Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Taška: Cestujúci budú môcť platiť aj bežnými kartami

Ľubomír Taška je riaditeľ technicko-prevádzkového úseku SAD Žilina a súčasne pôsobí ako predseda odbornej pracovnej skupiny Autobusy pri Združení prevádzkovateľov hromadnej osobnej dopravy v mestských aglomeráciách SR. Hovoríme s ním aj o budúcnosti autobusovej dopravy na Slovensku.

(Zdroj: Ilustr.foto: SAD)

Stanú sa zdieľané vozidlá súčasťou integrovanej dopravy? Čaká nás požičiavanie áut namiesto ich vlastnenia? Ako budú fungovať letiská v Poprade, na Sliači či v Žiline?

Aj tieto témy rozoberala nedávna medzinárodná konferencia o doprave Cesta bez hraníc, ktorej týždenníky MY venujú v aktuálnom vydaní mimoriadnu prílohu.

Jednu z nich rozobral vo svojom vystúpení aj Ľ. Taška.

Aká je v súčasnosti popularita autobusovej dopravy na Slovensku, v porovnaní so vzdialenejšou, ale aj blízkou minulosťou?

- Podľa čísel sa začína autobusová doprava na Slovensku stabilizovať. Dokázali sme ľudí presvedčiť, že autobusová doprava je moderný spôsob dopravy, hoci v minulosti sme ju možno viac vnímali ako masový spôsob dopravy. Následne ale prišla doba veľkého rozvoja individuálnej dopravy a všade vidieť len reklamu na autá. Jej sa ťažko konkuruje, lebo rozpočty automobiliek na reklamu sú obrovské a ľudia vnímajú to, čo je v reklame, ako in. Ale v súčasnosti sa už začínajú postupne presviedčať o tom, že poskytujeme kvalitnú službu s pridanou hodnotou a vracajú sa k nám.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vidíte jej blízku budúcnosť? Bude pre ľudí stále atraktívna? Prečo?

- Určite by som autobusovú dopravu nechápal ako alternatívu. Kedysi to bol základný spôsob prepravy ľudí. Snažíme sa s objednávateľmi dopravy a integrátormi nastaviť verejnú dopravu ako nosný systém dopravy pre ľudí. Tu nám musia pomáhať mestá a regióny tak, aby robili aj reštriktívne opatrenia. Podľa nás sme si splnili svoju úlohu a zmenili sme za posledné roky pohľad na verejnú autobusovú dopravu ako moderný spôsob, ktorý môžu ľudia využívať pre zabezpečenie svojich prepravných potrieb. Autobusy sú moderné, prijali a uskutočnili sme štandardy kvality, v ktorej sa zameriavame hlavne na presnosť, čistotu, bezpečnosť a štandard teploty vo vozidle.

Čoraz viac sa zdôrazňuje potreba integrovanej dopravy. Bude autobusová doprava jej súčasťou?

- Integrovaná doprava je systém dopravnej obsluhy určitého územia, ktorý zahŕňa viac druhov dopravy. A autobusová doprava medzi ne určite patrí ako kľúčový prvok. No neustále sa diskutuje o tom, ktorý dopravný systém bude nosný. Sú to železnice alebo autobusy? S istotou môžem povedať, že určite tieto dva základné módy patria do integrovanej dopravy.

Súvisiaci článok Letiská v regiónoch by mali odštartovať stratégiou Čítajte 

Prečo je integrovaná doprava tak dôležitá a prečo tieto projekty neboli doteraz dotiahnuté?

- Integrovaná doprava je dôležitá z pohľadu nadväznosti rôznych módov dopravy. Tento systém zabezpečí a definuje objem dopravných výkonov, ktoré by mali na seba nadväzovať tak, aby cestujúci na jeden doklad vedel cestovať z bodu A do bodu B rôznymi dopravnými prostriedkami, ktoré by na seba ďalej nadväzovali. Je to kľúčový projekt pre prilákanie cestujúcich do verejnej dopravy. A prečo neboli tieto projekty doteraz dotiahnuté? Dôvodom je náročnosť tohto procesu, pretože je potrebné zjednotiť všetkých dopravcov a objednávateľov v danom regióne, ktorí majú rôzne tarifné systémy. Napríklad železnice sú národný dopravca, ktorý sa ťažko prispôsobuje každému re-giónu zvlášť.

Čaká autobusovú dopravu zmena ohľadom informačných a smart technológií? Kam tento vývoj smeruje?

- Táto zmena už prišla. Každý autobus je monitorovaný GPS, čo prináša obrovskú dátovú základňu pre ďalšie smart technológie. Už teraz si viete cez aplikáciu pozrieť, kde sa váš autobus nachádza a ohodnotiť konkrétny spoj. Určite veľmi očakávanou zmenou je platba bankomatovými kartami, ktorá je v podstate len o tom, kedy sa objednávatelia rozhodnú umožniť túto platbu cestujúcim. Určite je potrebné dobudovať prestupné miesta na iné druhy dopravy, ako bicykle, ktoré môžu byť v rámci zdieľaného systému požičiavania a podobne.

V akom stave sú vozidlá autobusových prepravcov na Slovensku? Ako často je potrebná výmena vozového parku za nové, modernejšie autobusy? Prečo?

- Podľa mojich informácií sú vozidlá určite v dobrom stave. Prebehla generačná výmena vozidiel, po ktorej poskytujeme službu verejnej autobusovej dopravy modernými vozidlami, ktoré sú vybavené klimatizáciou – dokonca už aj v mestských dopravách. Tieto vozidlá sú vybavené wifi sieťami, informačnými technológiami pre cestujúcich, ako sú napríklad obrazovky. Z pohľadu výmeny vozového parku je lomový úsek dosiahnutie 10 až 12 rokov používania vozidla. Vtedy sú už vozidlá technicky i morálne zastarané, a je potrebné uvažovať o obmene. V tomto je Európska únia prísna aj z pohľadu emisií a bude tlačiť členské štáty do využívania stále modernejších autobusov, ktoré budú nízko emisné.

Ako dôležitá by mala byť pre prepravcov bezpečnosť cestujúcich?

- Mala by byť na prvom mieste. Preto aj modernizácia vozidlových parkov prináša zvyšovanie aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Nové vozidlá majú nižšiu poruchovosť. Väčšina dopravcov má už nastavený systém, nielen bežnej prevencie, ale aj kompletných auditov vozidlového parku, ktoré hodnotia stav vozidiel. Taktiež sa dopravcovia zameriavajú na výchovu vodičov a ich školenia, aby aj tento personál bol pod dohľadom. Tu je aj veľmi prísna sociálna legislatíva, ktorá definuje odpočinky vodičov.

Budú na Slovensku fungovať aj tzv. autobusy na zavolanie alebo zdieľané vozidlá?

- Toto je zaujímavá téma. Určite v oblastiach s nízkym osídlením by to mohlo mať význam ako doplňujúca dopravná obslužnosť. V súčasnosti sa snažíme cestujúcim dávať čo možno najmenšie prekážky v cestovaní, aby uprednostnili autobus pred osobným autom. Ak budeme vyžadovať od cestujúcich, aby si predtým, ako niekde chcú vycestovať, volali autobus, tak to môže byť viac na škodu ako na úžitok. Keď teraz cestujúci vie, že mu ide autobus každú hodinu, tak ide a cestuje. Ale keď si bude musieť cestu dopredu presne plánovať, tak to ho môže odrádzať. Ale v nadstavbe našich služieb to je možné chápať ako niečo, čo prinesie aj úžitok. Čo sa týka zdieľaných vozidiel, je otázne, či na Slovensku, kde ľudia vnímajú vlastníctvo ako nedotknuteľnú hodnotu, tento spôsob cestovania nájde priaznivcov. Zdieľané bicykle vidíme ako veľmi úspešné projekty, ale zdieľané vozidlá budú o niečom úplne inom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  2. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 833
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 858
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 192
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 176
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 896
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 554
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 143
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 108
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 970

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME