Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Galileo posilnili aj „náš“ satelit Samuel

Jeden zo štyroch novo vynesených satelitov systému Galileo nesie meno chlapca zo Slovenska.

Víťazný obrázok Samuela Petríka z roku 2011 so súťaže o systéme Galileo. Po Samuelovi je pomenovaný jeden zo štyroch satelitov, ktoré boli vypustené na obežnú dráhu 25. júla tohto roku. Všetky satelity Galilea nesú mená po deťoch z celej Európy, ktoré uspeli v tejto súťaži. Víťazný obrázok Samuela Petríka z roku 2011 so súťaže o systéme Galileo. Po Samuelovi je pomenovaný jeden zo štyroch satelitov, ktoré boli vypustené na obežnú dráhu 25. júla tohto roku. Všetky satelity Galilea nesú mená po deťoch z celej Európy, ktoré uspeli v tejto súťaži. (Zdroj: ZASTÚPENIE EK NA SLOVENSKU)

Kozmické rakety Ariane-5 vyniesli v júli z európskeho kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guayane na obežnú dráhu ďalšie štyri satelity systému Galileo. Jeden z nich je pomenovaný po Samuelovi Petríkovi zo Slovenska.

Globálny satelitný navigačný systém EÚ má tak 26 satelitov. Po vynesení posledných štyroch satelitov bude v roku 2020 systém Galileo kompletný a s presnosťou na 20 cm bude najpresnejším satelitným navigačným systémom na svete.

„Je to ďalší míľnik na ceste k dosiahnutiu plnej funkčnosti Galilea v roku 2020. Vďaka vesmíru prekračujeme novú ekonomickú hranicu, pretože je existenčne prepojený s čoraz väčším počtom sektorov a hybnou silou ich hlbokej modernizácie,“ povedal v tejto súvislosti Maroš Šefčovič, podpredseda Európskej Kkomisie a spresnil, že už dnes vyše 10 percent HDP Únie závisí od služieb, ktoré máme vďaka vesmíru. „Preto sa Európa musí v tejto oblasti usilovať o globálne prvenstvo a strategickú autonómnosť,“ dodal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Komu slúži navigačný systém

Údaje a služby, ktoré prostredníctvom satelitov využívame, sú nenahraditeľné – či už ide o záchranné pátracie akcie, prepojené autá, poľnohospodárstvo či leteckú navigáciu.

Dnes systém Galileo poskytuje tri typy služieb:

Galileo Open Service (Otvorená služba) je voľne dostupná služba na určovanie polohy a času a na navigáciu. Vďaka nej môže núdzový systém eCall, ktorý je od 31. marca 2018 povinný vo všetkých nových automobiloch v Únii, oznámiť záchranárom polohu vozidla.

Search and Rescue – SAR (Pátracia a záchranná služba). Keď boli v roku 2016 uvedené do prevádzky prvé služby systému Galileo, čas na zistenie polohy nezvestnej osoby na mori alebo v horách sa znížil zo 4 hodín na približne 10 minút a presnosť lokalizácie sa zlepšila z 10 km bez systému Galileo na menej ako 2 km pri jeho použití. Od budúceho roka bude služba vysielať aj spätný signál, ktorý osobu v ohrození informuje, že núdzový signál bol zachytený a lokalizovaný.

Verejne regulovaná služba systému Galileo zas poskytuje štátom plne kódovaný servis počas núdzových alebo krízových situácií ako sú napríklad teroristické útoky.

Smeruje k nezávislosti

Každý, kto má zariadenie kompatibilné so systémom Galileo, môže využívať jeho signály na navigáciu a určovanie polohy a času.

Do skompletizovania systému sa satelilysatelity Galilea používajú v kombinácii s inými satelitnými navigačnými systémami, akým je napríklad GPS. Keď bude zostava satelitov kompletná, pozícia kedykoľvek a kdekoľvek na svete sa bude dať zistiť nezávisle, výlučne pomocou satelitov systému Galileo.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  3. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  4. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  5. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  7. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 833
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 858
  3. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 12 192
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 176
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 896
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 554
  7. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 143
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 612
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 108
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 6 970

Vybrali SME

Téma: MY Euromýty


Hlavné správy z SME | MY regióny - správy

FOTO+VIDEO: Obnovený podchod na Sihoť žiari najmä po zotmení

Mesto stálo skrášlenie podchodu 15-tisíc eur.

Podchod na Sihoť.

"Bane na hornej Nitre by nemali zatvárať, ale inovovať," hovorí bývalý banský výskumník

Jaroslav Barabáš unikol v baniach už dvakrát smrti, no aj napriek tomu na ne nezanevrel. Ako tvrdí, v porovnaní s elektrárňami, ktoré spaľujú uhlie, sú väčšími znečisťovateľmi ovzdušia autá a tisícky lietadiel.

Jaroslav Barabáš.
Sládok Ján Píry.

Vybrali SME