Piatok, 22. jún, 2018 | Meniny má Paulína
OD SUSEDOV

Podkarpatské – miesto stretu hraníc Poľska, Slovenska a Ukrajiny

S tradíciou mieri celý tento región k modernosti.

Vrtuľníky Black Hawk vyrábané v poľskom Mielci.(Zdroj: P. Kasprowicz)

Podkarpatské – miesto stretu hraníc troch štátov: Poľska, Slovenska a Ukrajiny. Brána Európskej únie, priestor moderného hospodárstva, neznečistenej prírody a bohatej kultúry pohraničia.

Inovatívne technológie letectva, informatiky a automobilizmu, ako aj možnosti na aktívny odpočinok a horskej prírody, To sú len niektoré z tromfov Podkarpatského vojvodstva, lídra medzi regiónmi východného Poľska.

Článok pokračuje pod video reklamou

Poloha

Podkarpatské vojvodstvo – jedno zo šestnástich poľských vojvodstiev, sa rozprestiera v juhovýchodnom Poľsku. Hraničí s Lubelským, Malopoľským a Svätokrížskym vojvodstvom, ale tiež s Prešovským samosprávnym krajom na Slovensku a Ľvovským a Zakarpatským obvodom na Ukrajine.

S rozlohou 18 tis. km2 zaberá 5 % plochy Poľska a má viac ako 2,1 milióna obyvateľov. Podľa údajov Hlavného štatistického úradu je priemerná dĺžka života vo vojvodstve najdlhšia z celého Poľska. Na dlhovekosť občanov regiónu majú rozhodujúci vplyv: čisté životné prostredie, zdravý životný štýl a nízka miera stresu. Hlavným mestom vojvodstva je Rzeszów. Moderné a dynamické mesto so 190 tisícmi stálych obyvateľov. Už niekoľko rokov sa v rebríčkoch bezpečnosti, čistoty a pohodlia života umiestňuje v čele poľských miest. Je to mesto novátorských technológii, v ktorom študuje viac ako 60 000 študentov.

Región otvorený pre investorov

Podkarpatské vojvodstvo je najobľúbenejším regiónom investorov umiestňujúcich svoje investície na území východného Poľska. Prispievajú k tomu dostupnosť pripravených investičných plôch, počet území, na ktorých je možné podnikať za zvýhodnených podmienok, ako aj komunikačná dostupnosť. Vojvodstvo je popretkávané komunikáciami celoštátneho a medzinárodného významu, napr. diaľnica A4 spájajúca západnú a východnú hranicu Poľska, ktorá je súčasťou medzinárodnej cesty E40 Francúzsko – Kazachstan.

Taktiež rýchlostná cesta S19, vo výstavbe, ktorá je časťou trasy „Via Carpatia” – strategickej a najkratšej dopravnej trasy spájajúcej pobaltské krajiny s južnou Európou, železničná magistrála E30, ktorá je súčasťou III paneurópskeho dopravného koridoru spájajúceho Nemecko, Poľsko a Ukrajinu a taktiež širokorozchodná trať LHS spájajúca Sliezsko so železničným hraničným prechodom s Ukrajinou. Okrem toho sa necelých 10 km od centra krajského sídla nachádza Medzinárodné letisko Rzeszów-Jasionka, ktoré je jedným z najrýchlejšie rastúcich letísk v Poľsku. Jeho štartovacia dráha je s dĺžkou 3,2 km po letisku Chopina vo Varšave druhou najdlhšou v Poľsku a môže prijímať všetky typy lietadiel.

Letisko v Rzeszowe sa stáva významným leteckým uzlom pre cargo strednej a východnej Európy, keďže popri rozvoji spojení osobnej dopravy sa tu dynamicky rozvíja preprava tovarov. Na to slúži nový cargo terminál a v Poľsku druhý bod fytosanitárneho odbavenia, ktorý bol otvorený v roku 2015. Prístrojové vybavenie letiska umožňuje vykonávať aj tie najkomplikovanejšie technické prehliadky, ako aj opravy trupov lietadiel

Prečítajte si tiež: Primátor poľského mesta Tadeusz Ferenc: Som hrdý na Rzeszów

Spoločnosť Linetech pôsobiaca na rzeszowskom letisku, vykonáva servis lietadiel Boeing, Airbus, ATR, Embraer a Bombardier, patriacich do flotíl viac ako 70 leteckých prepravcov z troch svetadielov. V obrovských hangároch môže byť naraz servisovaných až päť veľkých lietadiel, vrátane tých so širokým trupom, akým je napríklad B 787 Dreamliner.

Okrem toho je tu vykonávaná aj údržba vrtuľníkov, ktorú ponúka spoločnosť Heli-One, poskytujúca svoje služby civilným vládnym a armádnym klientom z Európy, Afriky, Ázie a Blízkeho Východu. Naraz môže byť servisovaných 6 veľkých vrtuľníkov a navyše ešte jeden na pracovisku vyhradenom špeciálne pre maľovanie lietadiel. Obzvlášť sa špecializuje na údržbu vrtuľníkov výrobcov Airbus Helicopters (Eurocopter) a Leonardo (Agusta Westland). Rýchly rozvoj letiska stimuluje hospodárstvo juhovýchodného Poľska, ale taktiež vytvára potenciál na rozvoj susedných regiónov, ako aj severovýchodného Slovenska.

Korene svetového ropného priemyslu a podkapatskej inovatívnosti

Ropa je tým prírodným bohatstvom, ktorého ťažba sa natrvalo zapísala do dejín regiónu. Bolo to práve v roku 1854, kedy geniálny poľský vynálezca Ignacy Łukasiewicz založil v dedine Bóbrka neďaleko Krosna na svete prvý priemyselný závod na ťažbu ropy a tak sa zrodil svetový ropný priemysel. V ďalších rokoch Łukasiewicz spolu so spoločníkmi vytvorili rafinériu, čím iniciovali rozvoj svetového naftového priemyslu. Čiže Podkarpatsko je kolískou naftového priemyslu.

Dynamický hospodársky rozvoj Podkarpatského vojvodstva sa nerozlučne spája s programom tvorby Centrálneho priemyselného obvodu (CPO). CPO, založený pred Druhou svetovou vojnou podpredsedom vlády Eugeniuszom Kwiatkowským a oslavuje 80. výročie. Vytvorili ho v rokoch 1936-39 v južných centrálnych regiónoch Poľska a bol jedným z najväčších hospodárskych iniciatív II. Republiky. Zámerom CPO bolo zväčšenie ekonomického potenciálu Poľska, rozvoj ťažkého a zbrojárskeho priemyslu, ale taktiež zmenšenie chudoby a nezamestnanosti.

CPO znamená začiatok mnohých priemyselných podnikov, ktoré dodnes fungujú a rozvíjajú sa, akými sú napríklad dnešný Pratt & Whitney Rzeszów (predtým WSK Rzeszów), Polskie Zakłady Lotnicze /Poľské letecké závody/ v meste Mielec (v súčasnosti patriace do spoločnosti Sikorsky, a Lockheed Martin Company), alebo Huta Stalowa Wola SA /akciová spoločnosť Oceliareň Wola (HSW)/. V súčasnosti HSW realizuje najväčšiu, v dejinách poľského zbrojárskeho priemyslu, zákazku na dodávky zbraní pre armádu Poľskej republiky.

Naproti tomu, civilná časť oceliarne (patriaca do Guangxi LiuGong Machinery) sa špecializuje na výrobu ťažkých stavebných strojov: buldozérov, strojov na ukladanie potrubí, kolesové nákladače a rýpadlové nakladače. Vďaka vzniku Centrálneho priemyselného obvodu získalo Podkarpatsko štatút kľúčového regiónu pre poľské letectvo.

Rozvoj a podpora podnikateľov

Vychádzajúc v ústrety potrebám podnikateľov a potenciálnych investorov, boli v podkarpatskom kraji vytvorené oblasti hospodárskej aktivity, prínosom ktorých je možnosť poskytnúť úľavy, výhody, daňové prázdniny a aj zjednodušené administratívne procesy. Pružne tu fungujú dve špeciálne ekonomické zóny: EURO-PARK MIELEC a EURO-PARK WISŁOSAN.

Zóna EURO-PARK MIELEC vznikla v roku 1995 ako prvý priestor tohto druhu v Poľsku. Skladá sa z 32 podzón s celkovou plochou viac ako 1643 ha v piatich krajoch: Podkarpatskom, Lubelskom, Malopoľskom, Sliezskom a Západopomoranskom. Na jej území pôsobí 193 firiem. Vedúcim odvetvím zóny je letecký priemysel.

Tarnobrzeská špeciálna ekonomická zóna EURO-PARK WISŁOSAN sa skladá z 22 podzón s celkovou plochou viac ako 1868 ha. Svoje územie poskytuje okrem iného investíciám v rámci chemického, strojárskeho a kovospracujúceho priemyslu. Pôsobí v nej 146 firiem.

V Podkarpatskom vojvodstve sú úspešne realizované, a to v celopoľskom merítku, formy podpory podnikateľov. Firmy z odvetvia letectva a informačných technológií môžu svoje podniky umiestňovať v Podkarpatskom vedecko-technologickom parku AEROPOLIS, ktorý je prvým odvetvovým parkom v Poľsku a je jedným z najatraktívnejších investičných priestorov na území východného Poľska.

Manažment parku je súčasťou Agentúry regionálneho rozvoja Rzeszów, ktorá v tomto roku oslavuje 25. výročie svojho pôsobenia. Park je v hospodárskej aj vedecko-výskumnej oblasti prepojený najmä s leteckým priemyslom, avšak aj s elektrotechnickým, elektronickým a informačnými technológiami. V súčasnosti v AEROPOLIS pôsobí 44 firiem. Investície podnikateľov v parku v roku 2017 prevýšili 2,2 miliardy zlotých a v priebehu svojej existencie prekročil počet zamestnancov číslo 5 tisíc.

Podkarpatský kraj je pre investorov a podnikateľov obzvlášť priaznivým regiónom. Je tu umiestnené veľké množstvo inštitúcií a organizácii, ktoré komplexne a bezodplatne podporujú rozvoj podnikateľských kontaktov a zahraničných investícií. V Úrade predsedu Podkarpatského samosprávneho kraja v Rzeszowe /Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego - pôsobí Centrum obsluhy investorov a exportérov (COIE), ktoré pomáha získavať zamestnancov a finančné prostriedky na fungovanie, poskytuje poradenstvo pri výbere lokalít pre investíciu, dodávateľov a spolupracujúce firmy, ako aj mnoho ďalších služieb. Podporu tiež zaručuje Podkarpatský rozvojový fond /Podkarpacki Fundusz Rozwoju (PFR), ktorý je spoločnosťou patriacou pod samosprávu a jeho úlohou je ponúkať finančné nástroje určené na rozvoj malých a stredných podnikov v Podkarpatsku.

Jeho úlohou je taktiež posilnenie investičných aktivít hospodárskych subjektov v Podkarpatsku a to prostredníctvom zvýšenia konkurencieschopnosti a rozvoj hospodárskych aktivít. Výsledkom spolupráce samosprávy podkarpatského kraja, Európskej komisie a Ministerstva rozvoja vzniklo aj Podkarpatské centrum inovácií (PCI). Predstavuje dôležitú inštitúciu najmä pokiaľ sa jedná o hospodársky rozvoj kraja, obzvlášť v oblasti transferu inovácií, spolupráce so študentmi, startupmi, ľuďmi, ktorí majú nápady a nemajú priestor na ich realizáciu.

Podkarpatsko medzi lídrami využitia fondov EÚ

Dynamický hospodársky rozvoj Podkarpatského vojvodstva podporujú aj fondy Európskej únie v rámci Regionálneho operačného programu Podkarpatského vojvodstva (ROP PV). Celková hodnota prostriedkov v rámci ROP PV na roky 2014-2020 predstavuje 2,114 mld EUR. V rámci nej je na podporu konkurencieschopného a inovatívneho hospodárstva určená suma 374,4 mln EUR. V rámci celkovej sumy bolo do konca roku 2017 zazmluvnených 1,08 mld EUR a v roku 2018 je plánované zazmluvnenie ďalších viac ako 263 mln EUR.

Projekt ROP PV zahŕňa do konca roku 2018 aj prestavbu približne 40 km ciest, nákup autobusov, železničných vozidiel, modernizáciu a vybavenie objektov pre vzdelávanie, predškolských a kultúrnych zariadení, obnovu približne 60 nehnuteľných pamiatok, energetickú modernizáciu približne 130 budov a výstavba približne 200 km sanitárnej kanalizácie, avšak aj podpora malých a stredných podnikov a pracovného trhu.

Na vyvážený rozvoj Podkarpatského vojvodstva majú vplyv aj prostriedky EÚ z iných operačných programov, takých, ako napr.: Operačný program Východné Poľsko, Operačný program Inteligentný rozvoj, Operačný program Infraštruktúra a životné prostredie, ako aj Program rozvoja vidieckych oblastí.

Letectvo a kozmonautika – inteligentná špecializácia regiónu s históriu v pozadí

Tento rok je pre Poľsko výnimočným, keďže popri najdôležitejšej udalosti, ktorou je 100. výročie znovuzískania nezávislosti, bude oslavovať aj storočnicu poľského letectva. Tá bude pre Podkarpatské vojvodstvo kľúčová.

Región charakterizuje neobyčajne vysoká koncentrácia firiem leteckého priemyslu (práve tu sa kumuluje 90% poľskej leteckej produkcie), školiacich centier pre pilotov, vedecko-výskumných inštitúcií, ako aj rozvinutého zázemia pre výcvik a školenia. V týchto oblastiach je poprednou vzdelávacou inštitúciou Rzeszowská Polytechnika s Fakultou vývoja strojov a letectva so špecializáciou pilotáž (746 absolventov). Letecké odvetvie predstavuje tak dôležité miesto v rámci hospodárstva Podkarpatského vojvodstva, že bolo vyhlásené za vedúcu inteligentnú špecializáciu regiónu.

S cieľom ešte dynamickejšieho rozvoja regiónu vytvorili kľúčoví podnikatelia spojení s letectvom Združenie skupiny podnikateľov leteckého priemyslu „Letecká dolina“, ktoré je prvým a najväčším leteckým klastrom v Poľsku a zároveň jedným z najdôležitejších klastrov letectva na svete. Hlavným zámerom Leteckej doliny je pretvorenie juhovýchodného Poľska na jeden z vedúcich leteckých regiónov v Európe, ktorý bude schopný dodať rôznorodé produkty a služby z oblasti leteckého priemyslu pre najnáročnejších zákazníkov z celého sveta.

Prečítajte si tiež: Carpathia je spoločnou teritoriálnou značkou Slovenska a Poľska

Špeciálnou úlohou je vytváranie trvácnej a spoľahlivej siete subdodávateľov. 160 firiem združených v Leteckej doline patrí ku kľúčovým ohnivkám svetovej reťaze dodávateľov. Letecké výrobky z Podkarpatska sú montované do najmodernejších civilných a vojenských lietadiel mnohých firiem (Boeing (napr. do B 787 Dreamliner), Airbus (napr. do A380), Embraer, Bombardier), ako aj vrtuľníkov (Sikorsky Aircraft a Lockheed Martin Company a taktiež Leonardo).

Najväčším výrobcom lietadiel a vrtuľníkov v Poľsku je Poľská letecká fabrika v Mielci /Polskie Zakłady Lotnicze/ patriace do najväčšej zbrojárskej firmy na svete Lockhead Martin Company. V dejinách vzniklo v mieleckej fabrike niekoľko tisíc leteckých korábov.

V súčasnosti sú v produkčnom reťazci výrobkov vlastnej konštrukcie zastúpené lietadlami: M28 – osobné aj nákladné lietadlo a M28B BRYZA – lietadlo pobrežnej kontrolnej a záchranárskej hliadky. Na svete najznámejším produktom vyrábaným v Mielci je viacúčelový vrtuľník S70iTM BLACK HAWK, určený na medzinárodné trhy. V súčasnosti ho využíva 30 armád vrátane zbrojných síl NATO.

Podkarparpatský letecký priemysel dodáva: lietadlá, vrtuľníky, letecké motory, prídavné motory APU, podvozky lietadiel, letecké prevodovky, moduly turbín, a taktiež stovky iný zložitých súčiastok a súčastí, pričom sú využívané najmodernejšie technológie a také materiály akými monokryštály, kompozitné materiály považované za prioritné technológie v rámci rozvoja odvetia a regiónu. Technologická úroveň leteckých firiem z Podkarpatska je už v dnešnej dobe neobvykle vysoká, a materiály, ktoré prichádzajú s novými investormi predstavujú absolútne najvyššiu svetovú špičku.

Automobily, popri lietadlách ďalšia vizitka Podkarpatského kraja

Automobilový priemysel, pokiaľ sa jedná o technológie a materiály, tak veľmi blízky leteckému priemyslu, odohráva v rozvoji Podkarpatského vojvodstva čoraz väčšiu rolu. Tento fakt neunikol pozornosti vládnych predstaviteľom regiónu, ktorý za účelom špeciálnej podpory pre tento sektor začlenili automobilový priemysel do Regionálnej inovačnej stratégie ako ďalšiu vedúcu inteligentnú špecializáciu.

Automobilový priemysel nachádza ako inteligentná špecializácia odraz v regionálnom potenciáli priemyslu a koncentrácii mnohých subjektov tohto odvetvia zo sektora malých a stredných podnikov, ako aj veľkých firiem s globálnym záberom. Už roky tu pôsobia známe poľské firmy, akými sú Autosan, Huta Stalowa /Oceliareň/ Wola, Zasław, Melex, TC Dębica, alebo PZL Sędziszów. Svoje fabriky a investície tu umiestnilo aj mnoho svetových hráčov, ako napríklad: BorgWarner, Lear Corporation, Kirchoff, Goodyear, Pilkington Automotive, Federal Mogul, Uniwheels Production.

Dôležitým činiteľom tvoriacom základ potenciálu automobilového priemyslu sú podkarpatské vysoké technické školy, ktoré sa na niekoľkých fakultách venujú výskumu spojenom s automobilovým priemyslom. Na Fakulte vývoja strojov a letectva Rzeszowskej Polytechniky pôsobí Katedra spaľovacích motorov a dopravy, ktorá disponuje bohatou laboratórnou základňou čo do didaktiky a vedeckých výskumov. Dôležitú úlohu v rozvoji automobilového priemyslu v Podkarpatskom vojvodstve zohrávajú klastre: Východný automobilový zväz so sídlom v Tarnobrzegu a Priemyselno – vedecký klaster „Ziemia Sanocka /sanocká zem/” so sídlom v Sanoku.

Sektor informačných technológii je po leteckom priemysle druhým najdynamickejšie sa rozvíjajúcim odvetvím v regióne svedčiacom o sile podkarpatského hospodárstva. Tu pôsobiace spoločnosti reprezentujú takmer všetky špecializácie tohto odvetvia a najviac osôb je zamestnaných v oblasti programovania.

Zvláštnu pozornosť si zaslúži prítomnosť v regióne spoločnosti Asseco Poland SA, najväčšej IT firmy v strednej a východnej Európe. Spoločnosť je najväčším zamestnávateľom v rámci IT odvetvia v Poľsku a šiestou najvýznamnejšou programátorskou firmou v Európe. Asseco Poland stojí v čele medzinárodnej skupiny spoločností Asseco, pôsobiacej v 54 krajinách celého sveta (v tom aj na Slovensku: Asseco Solutions, a. s.).

Skupina spoločností Asseco zameriava svoje pôsobenie na tri segmenty: finančníctvo a bankovníctvo, podnikateľský sektor a verejná administratíva. V blízkej dobe Asseco plánuje investovať 80 miliónov zlotých do vytvorenia vedecko-výskumného centra, ktoré sa bude venovať vývoju umelej inteligencie, elektromobility a telemedicíny.

Prečítajte si tiež: Primátor poľského mesta Tadeusz Ferenc: Som hrdý na Rzeszów

Patrí sa spomenúť aj firmu G2A.COM z Rzeszowa. Je to najrýchlejšie rastúci digitálny market place na svete a najväčší predajca počítačových hier. Firma sa veľmi rýchlo rozvíja a investuje aj do oblasti FinTech (Financial Technology) a taktiež sektora zdravotníctva. Vo výskumno-rozvojovom centre firmy G2A.COM v Rzeszowe budú vyrábané 3D modely srdca, ktoré pomôžu pri štúdiu odhaľovania chýb tohto orgánu detí v prenatálnom období. Modely budú vznikať v jednom z oddelení firmy – 3D Plus.

Pozornosť si zaslúžia aj iné firmy, ako napr. FIBRAIN s.r.o., ktorá je poľským výrobcom a svetovým dodávateľom profesionálnych riešení a informatických služieb pre podnikateľský sektor, verejné inštitúcie a vysoké školy.

Oblasť informačných a telekomunikačných technológií nielen pomáha rozvoju inteligentných vedúcich špecializácií, ale zároveň odohráva dôležitú úlohu v rámci rozvoja Podkarpatska a to po všetkých stránkach.

V Podkarpatsku sa lepšie žije

Ďalšou vedúcou inteligentnou špecializáciou Podkarpatského vojvodstva je sektor kvality života, ktorá zahŕňa také oblasti, ako: výroba a spracovanie potravín najvyššej kvality, moderný a vyvážený cestovný ruch, zdravie a blaho (kliniky, sanatóriá, seniorské domovy, rekreačno-oddychové centrá, wellness zariadenia, dietetické centrá), ale taktiež priemysel „zelených“ technológií (obnoviteľné zdroje energie, energeticky úsporné a inteligentné stavebníctvo).

Prečítajte si tiež: Podkarpatské záhrady a historické budovy majú svoje čaro

Z pohľadu cestovného ruchu je podkarpatské vojvodstvo jedným z najatraktívnejších, a to nielen v Poľskom, ale dokonca aj Európskom meradle, hlavne vzhľadom na polohu a prírodné krásy malebného a unikátneho pohoria Bieszczady /Poľské Poloniny/. Je to vysnívané miesto pre každého, kto sa chce venovať aktívnej turistike. V lete sú k dispozícii dobre označené trasy pre všetky druhy obľúbenej turistiky: pešiu, cyklo, na koňoch, ale aj automobilom. Milovníci vodných športov môžu s plachtami, alebo veslami brázdiť vody Solińského jazera, alebo si vybrať splav kajakom na rieke San. Fanúšikovia „výprav do oblakov“ tu nájdu veľa vhodných miest pre lety rogalom a paragliding.

Prečítajte si tiež: Bieščady – romantické hory s búrlivou históriou

Podkarpatsko je tiež miestom, kde môžete, na pomerne neveľkej ploche, vidieť mnohé pamätihodnosti drevenej sakrálnej aj svetskej architektúry. Nájdeme tu gotické kostoly, pravoslávne a gréckokatolícke chrámy, kaštiele a kúre, poľovnícke kaštiele a kúpeľné vily. Svoje zákutia si na Podkarpatsku nájdu aj rybári a poľovníci. Počas zimy čakajú na lyžiarov mnohé trasy pre bežkárov, ale aj dobre upravené zjazdovky a vleky.

Potenciál sektora kvality života je vynikajúco podporovaný faktom, že Podkarpatsko oplýva malebným a neznečisteným prostredím, ako aj rýchlo sa zlepšujúcou dopravnou infraštruktúrou. Čisté, ekologické poľnohospodárstvo, zdravá tradičná strava, ako aj bohaté prírodné, kultúrne a turistické hodnoty vytvárajú z Podkarpatska vynikajúci priestor na život.

Priemysel stretnutí je priemyslom budúcnosti

V Podkarpatsku rýchlou mierou rastie priemysel stretnutí, ktorý spája poľský a medzinárodný biznis. Je to umožnené vďaka viacúčelovej a supermodernej G2A Aréne – výstavno – kongresovému centru Podkarpatského vojvodstva, ktoré je umiestnené v blízkosti letiska v Rzeszowe a parku Aeropolis. Je to jeden zo svojho druhu najväčších komplexov v Poľsku a zároveň biznisové srdce a strategický bod propagácie regiónu. Počas roka sa v ňom koná viac ako 100 významných podujatí. Práve tu sa už dvakrát stretol svet podnikania a politiky počas poľského najdôležitejšieho hospodárskeho podujatia, akým je „Kongres 590“.

Prečítajte si tiež: V Markowej nájdete Múzeum Poliakov zachraňujúcich Židov

Hosťami dvoch ročníkov boli okrem iných prezident Poľskej republiky Andrzej Duda, premiérka PR Beata Szydło, súčasný premiér Mateusz Morawiecki, veľká časť vlády PR, poslanci, predstavitelia vládnej a samosprávnej moci, šéfovia poľských firiem, vedci. Podnikateľský svet bol reprezentovaný najväčšími firmami, ako napríklad: PKN Orlen, PKO Bank Polski, Skupina spoločností PKP, skupina spoločností Azoty, skupina CEDROB, HUAWEI, KGHM Poľská meď, PGE, Ursus, PGNiG, Enea, Fakro, Skupina Adamed, Google, Poľská automobilová skupina Energa, Orange. Zúčastnili sa aj spoločnosti z Podkarpatia, o.i. PZL Mielec, G2A.COM, Melex, Utratech, Wiseglass, Hotel Arłamów, Linetech a Sylveco.

Taktiež sa tu konal Medzinárodný veľtrh „Aerospace & Defense Meetings Central Europe – Rzeszów 2017“, v rámci ktorého bolo zorganizovaných viac ako 3 tisíc biznis stretnutí medzi najväčšími hráčmi leteckého priemyslu. Zmienku a pozornosť si zaslúžia aj také pravidelné podujatia, akými sú „Forum Europa-Ukrajina“, alebo „Medzinárodný veľtrhu vysokokvalitných potravín a produktov „Ekogala“. Podujatia, ktoré sa konajú v G2A Aréne sú vynikajúcou príležitosťou na prezentáciu podkarpatských značiek a tu vyrábaných tovarov.

Podkarpatské chute, ktoré ostanú v pamäti

Prečítajte si tiež: Vychutnajte si trasu historických receptúr

Región je bohatý na kulinárne dedičstvo, ako aj vynikajúce regionálne a tradičné výrobky. Cez vojvodstvo vedie Kulinárna cesta Podkarpatské chute, jedna z najväčších poľských gastronomicko-enoturistických ciest. V súťaži prestížneho mesačníka National Geographic Traveler sa dostala medzi turistické atrakcie označené ako „7 nových divov Poľska“. Cesta prispieva poznávaniu tejto časti Poľska prostredníctvom kulinárnych dojmov. Na ceste sa nachádza 50 objektov, štyri cukrárne, tri vinice, tri agroturistické farmy a aj 40 reštauračných prevádzok: reštaurácie, hostince, krčmičky, taverna a šenk.

Spoločné poľsko–slovenské aktivity v oblasti cestovného ruchu

Poľsko–slovenské pohraničie na území Karpát podnecuje spoločné projekty v oblasti turizmu, vo veľkej miere sa opierajúce o prírodné a kultúrne dedičstvo jedného z najdôležitejších horských pásiem Európy. Na toto bohatstvo sa zameriavajú aj projekty uskutočňované v rámci Programu Interreg V-A Poľsko – Slovensko 2014 – 2020.

Cesta Objekty UNESCO na poľsko–slovenskom pohraničí: cieľom projektu je vytvorenie turistickej trasy na základe 15 miest a objektov zapísaných na listinu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Cesta Valašskej kultúry: v rámci projektu je vyznačovaná trasa kultúrnej turistiky, ktorá prezentuje kultúrne dedičstvo valašských osadníkov.

K veľmi obľúbeným patria sprievody, pri príležitosti ktorých sa konajú fotografické výstavy, ukážky výroby syrov a prezentácie hudby a pastierskych nástrojov.

Mariánska cesta (Svetlo z východu): projekt sa odvoláva na kresťanskú tradíciu Karpát kultivovanú ako v rímskom, tak aj vo východnom obrade. Cieľom je vytvorenie mariánskej pútnickej trasy.

V srdci Karpát: hranica, ktorá spája; osnovou projektu je v rámci poľsko–slovenského pohraničia špecifická geografická atrakcia, ktorou je hranica medzi západnými a východnými Karpatmi.

Projekt si kladie za cieľ využitie tohto faktu na prezentáciu tejto časti poľsko–slovenských Karpát, keďže hranica, ktorá je sama osebe atrakciou, má všetky predpoklady na to, aby sa stala mediálne ťažiskovou značkou tejto časti poľsko-slovenského pohraničia.

Podkarpatsko je pekná krajina, plná čarovných zákutí a pamiatok z minulosti. Poklady prírody a kultúry sú obrovským bohatstvom podkarpatskej zeme. Zachovaná drevená sakrálna architektúra je neoddeliteľnou súčasťou scenérie a zároveň poznávacím znamením vlastnej totožnosti a harmónie človeka s prírodou a rodnou zemou.

Prečítajte si tiež: Príbeh poľských zachránených Židov zachytil film Schindlerov zoznam

Je to aj bohatá ľudová kultúra a zachované spojivo s Poloniou (Poliakmi žijúcimi v zahraničí), čoho prejavom je pravidelne organizovaný Svetový folklórny festival Poliakov žijúcich v zahraničí, ktorý sa koná každé tri roky v Rzeszowe.

Podkarpatsko je tiež miestom inovačných technológií a desaťročia rozvíjaného moderného priemyslu. Oplýva obrovským potenciálom a šancami na ďalší vynikajúci rozvoj.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zámok v Lancute poúka najkrajšie veľmožské interiéry v Poľsku


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 802
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 696
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 920
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 681
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 070
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 350
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 630
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 997
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 005
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 043

Vybrali SME


Téma: Cestovný ruch


Článok je zaradený aj do ďalších tém Medzinárodný menový fond, Cestovný ruch

Hlavné správy z MY regióny - krimi, správy, zaujímavosti

V sobotu sa ide na Veľký Fatranský Kriváň

Odchod autobusov zo železničnej stanice v Turanoch a Reštaurácie Kriváň je naplánovaný o 7. a 7.30 h.

ŽILINA: Na Bratislavskej zbúrajú už štvrtú bytovku

V staticky narušenom dome žijú obyvatelia načierno.

Juraj Šeliga: Námestia nie sú čarovný prútik, ktorý zmení krajinu

Volali po dôveryhodnej vláde, zapĺňali námestia a upozorňovali na problémy, ktorým Slovensko čelí. Teraz sa snažia motivovať ľudí, aby sa zapájali do verejného života, aby sa nebáli poukázať na korupciu a mali pocit, že veci verejné môžu ovplyvniť. Hovoríme s Jurajom Šeligom z Hruštína na Orave, lídrom občianskej iniciatívy Za slušné Slovensko.

Pod Levickým hradom to bude žiť. Koná sa Movement

V sobotu 23. júna sa uskutoční v poradí 5. ročník festivalu pohybu.

Ďalší Bielorus oblečie dres Zvolena, Martin Ďaloga do Detvy

HKM Zvolen posilní ďalší Bielorus, 31-ročný obranca. Do susednej Detvy putuje útočník Ďaloga.

Vybrali SME