Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Na cesty treba 1,3 miliardy eur

S Ľubomírom Palčákom, generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovoríme o investíciách v doprave.

Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. (Zdroj: Daniel Stehlík)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

O jednej z tém konferencie hovoríme s Ľubomírom Palčákom.

Je stav mostov a ciest na Slovensku skutočne alarmujúci?

- Najhorší stav ciest I. triedy vykazuje Investičná výstavba a správa ciest (IVSC) Bratislava. Na začiatku roka 2019 tu bolo v nevyhovujúcom a zlom stave (v posledných dvoch stupňoch z piatich) až 446 km ciest I. triedy, čo je takmer 47 percent ich dĺžky. Nasleduje IVSC Žilina s 318 km, potom Košice s 291 km a nakoniec Banská Bystrica s 269 km ciest I. triedy. V prípade ciest II. triedy je spomedzi všetkých krajov najviac kilometrov v posledných dvoch klasifikačných stupňoch v Nitrianskom samosprávnom kraji, a to 419 km. Súhrnne za samosprávne kraje, ktoré spravujú cesty II. a III. triedy, je najviac ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave v Banskobystrickom – až 1069 km, Prešovskom – 714 km a Nitrianskom – 507 km.

SkryťVypnúť reklamu

Aký veľký je modernizačný dlh?

- Pri predpokladanej cene za rekonštrukciu 1 km cesty v rozsahu nielen obrusnej asfaltovej vrstvy, ale aj ložných vrstiev vo výške 250-tisíc eur sú pri priemernej šírke vozovky odhadované náklady na rekonštrukciu ciest I., II. a III. triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave v dĺžke 5293 km zhruba 1,3 miliardy eur. Náklady na rekonštrukciu mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave je zložité vyčísliť, vzhľadom na konštrukčné špecifiká jednotlivých stavieb a druh porúch. V prípade mostných objektov nejde iba o opravu vozoviek, ale aj mostovky a spodnej stavby.

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 207
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 359
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 901
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 956
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 756
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 3 280
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 153
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 2 168
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Na mieste tragédie.

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


18 h
Becík ohlásil kandidatúru pred župným domom.

Becíkovi záleží na tom, aby sa každá rodina zdravo stravovala. Slovenské potraviny by podľa neho mali byť dominantné v každej domácnosti.


12 h
Branné cvičenie v Prievidzi.

Cvičenia by sa mali rozšíriť po Slovensku.


28. jún
Porozhadzované elektrokolobežky rieši aj Mestská polícia Martin.

Mestská polícia zatiaľ nezasiahla, chýba oficiálny podnet.


17 h

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  4. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  5. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  8. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 476
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 141
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 765
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 269
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 957
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 568
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 201
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 119
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Blogy SME

  1. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  2. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  3. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  4. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  5. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  8. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 476
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 141
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 765
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 269
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 957
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 568
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 201
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 119
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu