Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou

Keby sa podarilo nájsť peniaze na leteckú dopravu a on by mal rozhodnúť o ich smerovaní, začal by stratégiou. Antonín Kazda, profesor na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity, hovorí, že v prvom rade potrebujeme vypracovať jasný a prehľadný materiál, z ktorého by sa dalo vychádzať pri určení priorít pre jednotlivé letiská. Na to až tak veľa peňazí netreba. Ale štát stratégiu nemá.

Letisko Poprad.Letisko Poprad.(Zdroj: Ilustr.foto: Travelguide)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava a Letisko Košice – Airport Košice obslúžia 97 percent pasažierov, o ostatných sa delia medzinárodné letiská na Sliači, v Piešťanoch, Žiline a Poprade. Ktoré z nich má najväčšiu perspektívu?

Článok pokračuje pod video reklamou

- Každé je iné, každé má iné podmienky rozvoja. Keď zoberieme do úvahy súčasný stav a budúcnosť, v najväčších problémoch je Letisko Piešťany. Okrem iného ich spôsobuje blízkosť letísk v Bratislave a vo Viedni.

Pozitívom je zmena vo vedení samosprávneho kraja, ktoré má záujem o jeho rozvoj, začína ho oživovať najmä charterovými odletmi. Bolo by však treba rozvinúť prílety, teda aktívny cestovný ruch.

Obrovskou výhodou Letiska Sliač je, že infraštruktúru prevádzkuje armáda, teda civilná časť letiska nemá starosti s nákladmi na dráhu a časťou infraštruktúry. Sliaču teda stačí relatívne malý výkon v oblasti charterových letov, aby neprodukoval stratu, ale ani zisk.

Letisko Poprad – Tatry je na tom veľmi dobre, pretože má niekoľko rokov premyslenú stratégiu a v oblasti aktívneho cestovného ruchu ho podporuje mesto. Podarilo sa mu získať niekoľko liniek, dúfajme, že sa ich postavenie zastabilizuje a bude nasledovať rast. Je však nevyhnutné v najbližších rokoch zabezpečiť rekonštrukciu vzletovej a pristávacej dráhy.

Najväčší problém má Letisko Žilina – Letisková spoločnosť Žilina. Ako jediné medzinárodné letisko na Slovensku nemá dostatočne dlhú vzletovú a pristávaciu dráhu, čo obmedzuje aj prevádzku turbovrtuľových lietadiel. Pre ďalší rozvoj ju potrebuje predĺžiť minimálne o zhruba 200 metrov, čo ale nie je príliš náročná investícia. Hovoríme o roku a zhruba 800-tisíc až milióne eur.

Zo všetkých týchto letísk má Žilina ale najväčší potenciál v oblasti biznis letectva a obchodných cestujúcich. Predpoklad na to mu dáva skladba priemyslu a ekonomiky regiónu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 290
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 268
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 327
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 672
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 582
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 334
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 424
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 157
  9. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 112
  10. Kam na výlet so svojimi známymi 9 029

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Miesto dopravnej nehody.

Pri Kraľovanoch sa stala tragická dopravná nehoda

Tento týždeň zahynuli na oravských cestách už dvaja ľudia.

Vodič fiatu zrážku s kamiónom neprežil.

Piešťany zaviedli poplatok za rozvoj a zvýšili niektoré dane

Využitie získaných peňazí musí radnica zverejňovať na svojej stránke raz do roka.

Peter Jančovič.

Zmeny v cestovných poriadkoch IDS BK sa dotknú autobusových i vlakových liniek

Od polovice decembra sa obnovuje premávka linky 255D v Malackách.

Ilustračné foto.

Vybrali SME