S podvodmi na svojich zákazníkoch sa spoločnosť Stredoslovenská energetika (SSE) stretáva často. Vďaka internému systému LUPA, ktorý detailne sleduje trh s elektrinou a plynom a tiež to, akým spôsobom sa konkurencia snaží získavať nových zákazníkov, zaznamenávajú aj konkrétne podnety.
Tie vyhodnocujú a ak sa ukáže, že agenti firiem ľudí zavádzajú, prípadne podvádzajú, informujú mestá a obce, kde sa s prípadmi stretli. Pomôcť majú aj propagačné materiály s príkladmi.
Zavádzanie zo strany predajcov aj zlodeji
Väčšinou ide o zavádzanie zákazníkov zo strany alternatívnych predajcov. Tí sa vydávajú za zamestnancov SSE a nútia odberateľov podpísať „nové zmluvy s lepšou ponukou“.
Spoločnosť sa však už stretla aj s rozširovaním informácie, že má nového akcionára, ktorý bude výrazne dvíhať ceny. Zaznamenala aj prípad, keď ľuďom telefonoval neznámy človek a vyzýval ich na úhradu neexistujúceho nedoplatku.
Predajcovia tiež zákazníka nahovárajú na zmenu dodávateľa so zdôvodnením, že doterajšia spoločnosť (SSE) končí a nová preberá komplet fakturáciu a je nevyhnutné podpísať zmluvu a bezplatne sa zaregistrovať, pretože od Nového roka to bude za oveľa vyšší poplatok.
Skutočne nebezpečným podvodom je, keď si do domácnosti odberatelia pustia „elektrikárov“, ktorí chcú odčítať elektromer a pritom ich okradnú. Obeťami sa stávajú predovšetkým seniori.
Ako sa proti podvodom brániť
Odberatelia by si predovšetkým mali na zákazníckej linke SSE preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu. Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú.
Samozrejmosťou je vyžiadať si od predajcu zmluvu, cenník, všeobecné obchodné podmienky a nechať si dostatok času na ich preštudovanie. Tiež by nemali dovoliť predajcovi vypisovať časti zmluvy za seba. Ideálne je si zmenu rozmyslieť a nepodpisovať zmluvu hneď. Ak sa predajca vydáva za zamestnanca SSE a chce podpísať novú zmluvu na dodávku elektriny alebo plynu, zákazníci by si od neho mali vyžiadať identifikačný preukaz predajcu, ten jasne preukáže, pre ktorú spoločnosť pracuje.
Zákazníci SSE majú k dispozícii aj terénnych poradcov, ktorých úlohou je pomôcť im zorientovať sa v problematike energií, ktorá sa mnohým javí ako komplikovaná. Počas návštevy priamo u odberateľa doma pracovníci SSE zodpovedia všetky jeho otázky v rámci energetických tém a poskytnú mu individuálne poradenstvo. Zamestnanci spoločnosti sú pritom jednoznačne a viditeľne označení logom SSE na autách aj na svojich odevoch alebo všetkých dokumentoch, ktoré používajú. SSE poradcovia sú povinní preukázať sa identifikačnou kartou, ich totožnosť si možno overiť aj na špeciálnom telefónnom čísle.
Ako sa nestať obeťou podvodu? Pýtajte sa, odporúča SSE
Ak predajca zákazníka núti urýchlene podpísať zmluvu, pretože je platený za počet podpísaných zmlúv, ten by si mal položiť dve otázky:
- Mám dostatok informácií, aby som sa mohol/mohla rozhodnúť?
- Je táto ponuka skutočne výhodnejšia vzhľadom na účel, na ktorý elektrinu využívam?
Ponuku treba prediskutovať s rodinou, priateľmi alebo so zákazníckou linkou svojho súčasného dodávateľa. Základom je nepodpisovať nič, kým nie sú jasné všetky zmluvné podmienky a cena elektriny na celé zmluvné obdobie. Predajca nemôže nikoho nútiť uzavrieť zmluvu ,,medzi dverami".
Niektorí podomoví predajcovia sľubujú výhodné ceny a vysokú úsporu, no realita môže byť úplne iná. Cenové zvýhodnenie sa totiž často viaže iba na obmedzené časové obdobie.
Zákazník by si mal od predajcu vyžiadať cenník a požiadať ho o prepočet nákladov podľa konkrétnej ročnej spotreby. Zákazník sa rozhoduje aj o tom, aká dlhá platnosť zmluvy je pre neho výhodná. Nepríjemným prekvapením môže byť neskôr aj aktivácia nevyžiadaných služieb alebo niekoľkoročná viazanosť, o ktorých ste netušili.
Naletel som. Čo ďalej?
V prípade, že zákazník už zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo o dodávke plynu podpísal, má v zmysle platnej legislatívy právo písomne od nej odstúpiť do 14 dní odo dňa jej uzavretia. Odstúpenie od zmluvy treba odoslať poštou najneskôr v posledný deň 14-dňovej lehoty.
Odstúpiť od zmluvy možno aj v prípade, že je staršia ako 14 dní. To platí v prípade, že podomový predajca zákazníka zavádzal, podal mu mylné informácie alebo niečo zatajil. Vtedy môže žiadať o zrušenie zmluvy bez poplatkov.
Ako dôvod môže uviesť skutočnosti, pre ktoré sa cíti podvedený. Akceptácia zrušenia zmluvy však závisí od nového dodávateľa. Môže napríklad požadovať zaplatenie pokuty za predčasné ukončenie zmluvy.