Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Taška: Cestujúci budú môcť platiť aj bežnými kartami

Ľubomír Taška je riaditeľ technicko-prevádzkového úseku SAD Žilina a súčasne pôsobí ako predseda odbornej pracovnej skupiny Autobusy pri Združení prevádzkovateľov hromadnej osobnej dopravy v mestských aglomeráciách SR. Hovoríme s ním aj o budúcnosti autobusovej dopravy na Slovensku.

(Zdroj: Ilustr.foto: SAD)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Jednu z nich rozobral vo svojom vystúpení aj Ľ. Taška.

Aká je v súčasnosti popularita autobusovej dopravy na Slovensku, v porovnaní so vzdialenejšou, ale aj blízkou minulosťou?

- Podľa čísel sa začína autobusová doprava na Slovensku stabilizovať. Dokázali sme ľudí presvedčiť, že autobusová doprava je moderný spôsob dopravy, hoci v minulosti sme ju možno viac vnímali ako masový spôsob dopravy. Následne ale prišla doba veľkého rozvoja individuálnej dopravy a všade vidieť len reklamu na autá. Jej sa ťažko konkuruje, lebo rozpočty automobiliek na reklamu sú obrovské a ľudia vnímajú to, čo je v reklame, ako in. Ale v súčasnosti sa už začínajú postupne presviedčať o tom, že poskytujeme kvalitnú službu s pridanou hodnotou a vracajú sa k nám.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vidíte jej blízku budúcnosť? Bude pre ľudí stále atraktívna? Prečo?

- Určite by som autobusovú dopravu nechápal ako alternatívu. Kedysi to bol základný spôsob prepravy ľudí. Snažíme sa s objednávateľmi dopravy a integrátormi nastaviť verejnú dopravu ako nosný systém dopravy pre ľudí. Tu nám musia pomáhať mestá a regióny tak, aby robili aj reštriktívne opatrenia. Podľa nás sme si splnili svoju úlohu a zmenili sme za posledné roky pohľad na verejnú autobusovú dopravu ako moderný spôsob, ktorý môžu ľudia využívať pre zabezpečenie svojich prepravných potrieb. Autobusy sú moderné, prijali a uskutočnili sme štandardy kvality, v ktorej sa zameriavame hlavne na presnosť, čistotu, bezpečnosť a štandard teploty vo vozidle.

Čoraz viac sa zdôrazňuje potreba integrovanej dopravy. Bude autobusová doprava jej súčasťou?

Skryť Vypnúť reklamu

- Integrovaná doprava je systém dopravnej obsluhy určitého územia, ktorý zahŕňa viac druhov dopravy. A autobusová doprava medzi ne určite patrí ako kľúčový prvok. No neustále sa diskutuje o tom, ktorý dopravný systém bude nosný. Sú to železnice alebo autobusy? S istotou môžem povedať, že určite tieto dva základné módy patria do integrovanej dopravy.

Súvisiaci článok Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou Čítajte 

Prečo je integrovaná doprava tak dôležitá a prečo tieto projekty neboli doteraz dotiahnuté?

- Integrovaná doprava je dôležitá z pohľadu nadväznosti rôznych módov dopravy. Tento systém zabezpečí a definuje objem dopravných výkonov, ktoré by mali na seba nadväzovať tak, aby cestujúci na jeden doklad vedel cestovať z bodu A do bodu B rôznymi dopravnými prostriedkami, ktoré by na seba ďalej nadväzovali. Je to kľúčový projekt pre prilákanie cestujúcich do verejnej dopravy. A prečo neboli tieto projekty doteraz dotiahnuté? Dôvodom je náročnosť tohto procesu, pretože je potrebné zjednotiť všetkých dopravcov a objednávateľov v danom regióne, ktorí majú rôzne tarifné systémy. Napríklad železnice sú národný dopravca, ktorý sa ťažko prispôsobuje každému re-giónu zvlášť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čaká autobusovú dopravu zmena ohľadom informačných a smart technológií? Kam tento vývoj smeruje?

- Táto zmena už prišla. Každý autobus je monitorovaný GPS, čo prináša obrovskú dátovú základňu pre ďalšie smart technológie. Už teraz si viete cez aplikáciu pozrieť, kde sa váš autobus nachádza a ohodnotiť konkrétny spoj. Určite veľmi očakávanou zmenou je platba bankomatovými kartami, ktorá je v podstate len o tom, kedy sa objednávatelia rozhodnú umožniť túto platbu cestujúcim. Určite je potrebné dobudovať prestupné miesta na iné druhy dopravy, ako bicykle, ktoré môžu byť v rámci zdieľaného systému požičiavania a podobne.

V akom stave sú vozidlá autobusových prepravcov na Slovensku? Ako často je potrebná výmena vozového parku za nové, modernejšie autobusy? Prečo?

- Podľa mojich informácií sú vozidlá určite v dobrom stave. Prebehla generačná výmena vozidiel, po ktorej poskytujeme službu verejnej autobusovej dopravy modernými vozidlami, ktoré sú vybavené klimatizáciou – dokonca už aj v mestských dopravách. Tieto vozidlá sú vybavené wifi sieťami, informačnými technológiami pre cestujúcich, ako sú napríklad obrazovky. Z pohľadu výmeny vozového parku je lomový úsek dosiahnutie 10 až 12 rokov používania vozidla. Vtedy sú už vozidlá technicky i morálne zastarané, a je potrebné uvažovať o obmene. V tomto je Európska únia prísna aj z pohľadu emisií a bude tlačiť členské štáty do využívania stále modernejších autobusov, ktoré budú nízko emisné.

Ako dôležitá by mala byť pre prepravcov bezpečnosť cestujúcich?

- Mala by byť na prvom mieste. Preto aj modernizácia vozidlových parkov prináša zvyšovanie aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Nové vozidlá majú nižšiu poruchovosť. Väčšina dopravcov má už nastavený systém, nielen bežnej prevencie, ale aj kompletných auditov vozidlového parku, ktoré hodnotia stav vozidiel. Taktiež sa dopravcovia zameriavajú na výchovu vodičov a ich školenia, aby aj tento personál bol pod dohľadom. Tu je aj veľmi prísna sociálna legislatíva, ktorá definuje odpočinky vodičov.

Budú na Slovensku fungovať aj tzv. autobusy na zavolanie alebo zdieľané vozidlá?

- Toto je zaujímavá téma. Určite v oblastiach s nízkym osídlením by to mohlo mať význam ako doplňujúca dopravná obslužnosť. V súčasnosti sa snažíme cestujúcim dávať čo možno najmenšie prekážky v cestovaní, aby uprednostnili autobus pred osobným autom. Ak budeme vyžadovať od cestujúcich, aby si predtým, ako niekde chcú vycestovať, volali autobus, tak to môže byť viac na škodu ako na úžitok. Keď teraz cestujúci vie, že mu ide autobus každú hodinu, tak ide a cestuje. Ale keď si bude musieť cestu dopredu presne plánovať, tak to ho môže odrádzať. Ale v nadstavbe našich služieb to je možné chápať ako niečo, čo prinesie aj úžitok. Čo sa týka zdieľaných vozidiel, je otázne, či na Slovensku, kde ľudia vnímajú vlastníctvo ako nedotknuteľnú hodnotu, tento spôsob cestovania nájde priaznivcov. Zdieľané bicykle vidíme ako veľmi úspešné projekty, ale zdieľané vozidlá budú o niečom úplne inom.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 356
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 011
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 280
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 343
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 187
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 062
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 326
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 979
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 687
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 252
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu