Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Učitelia inovovali obsah učiva

Peniaze Európskej únie pomohli stovkám detí v našich školách.

Škola v Kľačanoch.Škola v Kľačanoch. (Zdroj: Foto: archív školy)

TRNAVA Stovky tisíc eur na vzdelávacie projekty. Aj takto vyzerá pomoc Európskej únie Trnavskému samosprávnemu kraju.

Využívajú ich samosprávy, školy, občianske združenia i firmy. Práve oblasť vzdelávania je jedným zo základných pilierov, do ktorého európske fondy posielajú veľké množstvo peňazí.

Nemalú časť financií z Európskeho sociálneho fondu (ESF) si pred časom ukrojila aj Stredná zdravotnícka škola v Trnave. Takmer 343-tisíc eur získala na projekt Chceme učiť moderne, ktorý bol zameraný na modernizáciu vyučovania prírodovedných predmetov.

Skryť Vypnúť reklamu

Nové metódy vyučovania

Vďaka peniazom z EÚ sa dnes môžu študenti zdravotníckej školy učiť v nových, moderných laboratóriách, s novými pomôckami, a tiež navštevovať nový študijný odbor – zdravotnícky laborant. A to nie je všetko.

„Z financií, ktoré sa nám podarilo získať z operačného programu vzdelávanie, sme mohli zaplatiť viaceré vzdelávacie a školiace aktivity pre učiteľov. Aj preto už dnes školské predmety učíme formou zaujímavých inovatívnych metód,“ vysvetľuje riaditeľka Strednej zdravotníckej školy na Daxnerovej ulici Katarína Hrašnová.

Vzdelanie pre učiteľov

V rámci aktivít projektu pedagógovia inovovali obsah učiva v 40 predmetoch. Vybraní učitelia sa zúčastnili na odborných kurzoch zameraných na najmodernejšie trendy vo fyzioterapii a prvej pomoci. Škola zabezpečila inováciu vzdelávacieho obsahu pre odbory masér, farmaceutický laborant, zdravotnícky asistent či diplomovaný fyzioterapeut. Vytvorila tiež nové interné učebnice, ako patológia a klinika chorôb, farmakognózia a fytoterapia, psychológia a profesijná komunikácia. Viaceré učebnice, ktoré vytvorili, sú v rámci Slovenska svojím zameraním jedinečné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezabudlo sa ani na nové spôsoby výučby cudzích jazykov. „Toto všetko, spolu s novými technológiami, ktoré dnes žiaci našej školy bežne využívajú, robí celý učebný proces modernejším, interaktívnejším, a to znamená aj atraktívnejším,“ prízvukuje K. Hrašnová.

Lepšia atmosféra v škole

Výsledkom týchto zmien a nových metód vyučovania je podľa riaditeľky školy lepšia pracovná i študijná atmosféra. „Deti dnes majú moderné technológie vo veľkej obľube, na hodiny sa tešia a interaktívny vzdelávací proces ich viac baví. V lepšej klíme u nás pracujú aj učitelia.“

Pomáhajú aj malým

Financie z Európskej únie netečú len do veľkých krajských či okresných miest, ale aj do menších obcí. Príkladom je Základná škola s materskou školou v Kľačanoch, v okrese Hlohovec. Tá je spádovou školou aj pre obec Sasinkovo.

Skryť Vypnúť reklamu

Škola sa vo svojom projekte Úspešná inklúzia v ŽŠ a MŠ Kľačany zamerala na integráciu detí s rôznymi poruchami do bežného vyučovacieho procesu. Európsky sociálny fond im na to prispel sumou takmer 50- tisíc eur.

Potrebný špecialista

Popri žiakoch v bežných triedach školu navštevujú aj žiaci začlenení. Ide o deti so zdravotným znevýhodnením. Všetci sa vzdelávajú formou individuálnej integrácie, sú začlenení v bežných triedach. Na škole pracujú traja asistenti učiteľa. Z dôvodu nedostatku peňazí si škola nemohla dovoliť zamestnať viac odborných zamestnancov, ani asistentov. Nevyhnutné tak bolo obsadiť pozíciu školského špeciálneho pedagóga.

Vysoké ciele

Riaditeľka školy Helena Kolníková presadzuje myšlienku, že každý by si mal dávať vysoké ciele. Dospelí i deti. A aj tie znevýhodnené. Len tak sa dá podľa nej posúvať dopredu. Zdá sa, že aj preto bola táto malá škola, len s niečo vyše stovkou žiakov, úspešná pri prideľovaní financií z eurofondov. Nezľakla sa „papierovačiek“ a išla si za svojím cieľom – pomocou zdravotne znevýhodneným deťom a ich začlenením medzi žiakov, ktorí netrpia hendikepom.

Zaplatili odborníka

Vďaka financiám, ktoré škola získala z ESF, si mohla dovoliť zaplatiť špeciálneho pedagóga, ktorého potrebovali ako soľ. „Úloha takéhoto odborníka je v mnohých prípadoch nenahraditeľná. Mnohí mladí učitelia, najmä absolventi, často nevedia, ako pracovať s deťmi s rôznymi poruchami, ako napríklad dyslexia alebo ťažko zvládnuteľné správanie. Špeciálny pedagóg dokáže poradiť učiteľom, ale aj rodičom ako s takýmito deťmi pracovať,“ hovorí H. Kolníková.

Lepšie výsledky detí

Špeciálny prístup ku každému hendikepovanému dieťaťu a komunikácia špecialistu s učiteľmi a rodičmi je kľúčom k úspechu. Tým sú lepšie výsledky detí v škole. „Všetky deti musia zvládať rovnaké učivo, rozdiel je len v prispôsobeniu formy vyučovania ich špecifickým potrebám a konkrétnej situácii,“ objasňuje asistentka učiteľa a školská špeciálna pedagogička Lucia Srnková. Zároveň tvrdí, že pre takéto deti ich škola pripravuje špeciálne kompenzačné pomôcky a žiakov učí, ako ich potom využívať.

Výsledok? I napriek vysokému počtu začlenených žiakov v Testovaní 9 (matematika, slovenský jazyk a literatúra) bola ZŠ Kľačany v tomto i minulom roku jednou z najúspešnejších obecných škôl okresu Hlohovec. „Registrujeme viditeľné pokroky problémových detí a zlepšenie ich výsledkov v škole. Navyše všetci sa učia byť k sebe tolerantní a neposmievajú sa z nedostatkov toho druhého,“ uzatvára H. Kolníková.

Obe školy sú pozitívnym príkladom toho, ako finančné príspevky z fondov Európskej únie dokážu pomáhať bežným ľuďom v regiónoch Slovenska.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 916
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 733
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 294
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 196
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 752
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 685
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 393
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 365
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 282
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 146
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Samospráva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Život v meste, Euractiv Slovensko

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Tínedžérka premieňa elektroodpad na ozdobný hmyz.

23. jan
Ilustračné foto.

Lekárne ponúkajú antigénové testy, ktoré si pacienti môžu vykonať doma.

6 h
Zaistené drogy.

Pri protidrogových akciách obvinili štyri osoby.

4 h

Testovanie v priestoroch automobilky potrvá do utorka.

7 h