Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Na cesty treba 1,3 miliardy eur

S Ľubomírom Palčákom, generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovoríme o investíciách v doprave.

Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. (Zdroj: Daniel Stehlík)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

O jednej z tém konferencie hovoríme s Ľubomírom Palčákom.

Je stav mostov a ciest na Slovensku skutočne alarmujúci?

- Najhorší stav ciest I. triedy vykazuje Investičná výstavba a správa ciest (IVSC) Bratislava. Na začiatku roka 2019 tu bolo v nevyhovujúcom a zlom stave (v posledných dvoch stupňoch z piatich) až 446 km ciest I. triedy, čo je takmer 47 percent ich dĺžky. Nasleduje IVSC Žilina s 318 km, potom Košice s 291 km a nakoniec Banská Bystrica s 269 km ciest I. triedy. V prípade ciest II. triedy je spomedzi všetkých krajov najviac kilometrov v posledných dvoch klasifikačných stupňoch v Nitrianskom samosprávnom kraji, a to 419 km. Súhrnne za samosprávne kraje, ktoré spravujú cesty II. a III. triedy, je najviac ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave v Banskobystrickom – až 1069 km, Prešovskom – 714 km a Nitrianskom – 507 km.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aký veľký je modernizačný dlh?

- Pri predpokladanej cene za rekonštrukciu 1 km cesty v rozsahu nielen obrusnej asfaltovej vrstvy, ale aj ložných vrstiev vo výške 250-tisíc eur sú pri priemernej šírke vozovky odhadované náklady na rekonštrukciu ciest I., II. a III. triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave v dĺžke 5293 km zhruba 1,3 miliardy eur. Náklady na rekonštrukciu mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave je zložité vyčísliť, vzhľadom na konštrukčné špecifiká jednotlivých stavieb a druh porúch. V prípade mostných objektov nejde iba o opravu vozoviek, ale aj mostovky a spodnej stavby.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 847
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 857
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 228
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 178
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 891
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 547
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 152
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 110
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 909

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME