Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz

Taška: Cestujúci budú môcť platiť aj bežnými kartami

Ľubomír Taška je riaditeľ technicko-prevádzkového úseku SAD Žilina a súčasne pôsobí ako predseda odbornej pracovnej skupiny Autobusy pri Združení prevádzkovateľov hromadnej osobnej dopravy v mestských aglomeráciách SR. Hovoríme s ním aj o budúcnosti autobusovej dopravy na Slovensku.

(Zdroj: Ilustr.foto: SAD)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Jednu z nich rozobral vo svojom vystúpení aj Ľ. Taška.

Aká je v súčasnosti popularita autobusovej dopravy na Slovensku, v porovnaní so vzdialenejšou, ale aj blízkou minulosťou?

- Podľa čísel sa začína autobusová doprava na Slovensku stabilizovať. Dokázali sme ľudí presvedčiť, že autobusová doprava je moderný spôsob dopravy, hoci v minulosti sme ju možno viac vnímali ako masový spôsob dopravy. Následne ale prišla doba veľkého rozvoja individuálnej dopravy a všade vidieť len reklamu na autá. Jej sa ťažko konkuruje, lebo rozpočty automobiliek na reklamu sú obrovské a ľudia vnímajú to, čo je v reklame, ako in. Ale v súčasnosti sa už začínajú postupne presviedčať o tom, že poskytujeme kvalitnú službu s pridanou hodnotou a vracajú sa k nám.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vidíte jej blízku budúcnosť? Bude pre ľudí stále atraktívna? Prečo?

- Určite by som autobusovú dopravu nechápal ako alternatívu. Kedysi to bol základný spôsob prepravy ľudí. Snažíme sa s objednávateľmi dopravy a integrátormi nastaviť verejnú dopravu ako nosný systém dopravy pre ľudí. Tu nám musia pomáhať mestá a regióny tak, aby robili aj reštriktívne opatrenia. Podľa nás sme si splnili svoju úlohu a zmenili sme za posledné roky pohľad na verejnú autobusovú dopravu ako moderný spôsob, ktorý môžu ľudia využívať pre zabezpečenie svojich prepravných potrieb. Autobusy sú moderné, prijali a uskutočnili sme štandardy kvality, v ktorej sa zameriavame hlavne na presnosť, čistotu, bezpečnosť a štandard teploty vo vozidle.

Čoraz viac sa zdôrazňuje potreba integrovanej dopravy. Bude autobusová doprava jej súčasťou?

- Integrovaná doprava je systém dopravnej obsluhy určitého územia, ktorý zahŕňa viac druhov dopravy. A autobusová doprava medzi ne určite patrí ako kľúčový prvok. No neustále sa diskutuje o tom, ktorý dopravný systém bude nosný. Sú to železnice alebo autobusy? S istotou môžem povedať, že určite tieto dva základné módy patria do integrovanej dopravy.

Súvisiaci článok Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou Čítajte 

Prečo je integrovaná doprava tak dôležitá a prečo tieto projekty neboli doteraz dotiahnuté?

- Integrovaná doprava je dôležitá z pohľadu nadväznosti rôznych módov dopravy. Tento systém zabezpečí a definuje objem dopravných výkonov, ktoré by mali na seba nadväzovať tak, aby cestujúci na jeden doklad vedel cestovať z bodu A do bodu B rôznymi dopravnými prostriedkami, ktoré by na seba ďalej nadväzovali. Je to kľúčový projekt pre prilákanie cestujúcich do verejnej dopravy. A prečo neboli tieto projekty doteraz dotiahnuté? Dôvodom je náročnosť tohto procesu, pretože je potrebné zjednotiť všetkých dopravcov a objednávateľov v danom regióne, ktorí majú rôzne tarifné systémy. Napríklad železnice sú národný dopravca, ktorý sa ťažko prispôsobuje každému re-giónu zvlášť.

Čaká autobusovú dopravu zmena ohľadom informačných a smart technológií? Kam tento vývoj smeruje?

- Táto zmena už prišla. Každý autobus je monitorovaný GPS, čo prináša obrovskú dátovú základňu pre ďalšie smart technológie. Už teraz si viete cez aplikáciu pozrieť, kde sa váš autobus nachádza a ohodnotiť konkrétny spoj. Určite veľmi očakávanou zmenou je platba bankomatovými kartami, ktorá je v podstate len o tom, kedy sa objednávatelia rozhodnú umožniť túto platbu cestujúcim. Určite je potrebné dobudovať prestupné miesta na iné druhy dopravy, ako bicykle, ktoré môžu byť v rámci zdieľaného systému požičiavania a podobne.

V akom stave sú vozidlá autobusových prepravcov na Slovensku? Ako často je potrebná výmena vozového parku za nové, modernejšie autobusy? Prečo?

- Podľa mojich informácií sú vozidlá určite v dobrom stave. Prebehla generačná výmena vozidiel, po ktorej poskytujeme službu verejnej autobusovej dopravy modernými vozidlami, ktoré sú vybavené klimatizáciou – dokonca už aj v mestských dopravách. Tieto vozidlá sú vybavené wifi sieťami, informačnými technológiami pre cestujúcich, ako sú napríklad obrazovky. Z pohľadu výmeny vozového parku je lomový úsek dosiahnutie 10 až 12 rokov používania vozidla. Vtedy sú už vozidlá technicky i morálne zastarané, a je potrebné uvažovať o obmene. V tomto je Európska únia prísna aj z pohľadu emisií a bude tlačiť členské štáty do využívania stále modernejších autobusov, ktoré budú nízko emisné.

Ako dôležitá by mala byť pre prepravcov bezpečnosť cestujúcich?

- Mala by byť na prvom mieste. Preto aj modernizácia vozidlových parkov prináša zvyšovanie aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Nové vozidlá majú nižšiu poruchovosť. Väčšina dopravcov má už nastavený systém, nielen bežnej prevencie, ale aj kompletných auditov vozidlového parku, ktoré hodnotia stav vozidiel. Taktiež sa dopravcovia zameriavajú na výchovu vodičov a ich školenia, aby aj tento personál bol pod dohľadom. Tu je aj veľmi prísna sociálna legislatíva, ktorá definuje odpočinky vodičov.

Budú na Slovensku fungovať aj tzv. autobusy na zavolanie alebo zdieľané vozidlá?

- Toto je zaujímavá téma. Určite v oblastiach s nízkym osídlením by to mohlo mať význam ako doplňujúca dopravná obslužnosť. V súčasnosti sa snažíme cestujúcim dávať čo možno najmenšie prekážky v cestovaní, aby uprednostnili autobus pred osobným autom. Ak budeme vyžadovať od cestujúcich, aby si predtým, ako niekde chcú vycestovať, volali autobus, tak to môže byť viac na škodu ako na úžitok. Keď teraz cestujúci vie, že mu ide autobus každú hodinu, tak ide a cestuje. Ale keď si bude musieť cestu dopredu presne plánovať, tak to ho môže odrádzať. Ale v nadstavbe našich služieb to je možné chápať ako niečo, čo prinesie aj úžitok. Čo sa týka zdieľaných vozidiel, je otázne, či na Slovensku, kde ľudia vnímajú vlastníctvo ako nedotknuteľnú hodnotu, tento spôsob cestovania nájde priaznivcov. Zdieľané bicykle vidíme ako veľmi úspešné projekty, ale zdieľané vozidlá budú o niečom úplne inom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  3. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  4. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  3. Prohibition of competition after employment termination
  4. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  5. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  6. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  7. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 13 977
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 858
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 622
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 347
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 102
  6. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 996
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 8 266
  8. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 174
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 903
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 730

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Prievidza plánuje budúci rok hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom

Prievidzskí poslanci schválili rozpočet mesta na budúci rok. Viacerí z nich však kritizovali vysokú zadĺženosť.

MsZ Prievidza.

Obecná základná škola zakázala energetické nápoje

Tie totiž aj napriek upozorneniam bežne konzumovali žiaci druhého stupňa.

Problém s energetickými nápojmi vyriešili po svojom.

Mladí umelci pripravili pacientom v žilinskej nemocnici vianočný koncert

Žiaci a študenti umeleckých škôl pripravili vianočný koncert pre pacientov žilinskej nemocnice.

Koncert v žilinskej nemocnici.

Niektoré mestá sa rozhodli ohňostroje zrušiť. Bystrica bude mať dva

Problémy sú každoročne aj v Národnom parku Nízke Tatry.

Vybrali SME