Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava
KOMERČNÝ ČLÁNOK

SSE varuje pred podvodníkmi a zavádzaním predajcov

Podmienky si preštudujte a poraďte sa. Zmluvu určite nepodpisujte „medzi dverami“, radí dodávateľ energií.

S podvodmi na svojich zákazníkoch sa spoločnosť Stredoslovenská energetika (SSE) stretáva často. Vďaka internému systému LUPA, ktorý detailne sleduje trh s elektrinou a plynom a tiež to, akým spôsobom sa konkurencia snaží získavať nových zákazníkov, zaznamenávajú aj konkrétne podnety.

Tie vyhodnocujú a ak sa ukáže, že agenti firiem ľudí zavádzajú, prípadne podvádzajú, informujú mestá a obce, kde sa s prípadmi stretli. Pomôcť majú aj propagačné materiály s príkladmi.

Zavádzanie zo strany predajcov aj zlodeji

Väčšinou ide o zavádzanie zákazníkov zo strany alternatívnych predajcov. Tí sa vydávajú za zamestnancov SSE a nútia odberateľov podpísať „nové zmluvy s lepšou ponukou“.

Spoločnosť sa však už stretla aj s rozširovaním informácie, že má nového akcionára, ktorý bude výrazne dvíhať ceny. Zaznamenala aj prípad, keď ľuďom telefonoval neznámy človek a vyzýval ich na úhradu neexistujúceho nedoplatku.

Predajcovia tiež zákazníka nahovárajú na zmenu dodávateľa so zdôvodnením, že doterajšia spoločnosť (SSE) končí a nová preberá komplet fakturáciu a je nevyhnutné podpísať zmluvu a bezplatne sa zaregistrovať, pretože od Nového roka to bude za oveľa vyšší poplatok.

Skutočne nebezpečným podvodom je, keď si do domácnosti odberatelia pustia „elektrikárov“, ktorí chcú odčítať elektromer a pritom ich okradnú. Obeťami sa stávajú predovšetkým seniori.

Ako sa proti podvodom brániť

Odberatelia by si predovšetkým mali na zákazníckej linke SSE preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu. Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú.

Samozrejmosťou je vyžiadať si od predajcu zmluvu, cenník, všeobecné obchodné podmienky a nechať si dostatok času na ich preštudovanie. Tiež by nemali dovoliť predajcovi vypisovať časti zmluvy za seba. Ideálne je si zmenu rozmyslieť a nepodpisovať zmluvu hneď. Ak sa predajca vydáva za zamestnanca SSE a chce podpísať novú zmluvu na dodávku elektriny alebo plynu, zákazníci by si od neho mali vyžiadať identifikačný preukaz predajcu, ten jasne preukáže, pre ktorú spoločnosť pracuje.

Zákazníci SSE majú k dispozícii aj terénnych poradcov, ktorých úlohou je pomôcť im zorientovať sa v problematike energií, ktorá sa mnohým javí ako komplikovaná. Počas návštevy priamo u odberateľa doma pracovníci SSE zodpovedia všetky jeho otázky v rámci energetických tém a poskytnú mu individuálne poradenstvo. Zamestnanci spoločnosti sú pritom jednoznačne a viditeľne označení logom SSE na autách aj na svojich odevoch alebo všetkých dokumentoch, ktoré používajú. SSE poradcovia sú povinní preukázať sa identifikačnou kartou, ich totožnosť si možno overiť aj na špeciálnom telefónnom čísle.

Ako sa nestať obeťou podvodu? Pýtajte sa, odporúča SSE

Ak predajca zákazníka núti urýchlene podpísať zmluvu, pretože je platený za počet podpísaných zmlúv, ten by si mal položiť dve otázky:

  • Mám dostatok informácií, aby som sa mohol/mohla rozhodnúť?
  • Je táto ponuka skutočne výhodnejšia vzhľadom na účel, na ktorý elektrinu využívam?

Ponuku treba prediskutovať s rodinou, priateľmi alebo so zákazníckou linkou svojho súčasného dodávateľa. Základom je nepodpisovať nič, kým nie sú jasné všetky zmluvné podmienky a cena elektriny na celé zmluvné obdobie. Predajca nemôže nikoho nútiť uzavrieť zmluvu ,,medzi dverami".

Niektorí podomoví predajcovia sľubujú výhodné ceny a vysokú úsporu, no realita môže byť úplne iná. Cenové zvýhodnenie sa totiž často viaže iba na obmedzené časové obdobie.

Zákazník by si mal od predajcu vyžiadať cenník a požiadať ho o prepočet nákladov podľa konkrétnej ročnej spotreby. Zákazník sa rozhoduje aj o tom, aká dlhá platnosť zmluvy je pre neho výhodná. Nepríjemným prekvapením môže byť neskôr aj aktivácia nevyžiadaných služieb alebo niekoľkoročná viazanosť, o ktorých ste netušili.

Naletel som. Čo ďalej?

V prípade, že zákazník už zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo o dodávke plynu podpísal, má v zmysle platnej legislatívy právo písomne od nej odstúpiť do 14 dní odo dňa jej uzavretia. Odstúpenie od zmluvy treba odoslať poštou najneskôr v posledný deň 14-dňovej lehoty.

Odstúpiť od zmluvy možno aj v prípade, že je staršia ako 14 dní. To platí v prípade, že podomový predajca zákazníka zavádzal, podal mu mylné informácie alebo niečo zatajil. Vtedy môže žiadať o zrušenie zmluvy bez poplatkov.

Ako dôvod môže uviesť skutočnosti, pre ktoré sa cíti podvedený. Akceptácia zrušenia zmluvy však závisí od nového dodávateľa. Môže napríklad požadovať zaplatenie pokuty za predčasné ukončenie zmluvy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 260
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 234
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 305
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 655
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 590
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 309
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 408
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 142
  9. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 095
  10. Kam na výlet so svojimi známymi 9 004

Vybrali SME

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Miesto dopravnej nehody.

Pri Kraľovanoch sa stala tragická dopravná nehoda

Tento týždeň zahynuli na oravských cestách už dvaja ľudia.

Vodič fiatu zrážku s kamiónom neprežil.

Piešťany zaviedli poplatok za rozvoj a zvýšili niektoré dane

Využitie získaných peňazí musí radnica zverejňovať na svojej stránke raz do roka.

Peter Jančovič.

Zmeny v cestovných poriadkoch IDS BK sa dotknú autobusových i vlakových liniek

Od polovice decembra sa obnovuje premávka linky 255D v Malackách.

Ilustračné foto.

Vybrali SME