Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou

Keby sa podarilo nájsť peniaze na leteckú dopravu a on by mal rozhodnúť o ich smerovaní, začal by stratégiou. Antonín Kazda, profesor na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity, hovorí, že v prvom rade potrebujeme vypracovať jasný a prehľadný materiál, z ktorého by sa dalo vychádzať pri určení priorít pre jednotlivé letiská. Na to až tak veľa peňazí netreba. Ale štát stratégiu nemá.

Letisko Poprad.Letisko Poprad.(Zdroj: Ilustr.foto: Travelguide)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava a Letisko Košice – Airport Košice obslúžia 97 percent pasažierov, o ostatných sa delia medzinárodné letiská na Sliači, v Piešťanoch, Žiline a Poprade. Ktoré z nich má najväčšiu perspektívu?

Článok pokračuje pod video reklamou

- Každé je iné, každé má iné podmienky rozvoja. Keď zoberieme do úvahy súčasný stav a budúcnosť, v najväčších problémoch je Letisko Piešťany. Okrem iného ich spôsobuje blízkosť letísk v Bratislave a vo Viedni.

Pozitívom je zmena vo vedení samosprávneho kraja, ktoré má záujem o jeho rozvoj, začína ho oživovať najmä charterovými odletmi. Bolo by však treba rozvinúť prílety, teda aktívny cestovný ruch.

Obrovskou výhodou Letiska Sliač je, že infraštruktúru prevádzkuje armáda, teda civilná časť letiska nemá starosti s nákladmi na dráhu a časťou infraštruktúry. Sliaču teda stačí relatívne malý výkon v oblasti charterových letov, aby neprodukoval stratu, ale ani zisk.

Letisko Poprad – Tatry je na tom veľmi dobre, pretože má niekoľko rokov premyslenú stratégiu a v oblasti aktívneho cestovného ruchu ho podporuje mesto. Podarilo sa mu získať niekoľko liniek, dúfajme, že sa ich postavenie zastabilizuje a bude nasledovať rast. Je však nevyhnutné v najbližších rokoch zabezpečiť rekonštrukciu vzletovej a pristávacej dráhy.

Najväčší problém má Letisko Žilina – Letisková spoločnosť Žilina. Ako jediné medzinárodné letisko na Slovensku nemá dostatočne dlhú vzletovú a pristávaciu dráhu, čo obmedzuje aj prevádzku turbovrtuľových lietadiel. Pre ďalší rozvoj ju potrebuje predĺžiť minimálne o zhruba 200 metrov, čo ale nie je príliš náročná investícia. Hovoríme o roku a zhruba 800-tisíc až milióne eur.

Zo všetkých týchto letísk má Žilina ale najväčší potenciál v oblasti biznis letectva a obchodných cestujúcich. Predpoklad na to mu dáva skladba priemyslu a ekonomiky regiónu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C66VC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M66VC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Inzercia - Tlačové správy

  1. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 847
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 857
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 228
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 178
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 891
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 547
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 152
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 110
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 909

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME