
Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?
Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.
Jedna z tém patrila na konferencii aj Petrovi Blaasovi.
Ako ste sa posunuli od poskytovateľa telekomunikačných služieb k riešeniam na zlepšenie mobility?
- Telekomunikačné služby poskytujeme v tridsiatich regiónoch. Cítime sa symbolicky občanmi miest a obcí. A práve ľudí v slovenských regiónoch trápi najviac doprava. Naša spoločnosť má kapacity, ktoré sa týkajú výroby a vývoja elektrotechnických zariadení. Inšpirovali sme sa v oblasti mobility v Číne, lebo tam to dnes robia najlepšie. Priniesli sme niektoré funkčné systémy z najväčšieho trhu a upravili ich pre slovenské podmienky.
V spoločnosti Antik riešime, ako sa dostať rýchlejšie a pohodlnejšie do práce. Začali sme s bikesharingom, požičiavame mechanické bicykle. Ale rozhodli sme sa, že zdieľanie bicyklov urobíme inak, to znamená bezstanoviskovým systémom. Cyklista si nemusí vyzdvihnúť a vrátiť bicykel na pevnom stanovišti. Pomocou aplikácie nájde najbližší bicykel a vráti ho kdekoľvek, kde potrebuje ukončiť jazdu. Výhoda je v tom, že motivuje ľudí používať bicykel na kratšie vzdialenosti, napríklad z domu na zastávku mestskej hromadnej dopravy, čím podporuje verejnú dopravu.
Systém ste na jar spustili v Košiciach. Kde všade ste bikesharing odvtedy rozšírili?
- Od mája sme spustili komerčnú prevádzku s asi 500 bicyklami v Košiciach. V lete sme rozšírili systém do Trebišova, Popradu a Moldavy nad Bodvou.