Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou

Keby sa podarilo nájsť peniaze na leteckú dopravu a on by mal rozhodnúť o ich smerovaní, začal by stratégiou. Antonín Kazda, profesor na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity, hovorí, že v prvom rade potrebujeme vypracovať jasný a prehľadný materiál, z ktorého by sa dalo vychádzať pri určení priorít pre jednotlivé letiská. Na to až tak veľa peňazí netreba. Ale štát stratégiu nemá.

Letisko Poprad.Letisko Poprad. (Zdroj: Ilustr.foto: Travelguide)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava a Letisko Košice – Airport Košice obslúžia 97 percent pasažierov, o ostatných sa delia medzinárodné letiská na Sliači, v Piešťanoch, Žiline a Poprade. Ktoré z nich má najväčšiu perspektívu?

SkryťVypnúť reklamu

- Každé je iné, každé má iné podmienky rozvoja. Keď zoberieme do úvahy súčasný stav a budúcnosť, v najväčších problémoch je Letisko Piešťany. Okrem iného ich spôsobuje blízkosť letísk v Bratislave a vo Viedni.

Pozitívom je zmena vo vedení samosprávneho kraja, ktoré má záujem o jeho rozvoj, začína ho oživovať najmä charterovými odletmi. Bolo by však treba rozvinúť prílety, teda aktívny cestovný ruch.

Obrovskou výhodou Letiska Sliač je, že infraštruktúru prevádzkuje armáda, teda civilná časť letiska nemá starosti s nákladmi na dráhu a časťou infraštruktúry. Sliaču teda stačí relatívne malý výkon v oblasti charterových letov, aby neprodukoval stratu, ale ani zisk.

Letisko Poprad – Tatry je na tom veľmi dobre, pretože má niekoľko rokov premyslenú stratégiu a v oblasti aktívneho cestovného ruchu ho podporuje mesto. Podarilo sa mu získať niekoľko liniek, dúfajme, že sa ich postavenie zastabilizuje a bude nasledovať rast. Je však nevyhnutné v najbližších rokoch zabezpečiť rekonštrukciu vzletovej a pristávacej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší problém má Letisko Žilina – Letisková spoločnosť Žilina. Ako jediné medzinárodné letisko na Slovensku nemá dostatočne dlhú vzletovú a pristávaciu dráhu, čo obmedzuje aj prevádzku turbovrtuľových lietadiel. Pre ďalší rozvoj ju potrebuje predĺžiť minimálne o zhruba 200 metrov, čo ale nie je príliš náročná investícia. Hovoríme o roku a zhruba 800-tisíc až milióne eur.

Zo všetkých týchto letísk má Žilina ale najväčší potenciál v oblasti biznis letectva a obchodných cestujúcich. Predpoklad na to mu dáva skladba priemyslu a ekonomiky regiónu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.