Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Kritické sú tie úseky diaľnic, ktoré sa ešte nezačali

Ivan Lužica, riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group, je uznávaným odborníkom v doprave nielen na Slovensku. Tvrdí, že peniaze z eurofondov si závidíme.

Ivan Lužica.Ivan Lužica.(Zdroj: Foto: I. Mriška)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Slovo dávame aj známemu odborníkovi v doprave Ivanovi Lužicovi.

Poďme teda najskôr k eurofondom a problémom pri ich čerpaní.

- Už v úvode musím povedať, že eurofondy určite nie sú brzdou ekonomiky, čo ich brzdí, sú ich mechanizmy. Do dopravy prúdia miliardy eur. Je na nás, ako rýchlo tieto peniaze do „nej“ dostaneme. Veľmi dôležitá je už príprava projektov. Tie

Článok pokračuje pod video reklamou

veľké sa pripravujú aj dva roky. Potom do procesu vstupuje nevyspytateľné verejné obstarávanie. Niekedy sa už peniaze z programového obdobia nestihnú ani vyčerpať.

V súvislosti s diaľničnou sieťou na Slovensku často dostávame od ministerstva dopravy odpoveď, že dobudovanie toho-ktorého úseku bude závisieť od dostatku financií. Ako teda čerpáme eurofondy pre obdobie 2014 – 2020?

- Programové obdobie 2007-2013 operačný program Doprava skončil s vynikajúcim výsledkom. Aj to sa však negatívne podpísalo pod slabý začiatok a veľmi malé čerpanie v prvej polovici programového obdobia 2014-2020. V polovici šiesteho roka máme čerpanie operačného programu na úrovni 34 percent.

Čo teda môžeme očakávať od toho „nového“? Koľko peňazí bude vyčlenených na infraštruktúru a dopravu?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  7. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  8. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  9. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 833
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 858
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 192
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 176
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 896
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 554
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 143
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 108
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 970

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME