Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

SSE varuje pred podvodníkmi a zavádzaním predajcov

Podmienky si preštudujte a poraďte sa. Zmluvu určite nepodpisujte „medzi dverami“, radí dodávateľ energií.

S podvodmi na svojich zákazníkoch sa spoločnosť Stredoslovenská energetika (SSE) stretáva často. Vďaka internému systému LUPA, ktorý detailne sleduje trh s elektrinou a plynom a tiež to, akým spôsobom sa konkurencia snaží získavať nových zákazníkov, zaznamenávajú aj konkrétne podnety.

Tie vyhodnocujú a ak sa ukáže, že agenti firiem ľudí zavádzajú, prípadne podvádzajú, informujú mestá a obce, kde sa s prípadmi stretli. Pomôcť majú aj propagačné materiály s príkladmi.

Zavádzanie zo strany predajcov aj zlodeji

Väčšinou ide o zavádzanie zákazníkov zo strany alternatívnych predajcov. Tí sa vydávajú za zamestnancov SSE a nútia odberateľov podpísať „nové zmluvy s lepšou ponukou“.

Spoločnosť sa však už stretla aj s rozširovaním informácie, že má nového akcionára, ktorý bude výrazne dvíhať ceny. Zaznamenala aj prípad, keď ľuďom telefonoval neznámy človek a vyzýval ich na úhradu neexistujúceho nedoplatku.

Predajcovia tiež zákazníka nahovárajú na zmenu dodávateľa so zdôvodnením, že doterajšia spoločnosť (SSE) končí a nová preberá komplet fakturáciu a je nevyhnutné podpísať zmluvu a bezplatne sa zaregistrovať, pretože od Nového roka to bude za oveľa vyšší poplatok.

Skutočne nebezpečným podvodom je, keď si do domácnosti odberatelia pustia „elektrikárov“, ktorí chcú odčítať elektromer a pritom ich okradnú. Obeťami sa stávajú predovšetkým seniori.

Ako sa proti podvodom brániť

Odberatelia by si predovšetkým mali na zákazníckej linke SSE preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu. Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú.

Samozrejmosťou je vyžiadať si od predajcu zmluvu, cenník, všeobecné obchodné podmienky a nechať si dostatok času na ich preštudovanie. Tiež by nemali dovoliť predajcovi vypisovať časti zmluvy za seba. Ideálne je si zmenu rozmyslieť a nepodpisovať zmluvu hneď. Ak sa predajca vydáva za zamestnanca SSE a chce podpísať novú zmluvu na dodávku elektriny alebo plynu, zákazníci by si od neho mali vyžiadať identifikačný preukaz predajcu, ten jasne preukáže, pre ktorú spoločnosť pracuje.

Zákazníci SSE majú k dispozícii aj terénnych poradcov, ktorých úlohou je pomôcť im zorientovať sa v problematike energií, ktorá sa mnohým javí ako komplikovaná. Počas návštevy priamo u odberateľa doma pracovníci SSE zodpovedia všetky jeho otázky v rámci energetických tém a poskytnú mu individuálne poradenstvo. Zamestnanci spoločnosti sú pritom jednoznačne a viditeľne označení logom SSE na autách aj na svojich odevoch alebo všetkých dokumentoch, ktoré používajú. SSE poradcovia sú povinní preukázať sa identifikačnou kartou, ich totožnosť si možno overiť aj na špeciálnom telefónnom čísle.

Ako sa nestať obeťou podvodu? Pýtajte sa, odporúča SSE

Ak predajca zákazníka núti urýchlene podpísať zmluvu, pretože je platený za počet podpísaných zmlúv, ten by si mal položiť dve otázky:

  • Mám dostatok informácií, aby som sa mohol/mohla rozhodnúť?
  • Je táto ponuka skutočne výhodnejšia vzhľadom na účel, na ktorý elektrinu využívam?

Ponuku treba prediskutovať s rodinou, priateľmi alebo so zákazníckou linkou svojho súčasného dodávateľa. Základom je nepodpisovať nič, kým nie sú jasné všetky zmluvné podmienky a cena elektriny na celé zmluvné obdobie. Predajca nemôže nikoho nútiť uzavrieť zmluvu ,,medzi dverami".

Niektorí podomoví predajcovia sľubujú výhodné ceny a vysokú úsporu, no realita môže byť úplne iná. Cenové zvýhodnenie sa totiž často viaže iba na obmedzené časové obdobie.

Zákazník by si mal od predajcu vyžiadať cenník a požiadať ho o prepočet nákladov podľa konkrétnej ročnej spotreby. Zákazník sa rozhoduje aj o tom, aká dlhá platnosť zmluvy je pre neho výhodná. Nepríjemným prekvapením môže byť neskôr aj aktivácia nevyžiadaných služieb alebo niekoľkoročná viazanosť, o ktorých ste netušili.

Naletel som. Čo ďalej?

V prípade, že zákazník už zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo o dodávke plynu podpísal, má v zmysle platnej legislatívy právo písomne od nej odstúpiť do 14 dní odo dňa jej uzavretia. Odstúpenie od zmluvy treba odoslať poštou najneskôr v posledný deň 14-dňovej lehoty.

Odstúpiť od zmluvy možno aj v prípade, že je staršia ako 14 dní. To platí v prípade, že podomový predajca zákazníka zavádzal, podal mu mylné informácie alebo niečo zatajil. Vtedy môže žiadať o zrušenie zmluvy bez poplatkov.

Ako dôvod môže uviesť skutočnosti, pre ktoré sa cíti podvedený. Akceptácia zrušenia zmluvy však závisí od nového dodávateľa. Môže napríklad požadovať zaplatenie pokuty za predčasné ukončenie zmluvy.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 015
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 128
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 929
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 595
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 854
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 838
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 539
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 440
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 223
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 207
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

V Rooseveltovej nemocnici zomrel na COVID- 19 iba 47- ročný pacient

Celkove na Slovensku potvrdili 17 ďalších úmrtí na pľúcnu formu ochorenia COVID-19.

Mladá mamička z Prievidze bojuje za parkovacie miesto. Využiť ho chce pre zdravotne postihnutého syna

Pre zlú dopravnú situáciu platí pred jednou zo základných škôl v Prievidzi zákaz zastavenia. Situáciu to skomplikovalo rodine, ktorá nemôže zastaviť autom pred svojím domom. Situácia je o to horšia, že rodina má zdravotne postihnutého syna.

Na tomto mieste by rodina potrebovala vyhradené parkovacie miesto. Pre zákaz zastavenia to však momentálne nie je možné.

V Holíči má vzniknúť prekladisko kontajnerov za milióny eur

Prácu by v areáli po jeho dobudovaní malo nájsť až 500 ľudí.