Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou

Keby sa podarilo nájsť peniaze na leteckú dopravu a on by mal rozhodnúť o ich smerovaní, začal by stratégiou. Antonín Kazda, profesor na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity, hovorí, že v prvom rade potrebujeme vypracovať jasný a prehľadný materiál, z ktorého by sa dalo vychádzať pri určení priorít pre jednotlivé letiská. Na to až tak veľa peňazí netreba. Ale štát stratégiu nemá.

Letisko Poprad.Letisko Poprad. (Zdroj: Ilustr.foto: Travelguide)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava a Letisko Košice – Airport Košice obslúžia 97 percent pasažierov, o ostatných sa delia medzinárodné letiská na Sliači, v Piešťanoch, Žiline a Poprade. Ktoré z nich má najväčšiu perspektívu?

SkryťVypnúť reklamu

- Každé je iné, každé má iné podmienky rozvoja. Keď zoberieme do úvahy súčasný stav a budúcnosť, v najväčších problémoch je Letisko Piešťany. Okrem iného ich spôsobuje blízkosť letísk v Bratislave a vo Viedni.

Pozitívom je zmena vo vedení samosprávneho kraja, ktoré má záujem o jeho rozvoj, začína ho oživovať najmä charterovými odletmi. Bolo by však treba rozvinúť prílety, teda aktívny cestovný ruch.

Obrovskou výhodou Letiska Sliač je, že infraštruktúru prevádzkuje armáda, teda civilná časť letiska nemá starosti s nákladmi na dráhu a časťou infraštruktúry. Sliaču teda stačí relatívne malý výkon v oblasti charterových letov, aby neprodukoval stratu, ale ani zisk.

Letisko Poprad – Tatry je na tom veľmi dobre, pretože má niekoľko rokov premyslenú stratégiu a v oblasti aktívneho cestovného ruchu ho podporuje mesto. Podarilo sa mu získať niekoľko liniek, dúfajme, že sa ich postavenie zastabilizuje a bude nasledovať rast. Je však nevyhnutné v najbližších rokoch zabezpečiť rekonštrukciu vzletovej a pristávacej dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší problém má Letisko Žilina – Letisková spoločnosť Žilina. Ako jediné medzinárodné letisko na Slovensku nemá dostatočne dlhú vzletovú a pristávaciu dráhu, čo obmedzuje aj prevádzku turbovrtuľových lietadiel. Pre ďalší rozvoj ju potrebuje predĺžiť minimálne o zhruba 200 metrov, čo ale nie je príliš náročná investícia. Hovoríme o roku a zhruba 800-tisíc až milióne eur.

Zo všetkých týchto letísk má Žilina ale najväčší potenciál v oblasti biznis letectva a obchodných cestujúcich. Predpoklad na to mu dáva skladba priemyslu a ekonomiky regiónu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Regióny

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 131
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 467
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 693
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 317
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 521
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 035
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 889
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 532
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 733
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo 1 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Špecializovaný trestný súd.

Na mieste zasahujú pyrotechnici.


TASR 54m
ľudia môžu petíciu podpísať na rôznych miestach.

Preradením do posledného typu by zrušili výborne fungujúce oddelenia.


2 h

Cieľom je zlepšiť dopravnú situáciu a odbremeniť obce od náporu dopravy vrátane tranzitnej.


TASR 2 h

Od 20. septembra je Levický okres červený.


15 h
Skryť Zatvoriť reklamu