Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Na cesty treba 1,3 miliardy eur

S Ľubomírom Palčákom, generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovoríme o investíciách v doprave.

Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. Ľubnomír Palčák, generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Žiline. (Zdroj: Daniel Stehlík)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

O jednej z tém konferencie hovoríme s Ľubomírom Palčákom.

Je stav mostov a ciest na Slovensku skutočne alarmujúci?

- Najhorší stav ciest I. triedy vykazuje Investičná výstavba a správa ciest (IVSC) Bratislava. Na začiatku roka 2019 tu bolo v nevyhovujúcom a zlom stave (v posledných dvoch stupňoch z piatich) až 446 km ciest I. triedy, čo je takmer 47 percent ich dĺžky. Nasleduje IVSC Žilina s 318 km, potom Košice s 291 km a nakoniec Banská Bystrica s 269 km ciest I. triedy. V prípade ciest II. triedy je spomedzi všetkých krajov najviac kilometrov v posledných dvoch klasifikačných stupňoch v Nitrianskom samosprávnom kraji, a to 419 km. Súhrnne za samosprávne kraje, ktoré spravujú cesty II. a III. triedy, je najviac ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave v Banskobystrickom – až 1069 km, Prešovskom – 714 km a Nitrianskom – 507 km.

SkryťVypnúť reklamu

Aký veľký je modernizačný dlh?

- Pri predpokladanej cene za rekonštrukciu 1 km cesty v rozsahu nielen obrusnej asfaltovej vrstvy, ale aj ložných vrstiev vo výške 250-tisíc eur sú pri priemernej šírke vozovky odhadované náklady na rekonštrukciu ciest I., II. a III. triedy v nevyhovujúcom a havarijnom stave v dĺžke 5293 km zhruba 1,3 miliardy eur. Náklady na rekonštrukciu mostov v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave je zložité vyčísliť, vzhľadom na konštrukčné špecifiká jednotlivých stavieb a druh porúch. V prípade mostných objektov nejde iba o opravu vozoviek, ale aj mostovky a spodnej stavby.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.