Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Učitelia inovovali obsah učiva

Peniaze Európskej únie pomohli stovkám detí v našich školách.

Škola v Kľačanoch.Škola v Kľačanoch.(Zdroj: Foto: archív školy)

TRNAVA Stovky tisíc eur na vzdelávacie projekty. Aj takto vyzerá pomoc Európskej únie Trnavskému samosprávnemu kraju.

Využívajú ich samosprávy, školy, občianske združenia i firmy. Práve oblasť vzdelávania je jedným zo základných pilierov, do ktorého európske fondy posielajú veľké množstvo peňazí.

Nemalú časť financií z Európskeho sociálneho fondu (ESF) si pred časom ukrojila aj Stredná zdravotnícka škola v Trnave. Takmer 343-tisíc eur získala na projekt Chceme učiť moderne, ktorý bol zameraný na modernizáciu vyučovania prírodovedných predmetov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nové metódy vyučovania

Vďaka peniazom z EÚ sa dnes môžu študenti zdravotníckej školy učiť v nových, moderných laboratóriách, s novými pomôckami, a tiež navštevovať nový študijný odbor – zdravotnícky laborant. A to nie je všetko.

„Z financií, ktoré sa nám podarilo získať z operačného programu vzdelávanie, sme mohli zaplatiť viaceré vzdelávacie a školiace aktivity pre učiteľov. Aj preto už dnes školské predmety učíme formou zaujímavých inovatívnych metód,“ vysvetľuje riaditeľka Strednej zdravotníckej školy na Daxnerovej ulici Katarína Hrašnová.

Vzdelanie pre učiteľov

V rámci aktivít projektu pedagógovia inovovali obsah učiva v 40 predmetoch. Vybraní učitelia sa zúčastnili na odborných kurzoch zameraných na najmodernejšie trendy vo fyzioterapii a prvej pomoci. Škola zabezpečila inováciu vzdelávacieho obsahu pre odbory masér, farmaceutický laborant, zdravotnícky asistent či diplomovaný fyzioterapeut. Vytvorila tiež nové interné učebnice, ako patológia a klinika chorôb, farmakognózia a fytoterapia, psychológia a profesijná komunikácia. Viaceré učebnice, ktoré vytvorili, sú v rámci Slovenska svojím zameraním jedinečné.

Nezabudlo sa ani na nové spôsoby výučby cudzích jazykov. „Toto všetko, spolu s novými technológiami, ktoré dnes žiaci našej školy bežne využívajú, robí celý učebný proces modernejším, interaktívnejším, a to znamená aj atraktívnejším,“ prízvukuje K. Hrašnová.

Lepšia atmosféra v škole

Výsledkom týchto zmien a nových metód vyučovania je podľa riaditeľky školy lepšia pracovná i študijná atmosféra. „Deti dnes majú moderné technológie vo veľkej obľube, na hodiny sa tešia a interaktívny vzdelávací proces ich viac baví. V lepšej klíme u nás pracujú aj učitelia.“

Pomáhajú aj malým

Financie z Európskej únie netečú len do veľkých krajských či okresných miest, ale aj do menších obcí. Príkladom je Základná škola s materskou školou v Kľačanoch, v okrese Hlohovec. Tá je spádovou školou aj pre obec Sasinkovo.

Škola sa vo svojom projekte Úspešná inklúzia v ŽŠ a MŠ Kľačany zamerala na integráciu detí s rôznymi poruchami do bežného vyučovacieho procesu. Európsky sociálny fond im na to prispel sumou takmer 50- tisíc eur.

Potrebný špecialista

Popri žiakoch v bežných triedach školu navštevujú aj žiaci začlenení. Ide o deti so zdravotným znevýhodnením. Všetci sa vzdelávajú formou individuálnej integrácie, sú začlenení v bežných triedach. Na škole pracujú traja asistenti učiteľa. Z dôvodu nedostatku peňazí si škola nemohla dovoliť zamestnať viac odborných zamestnancov, ani asistentov. Nevyhnutné tak bolo obsadiť pozíciu školského špeciálneho pedagóga.

Vysoké ciele

Riaditeľka školy Helena Kolníková presadzuje myšlienku, že každý by si mal dávať vysoké ciele. Dospelí i deti. A aj tie znevýhodnené. Len tak sa dá podľa nej posúvať dopredu. Zdá sa, že aj preto bola táto malá škola, len s niečo vyše stovkou žiakov, úspešná pri prideľovaní financií z eurofondov. Nezľakla sa „papierovačiek“ a išla si za svojím cieľom – pomocou zdravotne znevýhodneným deťom a ich začlenením medzi žiakov, ktorí netrpia hendikepom.

Zaplatili odborníka

Vďaka financiám, ktoré škola získala z ESF, si mohla dovoliť zaplatiť špeciálneho pedagóga, ktorého potrebovali ako soľ. „Úloha takéhoto odborníka je v mnohých prípadoch nenahraditeľná. Mnohí mladí učitelia, najmä absolventi, často nevedia, ako pracovať s deťmi s rôznymi poruchami, ako napríklad dyslexia alebo ťažko zvládnuteľné správanie. Špeciálny pedagóg dokáže poradiť učiteľom, ale aj rodičom ako s takýmito deťmi pracovať,“ hovorí H. Kolníková.

Lepšie výsledky detí

Špeciálny prístup ku každému hendikepovanému dieťaťu a komunikácia špecialistu s učiteľmi a rodičmi je kľúčom k úspechu. Tým sú lepšie výsledky detí v škole. „Všetky deti musia zvládať rovnaké učivo, rozdiel je len v prispôsobeniu formy vyučovania ich špecifickým potrebám a konkrétnej situácii,“ objasňuje asistentka učiteľa a školská špeciálna pedagogička Lucia Srnková. Zároveň tvrdí, že pre takéto deti ich škola pripravuje špeciálne kompenzačné pomôcky a žiakov učí, ako ich potom využívať.

Výsledok? I napriek vysokému počtu začlenených žiakov v Testovaní 9 (matematika, slovenský jazyk a literatúra) bola ZŠ Kľačany v tomto i minulom roku jednou z najúspešnejších obecných škôl okresu Hlohovec. „Registrujeme viditeľné pokroky problémových detí a zlepšenie ich výsledkov v škole. Navyše všetci sa učia byť k sebe tolerantní a neposmievajú sa z nedostatkov toho druhého,“ uzatvára H. Kolníková.

Obe školy sú pozitívnym príkladom toho, ako finančné príspevky z fondov Európskej únie dokážu pomáhať bežným ľuďom v regiónoch Slovenska.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 833
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 858
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 192
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 176
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 896
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 554
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 143
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 108
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 970

Vybrali SME

Téma: Samospráva


Článok je zaradený aj do ďalších tém Život v meste

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME