Už ste si niekedy na internete, od podomového predajcu alebo na zájazde spojenom s prezentáciou výrobkov kúpili niečo, čo vôbec nepotrebujete? Napríklad mobilný paušál alebo predplatné časopisu?
Ľudia sa po nákupe často cítia zaskočení a neskôr sa pýtajú sami seba, či si to vôbec môžu dovoliť. Aj v tomto prípade je riešenie.
Odstúpenie od zmluvy
S cieľom chrániť spotrebiteľov pred unáhlenými rozhodnutiami umožňuje Európska únia odstúpenie od zmluvy pri akomkoľvek predaji mimo kamenných obchodov, vrátane nákupu online alebo podomového predaja.
Ide o tzv. právo na odstúpenie od zmluvy. Vďaka tomu si každý môže v pokoji do 14 dní rozmyslieť, či na danú zmluvu naozaj pristúpi alebo nie. Neplatí to však v prípade zakúpených leteniek alebo rezervovaných hotelov. Zmluvy na balíky cestovných služieb uzavreté na prezentačných zájazdoch je ale v zásade možné zrušiť.
Kedy môžete odstúpiť od zmluvy?
Pri akomkoľvek nákupe mimo kamenných priestorov predajne, napríklad:
- pri podomovom a pouličnom predaji
- pri predaji na prezentačných zájazdoch či predvádzacích akciách
- cez internet
- pri zásielkovom predaji
- pri telefonickej objednávke
- pri nákupe na online aukčných domoch
Právo na odstúpenie od zmluvy platí od roku 2014 a vzťahuje sa popri podomovom a pouličnom predaji a predaji na prezentačných zájazdoch či predvádzacích akciách aj na objednávky cez internet, telefonicky, klasický zásielkový predaj, ale aj na online aukčné domy, ako je Ebay.
Podľa práva majú spotrebitelia 14 dní na to, aby si svoj nákup mohli rozmyslieť a odstúpili od zmluvy pri akomkoľvek online predaji alebo predaji mimo obchodných priestorov (keď predajca navštívi spotrebiteľa doma), a to aj bez udania dôvodu.
Lehota na odstúpenie
Lehota na odstúpenie od nákupu začína plynúť dňom, keď zákazník tovar prevezme. Ak predajca zákazníka jasne neupozornil na právo odstúpiť od zmluvy, predlžuje sa lehota na jeden rok.
Nestačí však tovar zakúpený na internete alebo pri podomovom predaji iba odoslať naspäť. Odstúpenie od nákupu musí byť výslovné a najlepšie v písomnej forme. Zákazník by v ňom mal uviesť aj zákaznícke číslo, číslo objednávky a dátum. Spotrebiteľ však svoje rozhodnutie nemusí odôvodniť.
Kúpa chybného produktu
Kúpili ste si napríklad sušič vlasov so šesťmesačnou zárukou a po ôsmich sa pokazil? V takomto prípade majú spotrebitelia v EÚ zaručené práva, ktoré žiaden predajca nesmie obísť.
Ak je produkt chybný, zodpovednosť nesie predajca. Podľa práva EÚ musí predajca tovar dodatočne opraviť, vymeniť, znížiť jeho cenu alebo vyplatiť jeho predajnú cenu, ak sa ukáže, že je chybný, nezodpovedá popisu, prípadne nefunguje tak, ako sa uvádzalo v reklame.
Zákazník má nárok na najmenej dvojročnú bezplatnú záruku, a to aj napriek tomu, že predajca ponúkal len šesťmesačnú záruku.
Bezpečný nákup na internete
Keďže internetový obchod prekvitá, vydala EÚ nové pravidlá pre právo na odstúpenie od zmluvy.
V prípade zmlúv, ktoré zákazník s obchodníkom uzatvorí na internete, pri katalógovom predaji alebo telefonicky, platí jednotná úroveň ochrany. Nerozhoduje pri tom, či má podnik sídlo na Slovensku, alebo v inom štáte EÚ.
Príplatky pri nákupe cez internet
- Pri zákazníckej linke môže predajca účtovať len základnú sadzbu.
- Spoplatnené zákaznícke linky - čísla s predvoľbami 0180 alebo 0900 - sú zakázané.
- Za použitie kreditnej karty môže predajca účtovať zákazníkovi len vtedy, ak mu tým vznikajú vyššie náklady.
- O nákladoch na dopravu alebo poštové musí spoločnosť spotrebiteľa jasne informovať. Okrem toho musí okamžite po doručení objednávky e-mailom potvrdiť jej prijatie.
- Predajca musí tovar dodať do 30 dní. Ak sa tak nestane, môže spotrebiteľ na 31. deň od zmluvy odstúpiť.
S cieľom predísť podvodom a zvýšiť bezpečnosť internetových nákupov sa zaviedlo riešenie v podobe tzv. „jedného tlačidla“. Znamená to, že zákazník musí dať pred potvrdením nákupu výslovný súhlas s nákupom, a to zakliknutím súhlasu. Ak predajca toto riešenie neponúkne, je objednávka pre spotrebiteľa nezáväzná.
Právnu pomoc spotrebiteľom aj na Slovensku ponúka Európske spotrebiteľské centrum v Bratislave.