Vzdelávacom centre Zaježová. Mali pripravené prezentácie o sebe, o svojich učebných metódach a postupoch. Čakali na nich diskusie, aby sa v nich prejavili aj ako osobnosti. To všetko rozhodlo o výbere Učiteľa Slovenska 2019 v súlade so svetovým formátom Global Teacher Prize.

,,Peter Pallo očaril porotu už počas svojej ukážkovej hodiny, bola absolútne prispôsobená súčasnému nastaveniu detí. Prváčikovia využívali moderné technológie, kreslili, diskutovali, nechýbala však ani hra na harmonike a rozcvička. V závere vyučovania žiaci ukončili projekt zameraný na sledovanie vývojových štádií motýľov, ktorých vypustili do voľnej prírody. Forma hodiny však napriek tomu nebola nadradená obsahu. Prostredníctvom videa sa takmer celého vyučovania zúčastnil aj žiak, ktorý sa doma liečil z ochorenia. Peter svoje kvality obhájil aj pri stretnutí v Zaježovej,“ objasnil voľbu František Cimerman. ,,Peter Pallo je živým príkladom toho, ako môže učiteľ kreatívne pristupovať k uplatňovaniu všeobecne platného vzdelávacieho programu. Na rozdiel od mnohých iných nie je totiž jeho otrokom, ale pánom, ktorý si vie vybrať to, čo je kľúčové a tomu sa venuje a zároveň vie, čo je oveľa menej podstatné, a to sa prirodzene dostáva na okraj jeho práce s deťmi,“ doplnila Viera Kalmárová, predsedníčka poroty a hlavná školská inšpektorka.

Organizátori meno víťaza odhalili netradične. Ján Šoltýs z Elektrotechnického ústavu SAV meno víťaza vygravíroval na kremíkovú doštičku, následne pokryl vrstvou zlata a zmenšil do takých rozmerov, že by sa meno Peter Pallo dalo na prierez ľudského vlasu napísať dvadsaťkrát vedľa seba. Prečítať malé písmená vo veľkosti 4x4 mikrometra dokázal iba špeciálny skenovací elektrónový mikroskop. Pre divákov meno víťaza počas galavečera v Divadle Aréna zväčšili na mikroskope 10 000 krát.

Učiteľom Slovenska 2019 sa stal Peter Pallo (39), učiteľ prvého stupňa na ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej a okrem sošky z dielne Tomáša Brichtu zo zaježovských lazov si odnáša odmenu v podobe 5.000 eur a na jar 2020 pocestuje na svetové finále Global Teacher Prize do Dubaja. ,,Veľmi si toto ocenenie vážim, potešilo ma. Je to veľká motivácia pokračovať v tejto mojej ceste minimálne tak a s takým nasadením, ako doteraz,“ povedal Peter Pallo.

O Cene verejnosti sa hlasovalo na internete. Získala ju Angelika Hanesz (49) zo ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským v Buzici pri Košiciach. ,,Veľmi ďakujem všetkým, ktorí ma podporili a poslali mi hlas. Je to úžasný pocit mať okolo seba ľudí, ktorí vám fandia, podporujú vás a cenia si, čo robíte,“ tešila sa Angelika Hanesz. Záštitu nad ocenením Učiteľ Slovenska prebrala prezidentka Zuzana Čaputová. Komenského inštitút ho môže realizovať vďaka podpore Slovenskej sporiteľne a Slovak Telekomu.

Finalisti 2. ročníka ocenenia Učiteľ Slovenska:

Florián Danko (31), učiteľ elektrotechniky a odborných predmetov na SOŠ informačných technológií v Bratislave

Angelika Hanesz (49), učiteľka informatiky a fyziky na ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským v Buzici

Júlia Jánošíková (40), učiteľka fyziky na Gymnáziu Malacky

Jana Kramárová (55), učiteľka inovovaných Štátnych vzdelávacích programov (ISCED 1) na Súkromnej ZŠ v Novej Dubnici

Dagmar Môťovská (53), učiteľka matematiky, informatiky a etickej výchovy na Súkromnej ZŠ na Bajkalskej 20 v Bratislave

Stanislava Opátová (53), učiteľka matematiky a slovenského jazyka na ZŠ s MŠ v Nižnej

Peter Pallo (39), učiteľ prvého stupňa na ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej

Monika Siváková (42), učiteľka dejepisu, apikovanej ekonómie a občianskej náuky na Gymnáziu V. B. Nedožerského v Prievidzi

Lenka Škarbeková (35), učiteľka biológie, chémie a praktika z biológie a ekológie na Gymnáziu Gelnica

Marek Tóth (29), učiteľ biológie a chémie na ZŠ na Rozmarínova 1 v Komárne

Viac informácií nájdete na: http://www.ucitelslovenska.sk

O Komenského inštitúte

Komenského inštitút je inšpiratívnym priestorom pre pedagogických lídrov Slovenska. Cieľom Komenského inštitútu je poukazovať na významné problémy v slovenskom školstve a prostredníctvom praktických riešení realizovaných priamo učiteľmi ukázať možné cesty ich postupného prekonania. Veríme, že 20 praktických príkladov ročne môže dosiahnuť viac ako desiatky koncepcií a konferencií. V Komenského inštitúte majú učitelia možnosť bezplatne získať vedomosti a zručnosti k realizácii praktickej školskej reformy vo svojej komunite. Pozitívnymi príkladmi budú ukazovať ako je možné školstvo postupne reformovať.

O Varkey Foundation

Ocenenie Global Teacher Prize je súčasťou dlhodobého záväzku Varkey Foundation zlepšiť postavenie učiteľov. Víťaz Global Teacher Prize získa finančnú odmenu, ktorá mu bude vyplácaná počas obdobia desiatich rokov a Varkey Foundation mu poskytne aj finančné poradenstvo. Víťaz sa zároveň stáva globálnym ambasádorom nadácie a bude sa od neho očakávať, že sa zúčastní verejných podujatí či odborných diskusií, aby ďalej zvyšoval prestíž učiteľského povolania. Podmienkou získania finančnej odmeny je, aby zostal učiteľom minimálne počas nasledujúcich piatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 672
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 619
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 524
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 342
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 139
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 951
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 705
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 299
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 644
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 268
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 854
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 618
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 612
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 168
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 715
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 819
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  1. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  2. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  3. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  4. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  5. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  6. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  7. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  8. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 644
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 268
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 854
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 618
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 612
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 168
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 715
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 819
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu